Pozvánka na spomienkové podujatie 13. septembra do Malej Lodiny
Neďaleko Košíc sa tiahne jedna z najvýznamnejších železničných liniek strednej Európy. Táto 367 kilometrov dlhá dvojkoľajná elektrifikovaná magistrála spája mesto Košice s Bohumínom v Českej republike. 13. septembra si pripomíname 70 rokov od vypravenia posledného vlaku po Košicko-bohumínskej trati z Malej Lodiny.
Vznikla v 19. storočí počas éry Rakúsko-Uhorskej monarchie, keď priemyselná revolúcia žiadala rýchlejšie spojenia. Výstavba, ktorá začala v 60. rokoch 19. storočia, prekonávala náročný horský terén a priniesla priemyselný rozmach do miest ako Žilina, Vrútky či Spišská Nová Ves. Dokončená bola 18. marca 1872, kedy sa spojili úseky z oboch strán.
Účelom trate bolo prepojiť priemyselné Sliezsko v rakúskej časti monarchie s východným Uhorskom. To umožnilo lacnejšiu a rýchlejšiu prepravu surovín ako železná ruda, uhlie či drevo z východu na západ a naopak – hotové produkty späť. Pre región to znamenalo ekonomický boom: podporila industrializáciu východného Slovenska, najmä v Košiciach a okolí. Po vzniku Československa v roku 1918 sa stala kľúčovou pre zásobovanie a obranu počas územných konfliktov.
Pôvodne jednokoľajná trať, postavená pre nákladnú dopravu, sa postupne zdvojkoľajnila a elektrifikovala, čím sa stala základom modernej dopravy. V 13. septembra si obec Kysak pripomenie 70. výročie od vypravenia posledného vlaku po Košicko-bohumínskej trati z Malej Lodiny, ktorá bola kedysi významnou zastávkou. Podľa portálu obce táto udalosť symbolizuje koniec éry parných vlakov na tejto trati a prechod na modernejšie technológie. Trať, hoci už nepoužíva pôvodný názov a zastávka Malá Lodina už nie je v prevádze, zostáva významnou dopravnou tepnou Slovenska a jej hlavné úseky sú naďalej aktívne.
Pozvánku nájdete na tejto adrese.
Odporúčané články
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
V dôsledku výstavby apartmánového domu na Námestí osloboditeľov vznikol na Palárikovej ulici problém s parkovaním. V súčasnosti majú tri parkoviská na tejto ulici povahu návštevníckeho parkoviska v pásme BN. Cez deň je parkovanie na týchto parkoviskách spoplatnené, v noci bezplatné. Nové VZN prijaté na zastupiteľstve 13. novembra zmení parkovanie na dvoch z troch parkovísk.
Dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ bolo zaradené medzi tri najinšpiratívnejšie podujatia Slovenska za rok 2024.

