Detská železnica v Košiciach odštartuje obnovu výhybne Vpred
Košická detská historická železnica (KDHŽ) sa čoskoro pochváli zrekonštruovanou výhybňou Vpred. Investícia za takmer 90-tisíc eur obnoví pôvodnú druhú koľaj v tejto stanici a osadenie výhybiek, čo opäť umožní križovanie vlakov obľúbenej turistickej úzkokoľajky.
Uviedol to predseda občianskeho združenia Detská železnica Košice Ľubomír Lehotský s tým, že na stanici zároveň pribudnú odstavné koľaje na deponovanie niektorých vozňov.
„Naša detská železnica počas takmer celej svojej existencie využívala stanicu Vpred, a to až do likvidácie druhej staničnej koľaje a výhybiek v 90. rokoch minulého storočia. Za touto likvidáciou stála najmä snaha znížiť prevádzkové náklady detskej železnice. Avšak dnes, keď záujem o našu historickú rekreačnú železnicu rastie, je obnovenie výhybne potrebné z prevádzkových aj dopravných dôvodov,“ zdôvodnil Lehotský.
[ad][/ad]Tisíce návštevníkov ročne
Prostriedky na obnovu koľajiska získalo združenie z európskych fondov. Ide o súčasť cezhraničného Slovensko-maďarského projektu obnovy dvoch susediacich úzkorozchodných železníc KDHŽ a železnice v Miškovci — Lillafüredi Állami Erdei Vasút (LÁEV). Projekt je financovaný prostredníctvom Európskeho fondu regionálneho rozvoja z programu Interreg.
„Naša železnička ročne prevezie 45-tisíc návštevníkov a cez zastávku Vpred môžeme v súčasnosti prechádzať vždy len jedným smerom, čo brzdí premávku na trati. Vpred pritom leží v polovici trate a už pri projektovaní železnice bol navrhnutý tak, aby sa tu mohli vlaky navzájom križovať,“ ozrejmil Lehotský a dodal, že obnovenie výhybne a následne aj stanice má preto viesť aj k ďalšiemu zvyšovaniu kapacity a komfortu železničky.
Spoločný rozvoj s Maďarskom
Združenie sa snaží železničku pozdvihnúť od roku 2012, kedy po štátnom železničnom dopravcovi začalo s jej prevádzkou. Nadšenci postupne spojazdnili celý historický vozový park, rozšírili počet rušňov a vozňov na železničke a v minulom roku postavili prvú murovanú staničnú budovu. Počet návštevníkov stúpol viac ako dvojnásobne.
„Súčasťou medzinárodného projektu je tiež spoločný rozvojový dokument pre maďarskú aj slovenskú železničku, v tomto roku na slovenskej strane ešte pribudne investícia do exteriérového zariadenia staníc a do aplikácie pre mobilné telefóny,“ uzatvára Lehotský.
[article slug=”nova-stanica-na-alpinke”][/article] [ad2][/ad2](TASR, ROČ)
Odporúčané články
Premiér Robert Fico sa vo štvrtok 4. decembra v parlamente vyjadril k odškodneniu pozostalých po tragickom požiari v Mašličkove. Vyhlásil, že na pomoc nevidí dôvod, pričom úmrtie dvoch detí porovnal so zraneniami cestujúcich po vlakových nešťastiach v dôsledku zlyhania ľudského faktora. Salezián Peter Veselský, ktorý roky pracuje s Rómami na Luníku IX, to vníma ako zbytočnú paušalizáciu a poukazuje na nutnosť posudzovania jednotlivých prípadov osobitne.
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Ruská federácia rozmiestnila na hraniciach so Severoatlantickou alianciou 350 až 360-tisíc vojakov, ktorí sú okamžite pripravení na boj. V rozhovore pre nemeckú televíznu stanicu N-TV to uviedol expert na obranu z Kresťanskodemokratickej únie Nemecka Roderich Kiesewetter (CDU). Informuje o tom web Novinky.cz.