Ktorá z košických nemocníc je najlepšia?
Každý, kto má byť hospitalizovaný, uvažuje, ktoré zdravotnícke zariadenie si vyberie. Zorientovať sa môžu podľa hodnotiacich rebríčkov.
Poisťovňa Dôvera zostavila „ligovú tabuľku“ už po dvanásty raz. Ďalší rebríček z údajov získaných za posledné štyri roky zverejnil aj Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO).
Známky ako v škole
V rebríčku Dôvery pacienti hodnotili všetky kategórie známkami od 1 po 5 ako v škole. Štandardne najvyššie známky boli udeľované personálu za jeho starostlivosť, nasleduje spokojnosť s informovanosťou pacientov. Najprísnejšie hodnotenie opäť dostala spokojnosť s takzvanými hotelovými službami, teda s jedlom, ubytovaním a upratovaním.
Hodnotením prešlo 98 nemocníc, ktoré boli rozdelené do štyroch kategórií – fakultné, ostatné, špecializované a všeobecné. Dvadsaťjeden nemocníc nebolo hodnotených.
Viacero kritérií
Viac ako 630 000 údajov o lôžkových zariadeniach a ich oddeleniach zhromaždil Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy. Hlavnými ukazovateľmi boli spokojnosť pacientov, kvalita poskytovanej zdravotnej starostlivosti, hospodárenie a transparentnosť. Inštitút hodnotil zariadenia percentuálne a celkové poradie vyhodnotil ako rating nemocníc.
Zdravotnícke zariadenia museli prejsť kvalifikačnými kritériami komplexnosti (poskytovanie zdravotnej starostlivosti v základných odbornostiach) a dostatočnej veľkosti vzorky pri sledovaných ukazovateľoch. V tohtoročnom rebríčku sa posudzovalo obdobie rokov 2013 až 2016, pričom so vzdialenejším rokom sa váha hodnôt ukazovateľov znižovala. Nemocnice boli pre účely hodnotenia rozdelené do dvoch kategórií – štátne univerzitné a fakultné nemocnice a všeobecné nemocnice, pričom každá kategória bola hodnotená samostatne.
INEKO ohodnotilo 41 nemocníc, 21 ďalších nedodalo kompletné údaje.
Košické nemocnice sme pre porovnanie rozdelili do štyroch kategórií podľa hodnotenia poisťovne Dôvera, v poslednom stĺpci uvádzame hodnotenie INEKO. Čísla znamenajú umiestnenie v rámci Slovenska.
[ad][/ad]FAKULTNÉ NEMOCNICE | *podľa Dôvery | ||
Nemocnica | r. 2016* | r. 2017* | hodnotenie INEKO |
Detská fakultná nemocnica | 2. | 3. | nehodnotená |
Univerzitná nemocnica L. Pasteura | 8. | 6. | 9. |
Ivana Stašková, PR manažérka a hovorkyňa UNLP Košice: „Sme veľmi radi, že naši pacienti ocenili každodennú tvrdú prácu celého personálu UNLP Košice. Lepšie umiestnenie vidíme v systematickej, cieľavedomej a zodpovednej práci vedenia nemocnice, ako aj kolektívu zdravotníckych a nezdravotníckych pracovníkov Univerzitnej nemocnice L. Pasteura v Košiciach.“
OSTATNÉ NEMOCNICE | *podľa Dôvery | ||
Nemocnica | r. 2016* | r. 2017* | hodnotenie INEKO |
Inštitút nukleárnej a molekulárnej medicíny | 6. | 4. | nehodnotený |
Geriatrický ústav sv. Lukáša | 25. | 10. | nehodnotený |
Centrum pre liečbu drogových závislostí | 29. | 22. | nehodnotené |
František Lešundák , riaditeľ Inštitútu nukleárnej a molekulárnej medicíny (INMM): „Určite nás medziročné zlepšenie z rebríčku hodnotenia najlepších nemocníc teší. INMM je svojím zameraním hlavne poskytovateľ špeciálnej ambulantnej starostlivosti pri vyšetrovaní a liečení nádorových ochorení. Pre hospitalizácie má iba 10 lôžok a vzhľadom na svoju špeciálnu a úzko zameranú liečbu má svoje limity v objeme cca 330 hospitalizácií ročne. Je to ocenenie hlavne našich pracovníkov prvého kontaktu s pacientom, ktorý v našom prípade pri diagnostikovaní a liečení nádorových ochorení nie je jednoduchý.“
