Mestské časti vo veľkom komunikujú cez Facebook. Pochvaľujú si spätnú väzbu obyvateľov
Sociálne siete sú dnes takmer bežnou súčasťou našich životov. Čoraz častejšie ich využívajú aj samosprávy miest a obcí, ktoré si na Facebooku vytvárajú oficiálne stránky a komunikujú cez ne so svojimi občanmi.
Na tejto sociálnej sieti nájdeme aj viacero košických mestských častí. Podľa prieskumu KOŠICE:DNES medzi najaktívnejšie patria Sídliská KVP, Ťahanovce a Dargovských hrdinov, ale nezaostáva ani Staré Mesto.
Každý deň správcovia týchto stránok uverejňujú niekoľko príspevkov, vrátane fotiek z diania v mestskej časti či uskutočnených prác, aktivít aj akcií.
Tieto mestské častí sú aktívne aj v sekcii komentárov, kde reagujú na podnety obyvateľov a odpovedajú na ich otázky.
Fanpage Sídliska KVP na Facebooku spravuje starosta Ladislav Lörinc (KDH, Nova, OĽaNO, PS, SaS, Sme rodina, Spolu) a poverený zamestnanec miestneho úradu. Lörinc vraví, že po komunálnych voľbách Facebook oživili a snažia sa pravidelne komunikovať s občanmi.
[ad][/ad]KVP aj na Instagrame
„Predtým to tak nebolo. Obyvatelia si však veľmi rýchlo zvykli, že reagujeme aj cez sociálnu sieť. Podnetov dostávame denne niekoľko desiatok,“ povedal starosta.
Podľa neho tento komunikačný nástroj je jedným zo spôsobov, ako vytvárať modernú, transparentnú a efektívnu samosprávu 21. storočia.
KVP pred časom zriadilo aj stránku na Instagrame. Ide o čoraz populárnejšiu sociálnu sieť, ktorá umožňuje zdieľanie fotiek a videí.
Stránku Sídliska Ťahanovce má na starosti referát pre spoluprácu s verejnosťou miestneho úradu. „Facebook využívame v maximálnej miere, keďže sa tento spôsob komunikácie s obyvateľmi osvedčil. Nielen pri propagácii podujatí, ale aj ako spätná väzba na udalosti a rozhodnutia vedenia mestskej časti,“ odpísali z miestneho úradu.
Viac ako e-mail
Komunikáciu sídliska Dargovských hrdinov na Facebooku zabezpečuje odborný referent pre styk s verejnosťou. Podľa starostu Jozefa Andrejčáka (Smer) sa s ich zvýšenou aktivitou na Facebooku zvyšuje aj interakcia zo strany občanov.
„Vzrástol počet rôznych podnetov a otázok, prevažne prostredníctvom facebookových správ, ktoré občania využívajú častejšie ako e-mail,“ vysvetlil. Na správy podľa neho reagujú a hľadajú riešenia problémov a nedostatkov, na ktoré občania upozorňujú. „Naším cieľom zostáva byť aktuálni, informovať obyvateľov o všetkom podstatnom, čo sa na Furči deje,“ dodal starosta.
Samospráva Starého Mesta svojich obyvateľov týmto spôsobom informuje o dianí a akciách na svojom území. Dominujú pritom fotografie vo väčšom počte. Mestská časť je aktívna aj v sekcii komentárov, kde odpovedá na podnety a otázky verejnosti.
Vidia inšpiráciu
Facebookovu stránku najväčšej mestskej časti Západ majú na starosti poverení zamestnanci miestneho úradu a starosta. Informujú na nej hlavne o plánovaných a uskutočnených podujatiach a akciách.
„Za spätnú väzbu od občanov sme vďační. Pomáha nám pružnejšie reagovať na potreby obyvateľov, s ktorými sa snažíme byť v čo najužšom kontakte, a sú inšpiráciou, ako zlepšiť fungovanie úradu a mestskej časti,“ uviedol správca stránky. V súčasnosti sleduje ich stránku asi 4 000 ľudí, čo je najviac z mestských častí.
Aj na stránke Sídliska Nad jazerom sa obyvatelia dozvedia informácie o chystaných akciách a činnosti samosprávy. Nechýbajú fotografie a krátke reporty z uskutočnených podujatí. Fanpage sleduje viac ako 3 800 užívateľov. Napriek tomu sú sekcie komentárov často prázdne.
Živé a aktuálne
Komunikáciu cez sociálne siete využívajú aj menšie samosprávy. Svoju stránku má na Facebooku aj najmenšia košická mestská časť – Džungľa, ktorá ako jediná nemá webstránku. Facebook má na starosti miestne komunitné centrum a starostka Adriana Šebeščáková Balogová (nezávislá).
„Dôvod je úplne prozaický. Ľudia dnes nemajú veľa času vysedávať a hľadať informácie na skrytých webových stránkach. Mladí ľudia pracujú skôr s Facebookom, komunikácia tam je živá a aktuálna, a to aj o problémoch mestskej časti,“ uviedla starostka.
Vraví, že k tomuto spôsobu siahli, lebo chce, aby sa aj mladí obyvatelia zapájali do aktivít miestnej komunity a reagovali na ich podnety. Fanpage Džungle sleduje zhruba 80 užívateľov.
Starostka zvažuje aj zriadenie stránky na Instagrame. „Budeme sledovať aj vývoj nových sociálnych sietí a technológií, ktoré pomáhajú pri komunikácii s obyvateľmi a verejnosťou,“ dodala.
