Viliam Knap: Bez odborníkov z vodární by sme podjazd nedokončili
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.
Viliam Knap je zakladateľom občianskeho združenia Zachráňme podjazd spolu so starostkou Šebastoviec Monikou Puzderovou a Dušanom Kulanom z MČ Juh. “OZ sme založili v polke tohto roka, v roku 2025, pretože sme nechceli, aby práce boli bremenom mestských častí Barca a Šebastovce. Chceli sme, aby všetky záväzky aj práce vykonávalo občianske združenie, keďže podjazd nepatrí nikomu,” vysvetľuje Knap. Po konzulácii s hlavným kontrolórom mesta Košice dostali rozhodnutie, že môžu vykonávať práce vo verejnom záujme aj na cudzom majetku.

Bez spolupráce dobrovoľníkov, vodární, dobrovoľných hasičov a OZ by podjazd nebol funkčný. “Bez odborníkov z vodární by sme podjazd ani nedokončili,” uvádza Knap. Niekoľko firiem pripravovalo montáž technológií na odčerpávanie vody. NDS odhadovala sumu stanice na odčerpanie vody na 500-tisíc eur. “My sme to urobili do 100-tisíc aj s prácou dobrovoľníkov. Súkromná firma nacenila odčerpanie a vyčistenie na 50-tisíc eur,” vyratúva náklady Knap. Tím desiatich ľudí na dispečingu zabezpečuje nonstop odčerpávanie vody čerpadlami, ktoré montovali odborníci z Východoslovenských vodární. V budúcnosti je plánované odčerpávanie vody elektronicky, kamerový systém aj solárne svietidlá.
OZ na svoje náklady zabezpečilo v októbri vodorovné aj zvislé dopravné značenie, značky, zrkadlá, kanalizačné konštrukcie v betóne a oceľové rohože.
Problém vznikol rozkradnutím čerpadiel
Problém začal rozkradnutím čerpadiel a privatizáciou. Ministerstvo hospodárstva malo pri privatizácii (cca rok 2000) totiž dohliadnuť na to, aby delimitáciou tento podjazd prešiel tomu, kto sprivatizoval VSS. Pri privatizácii VSS areálu správca konkurznej podstaty podjazd vyčlenil, ale neodovzdal nikomu. Nikdy neprešiel ani pod mesto, ani pod Národnú diaľničnú spoločnosť. Po revolúcii sa čerpadlá rozkradli. “Keď sa podjazd odčlenil od VSS, niekto ukradol celú elektroinštaláciu, vrátane čerpadiel, vrátane vstupnej brány a svietidel,” hovorí Knap.
Svojpomocne vyčistili podjazd v roku 2023
Keď nepomáhalo písanie listov na ministerstvá hospodárstva, dopravy, NDS, ani na Magistrát mesta Košice, Knap so starostom Barce Krištofom vycestovali do Bratislavy. Všetky inštitúcie ale od opravy podjazdu dali ruky preč.
“V auguste 2023 sa v podjazde utopilo už x-té auto v poradí. V strede bola totiž voda vysoká 1,4 metra,” vysvetľuje Knap, ktorý bol do jesene 2023 zástupcom starostky MČ Juh. Potom sa začalo zisťovať, komu podjazd patrí. “Práve časť, ktorá je za mostom VSS, patrila mestskej časti Juh, ale nikto to dlhodobo neriešil. Preto sme sa pustili do riešenia vlastníckych vzťahov, keďže to je v katastrálnom území Mestskej časti Juh,” hovorí Knap. Mal sa pripraviť projekt, ale nikdy sa nerealizoval, pretože objekt patril bývalému areálu a podniku VSS, Československých strojární.
Financovanie z MČ Juh v roku 2023 v sume 4 600 eur bolo určené na prvé odčerpanie vody, komunálneho odpadu a časti bahna. Avšak na konci septembra 2023 starostka Súkeníková pozastavila všetky práce. “V roku 2023 sa prestalo odčerpávať s tým, že bola snaha to riešiť s Okresným úradom a inštitúciami, poprípade s mestom Košice. Ale my sme už vopred vedeli, že nikto sa k tomu neprihlási,” hovorí Knap a vyjadruje ľútosť nad tým, že peniaze z MČ Juh sa zbytočne znehodnotili.
V tom čase tam už pracovalo 25 ľudí. V októbri 2023 s pánom Kulanom z MČ Juh oslovili starostu Barce, pána Krištofa a pridala sa pani starostka Šebastoviec Puzderová. “Povedali sme si, že pripravíme projekt, keďže nás Juh nechal v štichu, že odčerpeme tú vodu,” spomína Knap.

Prvý grant v roku 2024
Začiatkom júla 2024 dostali prvý grant schválený KSK a s dobrovoľnými hasičmi sa pustili do definitívneho odčerpania vody, nákupu samotných vysokovýkonných čerpadiel a elektrocentrály. Práce dokončili 30. novembra 2024 a od decembra bol podchod pre chodcov uvedený do prevádzky v spolupráci s DPMK. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025.
Odporúčané články
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
Rozsvietením vianočného stromčeka na Hlavnej ulici pri Immaculate a otvorením trhov sa začala v Košiciach šíriť sviatočná atmosféra. Pýtali sme sa preto Košičanov, aký rozpočet majú pripravený na kúpu vianočných darčekov.
Do redakcie sa nám ozvalo viacero čitateľov, ktorí sa sťažovali na dezolátny stav chodníka približne od Šafárikovej triedy po budovu Pošty na Humenskej ulici. “Táto rozsiahla plocha plná chodníkov a zelene, ktorú denne využívajú doslova stovky ľudí, je v dezolátnom stave už roky. Myslím, že o danom stave vie každý obyvateľ Terasy,” uvádza v mailovej komunikácii jeden z čitateľov, pán Rolko. Pýtali sme sa preto starostu MČ Západ Marcela Vrchotu, či o stave chodníka vie a kedy sa chystá jeho rekonštrukcia.

