Kolobežkárov a cyklistov zrejme čakajú obmedzenia
Majitelia bicyklov a kolobežiek sú súčasťou dopravy v Košiciach, no ich prítomnosť najmä v pešej zóne na Hlavnej ulici môže byť nebezpečná pre chodcov. Polícia upozorňuje, že aj oni sú povinní dodržiavať pravidlá, aby nedochádzalo ku kolíziám. Najnovší incident však dokazuje, že aktuálne pravidlá nemusia stačiť.
Ako sme v našom denníku uverejnili toto leto, v utorok 15. júla sa v centre Košíc uskutočnila dopravno-bezpečnostná akcia zameraná práve na cyklistov a kolobežkárov. Polícia v spolupráci s mestom Košice a mestskou políciou kontrolovala dodržiavanie pravidiel cestnej premávky. Zaznamenala aj zbesilú jazdu kolobežkára. V pešej zóne, kde je na cyklopruhu vyznačená povolená rýchlosť 10 km/h, sa prevážal rýchlosťou až 29 km/h. Dostal za to blokovú pokutu.
Nehody pribúdajú
V tomto kontexte je otázne, či vôbec cyklopruh v pešej zóne na Hlavnú ulicu patrí. Ešte 8. augusta došlo v dopoludňajších hodinách na Hlavnej ulici k nehode – zrážke chodcu s cyklistom. Polícia SR – Košický kraj uverejnila 14. augusta na svojej facebookovej stránke výzvu, v ktorej sa obracia na svedkov tejto nehody. Žiadajú každého, kto nehodu videl alebo má akékoľvek informácie, aby sa prihlásil buď osobne na OR PZ v Košiciach na Rampovej ulici 7, alebo na telefónnom čísle 158.
Z uverejnenej fotografie je možné usúdiť, že nehoda sa stala na okraji pruhu pre cyklistov. Každý Košičan vie, že mnoho chodcov nemá zábrany prechádzať sa po cyklistickom chodníku. Tento incident poukazuje na nebezpečenstvo, ktoré vzniká, keď sa chodci pohybujú po cyklopruhu, zatiaľ čo cyklisti a kolobežkári neregulujú správne svoju rýchlosť.
Pomôcť by mohla chystaná novela
V rozhovore s vicestarostom Eperješim, ktorý sme uverejnili v našom denníku 7. augusta, padla zmienka o tom, že problematikou kolobežiek sa bude aktívne zaoberať aj v MČ Staré Mesto.
Na celoštátnej úrovni, podľa informácií portálu Refresher, sa zvýšenie bezpečnosti chodcov na chodníkoch snaží v chystanej novele zákona ukotviť koaličný poslanec NR SR Ľubomír Vážny (Smer-SD). Súčasťou návrhu je definovanie rýchlosti chôdze na 6 km/h, čo má pomôcť pri riešení kolízií s kolobežkármi a cyklistami.
„Bude to mať praktický význam aj pri dokazovaní porušení pravidiel zo strany cyklistov a používateľov iných dopravných prostriedkov na chodníkoch, najmä v prípadoch, keď je potrebné objektívne určiť, či došlo k prekročeniu primeranej rýchlosti pohybu v priestore určenom primárne pre chodcov,“ ozrejmil Vážny.
Ak by tento návrh prešiel, dosť by obmedzil rýchlosť, akou by sa používatelia kolobežiek a bicyklov mohli pohybovať, no zároveň by mal výrazne prispieť k bezpečnosti všetkých účastníkov premávky, aj tých na chodníkoch.
Odporúčané články
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Vo Východoslovenskom ústave srdcových a cievnych chorôb v Košiciach zomrela pacientka po plánovanom kardiochirurgickom zákroku. Operácia sa uskutočnila 6. augusta, pričom 65-ročná žena z Prešova sa z nej neprebrala a po siedmich dňoch zomrela. Nešlo o urgentnú operáciu, ale o vopred naplánovaný výkon, ktorý viedol kardiochirurg Adrian Kolesár, prednosta kliniky srdcovej chirurgie.