Na Facebooku je aj Krásna a Košická Nová Ves. Príspevky, fotografie či videá uverejňujú niekoľkokrát do týždňa a ich stránky sleduje viac ako tisíc užívateľov.
Exner: Radšej osobne
Polovica mestských častí Facebook zatiaľ nevyužíva. Patrí medzi ne aj Lorinčík. Jeho starosta Damián Exner (nezávislý) nie je podľa vlastných slov fanúšikom sociálnych sietí.
„Preferujem osobný kontakt, a aj naši občania a návštevníci to považujú za najlepší spôsob komunikácie so mnou ako starostom,“ uviedol.
Nevylučuje však, žeby do budúcna sociálne siete využívali, aj keď podľa neho požiadavky na zriadenie takejto stránky od obyvateľov zatiaľ neprichádzajú. „Samospráva by mala byť hlavne o osobnom kontakte,“ povedal starosta.
• Západ 4 200
• Nad jazerom 3 800
• Sídlisko Ťahanovce 3 200
• Staré Mesto 2 900
• Dargovských hrdinov 2 200
• Sídlisko KVP 2 000
• Krásna 1 170
• Košická Nová Ves 1 000
• Juh 960
• Sever 716
• Džungľa 80
Dialóg o reálnych problémoch vo virtuálnom svete
O prínose aj úskaliach sociálnych sietí pre samosprávy sme sa rozprávali s Michalom Kaliňákom zo Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS).
Aký je aktuálny trend využívania či nevyužívania sociálnych sietí mestami a obcami?
„Prieskumy k tomu nemáme, ale ukazuje sa, že sociálne siete sa stávajú súčasťou verejného priestoru. Mimoriadne využívané sú hlavne vo väčších „anonymných“ mestách, kde človek, skôr než navštívi radnicu, pozrie sa na sociálnu sieť, a bude komunikovať takýmto spôsobom. Zóny s wifi sieťou sú úplne štandardnou súčasťou mnohých verejných priestranstiev, kde ľudia trávia svoj čas.“
Prečo by mali samosprávy využívať Facebook a podobné siete?
„Sociálne siete majú dnes veľký význam a zmysel v demokratizácii alebo rozširovaní občianskej participácie. To, či ich budú alebo nebudú využívať, však závisí od toho, či na to majú voľné kapacity. Samospráva, ktorá sa rozhodla ísť cestou komunikácie cez sociálne siete, by preto mala mať zabezpečené zázemie, aby ľudí nesklamalo to, že na odozvu a odpoveď na svoju otázku budú čakať neúmerne dlho.“
V čom sú pozitíva tohto nástroja?
„Najväčšou výhodou je, že môžu vniesť do virtuálneho sveta dialóg o reálnych problémoch. Sociálne siete môžu byť zaujímavé aj z hľadiska toho, aby pozývali ľudí k spolurozhodovaniu, či už pri mestských daniach, alebo územnom pláne, kde vďaka pripomienkam môžeme ako občania napríklad zadefinovať, ako to bude vyzerať v našom susedstve. Na druhej strane, stále je otázna kvalita spracovania informácií, aktuálnosť, rýchlosť interakcie a to, aby boli tým, čím majú byť, teda médiom verejnej služby. To isté platí aj pre webstránky.“
Aké negatíva z ich používania vyplývajú?
„Sociálne siete majú dve hlavné slabosti. Prvá je tá, že často môžu byť používané na politickú propagandu alebo na antikampane, čo je, bohužiaľ, už súčasťou verejného priestoru. Druhou je to, že ich návštevnosť závisí od miery aktuality správ, ale aj od času, ako rýchlo príde reakcia na zasielané otázky.“
Kto by mal byť správcom samosprávnych profilov a stránok na sociálnych sieťach?
„Nejaké komunikačné oddelenia, lebo ak to bude priamo viesť primátor alebo starosta, tak je predpoklad, že skôr pôjde o politický rozmer ako napríklad odborný. Čo sa týka malých obcí, tie nemajú dostatok zamestnancov ani komunikačné oddelenie, takže tam je to individuálne. V prípade samotného vystupovania starostov na sociálnych sieťach je dôležité, aby nebolo súčasťou politickej propagandy, ale aby išlo o vecný prístup podporený argumentmi.“
Mesto: Nielen zabávať, ale aj informovať
Vlastnú stránku na Facebooku má mesto Košice od roku 2012. Aktuálne má takmer 15-tisíc fanúšikov. Upozorňuje tam na mestské podujatia, ale aj opravy ciest, dopravné obmedzenia a stavebnú činnosť.
Samospráva cez tento nástroj propaguje aj činnosť mestských podnikov a kultúrnych inštitúcií. Nechýbajú ani živé vysielania z tlačových konferencií mesta a kultúrnych akcií. Facebook mesta spravuje poverený pracovník magistrátu.
„Denne prichádza na mestský Facebook zhruba päť podnetov. Týkajú sa najmä parkovania a čistoty v meste. Na každý podnet sa snažíme odpovedať,“ hovorí Annamária Sýkorová z referátu styku s verejnosťou a médiami.
Podľa predstáv samosprávy by stránka mala byť informačným kanálom, ktorý nielen zabaví, ale aj poradí a najmä bude informovať o tom, čo sa v Košiciach deje.
„Protihodnotou je pre samosprávu spätná väzba a záujem ľudí o svoju komunitu, prostredie, v ktorom žijú a aktívny prístup k veciam nielen verejným,“ dodala Sýkorová.
[ad3][/ad3]