Chlapi nemajú šancu! Najlepšou výčapníčkou východu sa stala Košičanka
Milovníci piva dobre vedia, že načapovať pivo, to nie je len tak. Znalci a skúsení barmani sa predviedli na regionálnom kole 11. ročníka súťaže Pilsner Urquell Master Bartender, ktorý sa konal v Tabačke.
Devätnásti výčapníci z prevádzok, ktoré čapujú Pilsner Urquell, súťažili o možnosť postúpiť do česko-slovenského finále v Plzni. Svoje zastúpenia tu mali nielen východné mestá ako Humenné či Michalovce, samozrejme aj Košice, ale dokonca i Liptovský Mikuláš, Banská Bystrica či Veľký Slavkov.
Zručnosti aj vedomosti
Súťažiaci museli preukázať výčapnícke zručnosti a pivné vedomosti v dvoch disciplínach. Prvou bol písomný odpoved, ktorý odhalil, či aj súťažiaci poznajú všetky tajomstvá výroby a starostlivosti o pivo Pilsner Urquell, ktoré sa stalo vzorom 70 % ležiakov z celého sveta.
Náročnejšia na výkon však bola určite praktická časť. Pozostávala z načapovania dokonalej „hladinky“ s penou krémovou ako smotana, rovnako dôležité však bolo aj vystupovanie a komunikácia s hosťami.
Na súťažiacich dohliadala odborná porota – Tatiana Baculíková (Trade & Shopper Marketing Supervisor Pilsner), Igor Slotka (šéf technického servisu Plzeňského Prazdroja), Ján Píry (obchodný sládok Plzeňského Prazdroja) a Václav Berka (obchodný sládok senior Plzeňského Prazdroja).
Pivná kultúra
V. Berka tvrdí, že správne načapované pivo začína už samotnou prípravou: „Výčapník dostane z pivovaru pivo, ale musí dokončiť dielo. Preto sme ako porota sledovali aj to, ako sa súťažiaci pripravujú za barom pred samotným čapovaním. My si všimneme, či to niekto má v rukách, alebo nie. Dbáme totiž na to, aby sa poháre umývali poriadne a aby boli pred čapovaním aj vychladené, pretože pivo sa má čapovať do mokrého a dobre vychladeného pohára. Zákazníkovi sa má pivo podávať tak, aby logo na pohári smerovalo k nemu, aj za to sme strhávali body, ak bolo treba.”
Starší sládok Plzeňského Prazdroja si pochvaľuje najmä to, že umenie správneho načapovania piva sa rozširuje do celého regiónu a nezostáva len v Košiciach. „Kvalita čapovaného piva ide napred. Do Košíc jazdím veľmi rád. Keď som tu prišiel po prvýrkrát, bol som prekvapený dobrými reštauráciami, v ktorých sa ale pivo zle ošetrovalo. Aj preto robíme tieto regionálne súťažné kolá. Dnes tu vidím niekoľkonásobných víťazov, ktorí sa starajú o to, aby sa v podnikoch dodržiavala úroveň čapovania piva. Pivová kultúra ide krok za krokom hore.”
Čapovanie s láskou
Viacerí súťažiaci mali počas regionálneho kola Pilsner Urquell Master Bartender komentovanie svojej práce obohatené aj o vtipné či zaujímavé fakty. Napríklad, že výčapník by mal aj sám vyskúšať pivo, ktoré čapuje. „Nechceme, aby pili v práci, to nie. Ale keď barman narazí nový sud alebo ráno ho naráža nanovo, musí ochutnať to, čo predáva,” vysvetľuje V. Berka. Ďalší súťažiaci sa blysol takýmto poetickým prirovnaním: „S akou láskou varí mamka obed deťom, s takou láskou by mal výčapník čapovať pivo svojim štamgastom.”
Vyhrala žena
Ak by si niekto myslel, že výčapníkom by mali byť len muži, mýli sa. Medzi súťažiacimi sa objavilo päť žien. Jedna z nich sa dokonca stala víťazkou – Košičanka Michaela Bosáková!
„Toto víťazstvo je pre mňa veľmi silným poslaním. Súťaže som sa zúčastnila už trikrát, ale až dnes sa mi to konečne podarilo. Na túto súťaž sa pripravujem päť rokov a posledný týždeň som si ešte opakovala históriu, výrobu či skladovanie piva Pilsner Urquell. Budem sa snažiť vyhrať aj v ďalšom kole nielen za seba, ale za všetky ženy. Dúfam, že moje prvenstvo priláka aj viac zákazníkov k nám do podniku na kvalitné a dobre načapované pivo,“ hovorí čerstvá víťazka M. Bosáková.
Do česko-slovenského finále v Plzni postúpili okrem víťazky aj Štefan Drozd z Košíc, Jozef Varádi z Banskej Bystrice a Alexandra Stašová z Michaloviec. O tom, kto zosadí z trónu úradujúceho kráľa výčapníkov za Slovensko Romana Sládka z Pezinka, sa rozhodne na slávnostnom galavečeri 16. augusta v Plzni, kam postupujú šiesti finalisti zo slovenských kôl.
Až do veľkého finále však musia byť v pozore. Čaká ich totiž náhodná kontrola, počas ktorej ich do ich prevádzok prídu tajne navštíviť sládkovia z Plzeňského Prazdroja. Aj tu preveria ich schopnosti čapovať pivo a správne ho servírovať zákazníkom.
Pivo Pilsner Urquell oslavuje tento rok už 176 rokov od prvého uvarenia piva. „Je to fenomén. Po celý čas je pivo varené z troch surovín, máme jeden kmeň kvasiniek, ktoré priniesol náš prvý sládok – Jozef Groll,” opisuje starší sládok Václav Berka. Pilsner Urquell sa už v roku 1873 pilo na americkom kontinente a dnes sa distribuuje do viac ako 50 krajín celého sveta.
(EH)