Záľuby a online hry
Online hranie má v súčasnosti status masovej zábavy. Venujú sa mu státisíce ľudí po celom svete. Zo štúdie starej štyri roky vyplýva, že sedemsto miliónov ľudí hráva online hry. Ak by sme to, obrazne povedané, rozmenili na menšie, tak je to približne každý desiaty človek na našej planéte alebo bezmála každý piaty z tých, ktorí majú prístup k internetu. Hranie online hier sa stalo pre ľudí niečím viac než len spôsobom, akým trávia čas. Online hranie nadobudlo status celosvetovej masovej záľuby, ktorú uprednostňujeme pred ostatnými záľubami a aktivitami.
Táto záľuba nerozlišuje medzi vekom, rasou alebo pohlavím. Namiesto toho, aby sme si išli von zašportovať, radšej si zahráme online hry. Vďaka aplikáciám a optimalizovaným webovým stránkam dokonca už ani nie sme nútení hrávať online hry doma. Počet hráčov, ktorí hrávajú prostredníctvom mobilných telefónov a tabletov každým rokom narastá a i odborníci sa zhodujú v tom, že budúcnosť patrí mobilnému hraniu.
Nie pre všetkých je však hranie len „čistou“ záľubou. Na svete by sme našli tisíce, možno desaťtisíce ľudí, pre ktorých je ich záľuba zároveň aj zdrojom obživy a venujú sa jej teda profesionálne. Tisícky hráčov dnes živí online hra blackjack, ďalších online poker a iných e-športy, kartové alebo rôzne multiplayerové hry. Tí najlepší si svojou šikovnou hrou dokážu mesačne zarobiť aj niekoľko stoviek tisíc eur. Sú ako úspešní podnikatelia.
Kritici občas argumentujú, že hranie je neproduktívne, nič neprináša, ľudí nijako neposúva a nevzdeláva. Proti tomu však hovoria výsledky moderných štúdií. Podľa jednej z roku 2016 študenti, ktorí hrajú online hry, dosahujú lepšie študijné výsledky než tí, ktorí ich nehrajú. Darí sa im nielen v matematike, ale aj v aplikovanej vede.
Hranie online hier v sebe ukrýva aj, pre niekoho, nečakaný zdravotný rozmer. Vedci pred dvomi rokmi dokázali, že hranie redukuje stres, ktorému sme vystavení z práce. V budúcnosti sa možno dočkáme toho, že hranie hier bude slúžiť napríklad aj ako podporná liečba pre ľudí trpiacich depresiami alebo majúcich ťažkosti v oblasti sociálnych zručností a návykov. A pritom to stále zostane zábavnou záľubou a nie niečím, čo ľudia budú musieť robiť z donútenia.
Hoci to nemôžeme povedať isto, počet hráčov v online hrách bude každým rokom narastať. S tým, ako bude narastať počet ľudí majúcich prístup k internetu, sa bude rozširovať aj počet hráčov. Pre spoločnosti, ktoré takéto hry ponúkajú, to bude predstavovať nárast príjmov, no zároveň aj oveľa väčší tlak na to, aby prinášali na trh neustále zaujímavé hry. Či sa nám to páči alebo nie, budúcnosť patrí online hrám.