Projekt modernizácie lyžiarskeho strediska na Kojšovskej holi má kľúčové povolenie
Firma NOAD, ktorá v roku 2015 prevzala lyžiarske stredisko na Kojšovskej holi devätnásť kilometrov od Košíc, získala kľúčové povolenie na jeho modernizáciu a rozšírenie.
Ministerstvo životného prostredia vydalo v novembri záverečné stanovisko, ktorým sa skončil rozsiahly proces posudzovania vplyvov projektu na životné prostredie. V rozhodnutí rezort súhlasí s uskutočnením menej rozsiahleho variantu dobudovania súčasného skiparku v porovnaní s pôvodným zámerom developera.
Ten počíta s predĺžením trasy starej sedačkovej lanovky. Nová by začínala už na ceste nad Zlatou Idkou, ktorá teraz vedie k schátranému areálu Hutných stavieb, a končila by na vrchole Kojšovskej hole (1 245 metrov nad morom). Toto prepravné zariadenie s dĺžkou 3 266 metrov má slúžiť na prepravu lyžiarov z nástupného centra do srdca strediska, kde by si mali možnosť vybrať z jedenástich vlekov a desiatich zjazdoviek.
Celková dĺžka lyžiarskych tratí od ľahkých až po extrémne ťažké je stanovená na približne 10,7 kilometra. V stredisku je naplánovaných niekoľko stravovacích zariadení, vrátane samoobslužnej reštaurácie v tvare rotundy pri výstupnej stanici lanovky na vrchole Kojšovskej hole.
Nové má nahradiť staré
„Neboli verifikované také činnosti, ktoré by generovali významný zásah do niektorej zložky životného prostredia alebo do zdravia obyvateľstva, a pre ktoré by navrhovaná činnosť bola v rozpore osobitne so záujmami štátnej ochrany prírody a ochrany vodohospodárskych zdrojov zameraných na zdroje pitnej vody,“ píše sa v záverečnom stanovisku, ktoré spracoval Peter Lukáč z odboru posudzovania vplyvov na životné prostredie ministerstva.
Dokument zdôrazňuje, že prevažná časť nových prvkov strediska na svahoch v okolí Kojšovskej hole, severozápadne od obce Zlatá Idka, bude umiestnená v priestoroch súčasných nevyužívaných zjazdoviek a objektov.
Zo stanoviska envirorezortu vyplýva, že zámer môže developer strediska realizovať, len ak splní podmienky a uskutoční opatrenia, ktoré ministerstvo zhrnulo do 64 bodov. Väčšina z nich je reakciou na pripomienky, ktorým čelil vlastník strediska zo strany dotknutých orgánov a iných účastníkov v konaní posudzovania vplyvov na životné prostredie.
[ad][/ad]Pitná voda a vtáctvo
Najvážnejšie výhrady sa týkali ochrany vodných zdrojov a vtáctva. V prvej oblasti pripomienky vodohospodárov a štátnych orgánov na úseku štátnej vodnej správy viedli k tomu, že vlastník strediska sám z projektu vypustil vybudovanie zjazdovky a sedačky do Perlovej doliny i parkoviska s prístupom z Gelnice.
V tejto lokalite sa tak nebude odoberať voda na technické zasnežovanie z Perlového potoka, ktorý sa využíva na zásobovanie obyvateľstva pitnou vodou. Akumulačná nádrž nebude ani na potoku Ida, ktorý napája vodárenskú nádrž Bukovec. Pre jej ochranu ale aj tak bude musieť prevádzkovateľ urobiť viacero preventívnych a iných opatrení.
Zásah do Chráneného vtáčieho územia Volovské vrchy, v ktorom bolo identifikovaných dvanásť druhov vtákov, má vlastník strediska zmierniť napríklad obmedzením prevádzky dopravných zariadení mimo zimného obdobia či uložením všetkých elektrických vedení v zemi.
Konateľ firmy NOAD Andrej Šimko hovorí, že všetkým záverom ministerstva sa prispôsobia, keďže bez ich akceptovania nebolo možné projekt posunúť do ďalšej fázy.
[ad2][/ad2]Miestni sa obávajú dopravy
Zo strany verejnosti prišli pripomienky najmä od časti obyvateľov obce Zlatá Idka, v ktorej má byť nástupná stanica lyžiarského strediska. Ľudia z lokality Hutná namietali, že budú vystavení veľkému turistickému ruchu, ohrozovaní autami lyžiarov, živelným parkovaním a obťažovaní hlukom a emisiami.