ŠPECIALIZOVANÉ NEMOCNICE | *podľa Dôvery | ||
Nemocnica | r. 2016* | r. 2017* | hodnotenie INEKO |
VÚSCH | 6. | 9. | nehodnotený |
Východoslovenský onkologický ústav | 12. | 10. | nehodnotený |
Nataša Džunková, generálna riaditeľka Východoslovenského onkologického ústavu: „Neprináleží nám hodnotiť rebríček nemocníc zverejnený ZP Dôvera. Hodnotenie vychádza z posudzovania práce nemocníc na základe subjektívnych hodnotení pacientmi. Porovnanie s minulým rokom nevieme posúdiť, nakoľko naše služby sa vždy snažíme poskytovať v najlepšej kvalite.“
VŠEOBECNÉ NEMOCNICE | *podľa Dôvery | ||
Nemocnica | r. 2016* | r. 2017* | hodnotenie INEKO |
Nemocnica Košice-Šaca | 1. | 4. | 2. |
Železničné zdravotníctvo | 24. | 13. | nehodnotená |
Alžbeta Sivá, tlačová hovorkyňa AGEL SK: „Vítame akúkoľvek spätnú väzbu od našich klientov a naďalej budeme robiť všetko preto, aby sme skvalitňovali služby pre našich klientov a pacientov.“
Mária Grüllingová, riaditeľka železničného zdravotníctva: „Osobne si o našom postupe myslím, že je to najmä vďaka erudícii, vysokej profesionalite a ľudskému prístupu mojich kolegov – lekárov, sestier a všetkých ostatných zdravotníckych aj nezdravotníckych pracovníkov našej nemocnice. Ďalším dôvodom sú investície do nákupu najmodernejšej špičkovej zdravotníckej techniky a tiež novo zrekonštruované priestory neurologického oddelenia.“
Hodnotenie pomáha pacientom i nemocniciam
O kvalite poskytovania zdravotníckych služieb sa stále vedú rôzne polemiky. Kvôli lepšej orientácii pacientov Zdravotná poisťovňa Dôvera a Inštitút pre ekonomické a sociálne reformy (INEKO) pravidelne hodnotia a vytvárajú rebríčky jednotlivých nemocníc.
Poisťovňa Dôvera nehodnotí odbornosť lekárov alebo použité liečebné metódy. „V dotazníku sú otázky týkajúce sa kvality ubytovania, prístupu personálu a stavu po prepustení, čo vie dobre posúdiť každý pacient. Subjektívna spokojnosť pacientov je jedným z dôležitých ukazovateľov, na ktorý sa pozeráme pri uzatváraní zmlúv s poskytovateľmi zdravotnej starostlivosti. Pacientský prieskum je zároveň užitočnou spätnou väzbou aj pre samotné nemocnice,“ uviedol pre KOŠICE:DNES Matej Štepianský, PR špecialista poisťovne Dôvera.
Ľahšie rozhodovanie
„Poskytovaním objektívnych údajov chceme pritiahnuť pozornosť verejnosti k diskusii o kvalite a efektívnosti zdravotníckych zariadení. Pokiaľ majú ľudia viac kvalitných informácií, dokážu sa na ich základe lepšie rozhodnúť a vytvoriť aj účinnejší tlak na zlepšovanie verejných služieb. Myslíme si, že porovnávaním nemocníc pomôžeme jednak pacientom a ich príbuzným, ale aj samotným zariadeniam,“ uviedol Dušan Zachar z INEKO. Dodal, že občania majú právo vedieť, aké služby dostávajú za svoje peniaze, ktoré platia štátu vo forme daní a odvodov. „Práve meranie a zverejňovanie kvality a efektívnosti je jednou z dôležitých ciest vedúcich k odstraňovaniu informačnej asymetrie, čo následne vedie k menšiemu plytvaniu verejných zdrojov.“ Zároveň uviedol, že aj poisťovne by pri uzatváraní kontraktov mali na tieto kritériá prihliadať. „Čiastočne to aj robia. Musí sa to však ešte viac udomácniť v praxi. Zatiaľ je to len na začiatku cesty.“
[article slug=”v-nasom-kraji-prejeme-najviac”][/article]Čítajte aj:
- Najlepšia základná škola na Slovensku? Krosnianska 4
- Nemocnica v Šaci zabodovala
- Košice sú najmenej bezpečným mestom na Slovensku
- Košičanov je stále menej, hoci detí sa rodí viac