„Zlatá Idka nie je len rekreačným zázemím Košíc ale aj domovom svojich obyvateľov. Ja som sa nepresťahovala do rekreačnej oblasti, ale rekreanti prišli do oblasti, kde moji predkovia žili a pracovali 250 rokov,“ písala ministerstvu jedna z „najradikálnejších“ obyvateliek.
Rezort žiadala aj o vyjasnenie otázky, či bude zo svojho pozemku vidieť sedačkovú lanovku s tým, že nechce „prežiť život s lyžiarmi nad hlavou“.
Ministerstvo tieto pripomienky vybavilo vysvetlením, že parkovanie v stredisku bude regulované a povolené len na parkoviskách a zároveň tým, že developer je ochotný pri oprave cesty v tejto časti obce vybudovať aj chodník.
K otázke „vizuálneho znečistenia krajiny“ lanovkou ministerstvo uviedlo, že jej desať metrov vysoké stĺpy nebude vidieť, pretože stromy v mieste jej trasovania sú vyššie.
Skibusy z Košíc?
V konaní sa otvorila aj otázka kyvadlovej dopravy, teda preprava lyžiarov skibusmi do strediska zo spádovej oblasti v jeho okolí namiesto individálnej automobilovej dopravy. Envirorezort v jednej z uložených podmienok odporúča počkať, ako sa bude vyvíjať návštevnosť strediska a dopravná situácia na parkoviskách. Podľa nej by potom mal prevádzkovateľ v spolupráci s obcami, košickou župou a mestom Košice „zvážiť rozpracovanie verejnej kyvadlovej dopravy“ do nástupného centra strediska, a to prípadne aj zo samotných Košíc.
„Určite sa budeme snažiť obsiahnuť celé spádové územie, konkrétne detaily predstavíme neskôr, v súlade s postupom realizácie projektu,“ vraví k tomu konateľ firmy NOAD A. Šimko.
Jediným spoločníkom spoločnosti NOAD je košická firma AZI Invest, ktorú A. Šimko vlastní na polovicu so Stanislavom Kurilákom. V zámere navrhovanej činnosti z roku 2016 odhadla náklady na 13,2 milióna eur. Investorov, ktorí by sa na tom mali podieľať, Šimko ešte neuviedol. „Predstava o financovaní je zatiaľ len strohá, ale pre nás zásadná informácia, ide o privátne zdroje,“ uviedol.
Čo musí splniť investor
- vykonať protierózne opatrenia v mieste stavebných zásahov a aj na zjazdovkách, napríklad ich priečnym odvodnením
- podieľať sa na monitorovaní kvality a kvantity vody v nádrži Bukovec aj v iných vodárenských zdrojoch
- na Kojšovskom potoku technicky zabezpečiť biologický sanačný prietok
- nepoužívať žiadne chemikálie na posyp ciest a výrobu technického snehu
- vyriešiť spôsob odvádzania odpadových vôd z čističiek
- stavať len mimo hniezdnej sezóny vtákov
- umiestniť hniezdne búdky a pri výrube ponechať stromy s dutinami
- výruby obmedziť na nevyhnutnú mieru a ostatné stromy pri prácach chrániť
- nezasahovať do mokradí a budovať malé záchyty vody pre obojživelníky
- zabrániť šíreniu inváznych rastlín na zjazdovkách, pravidelne ich kosiť a podporovať pasenie hospodárskych zvierat
- zabezpečiť environmentálne bezpečnú organizáciu dopravy
Rozhodnutie je už právoplatné
Proti rozhodnutiu ministerstva žiaden z účastníkov konania ani nikto z verejnosti nepodali odvolanie. Odbor komunikácie envirorezortu potvrdil, že záverečné stanovisko tak riadne nadobudlo právoplatnosť.
Pre NOAD to znamená, že môže pripravovať projektovú dokumentáciu k povoľovacím konaniam na jednotlivé stavebné objekty. „Samozrejme, ako prvé sa budú realizovať územné konania. Celý proces by sme chceli spustiť začiatkom jari,“ povedal konateľ.
O povolení výstavby horských prepravných zariadení bude ako špeciálny stavebný úrad rozhodovať Dopravný úrad v Košiciach. Záverečné stanovisko ministerstva životného prostredia je pre ďalšie povoľovacie konanie záväzné.
[ad3][/ad3]