KOSIT má v zime čistiť dvakrát viac chodníkov ako doteraz
Zimnú údržbu v meste čaká tento rok výrazná zmena. Spoločnosť KOSIT bude po novom zabezpečovať údržbu dvojnásobne viac kilometrov chodníkov. Zvýšil sa aj rozpočet o 700-tisíc eur a v uliciach budú jazdiť aj špeciálne štvorkolky.
Novela cestného zákona určuje mestám a obciam povinnosť vykonávať údržbu aj tých chodníkov, ktoré doteraz boli v kompetencii vlastníkov, správcov alebo užívateľov priľahlých nehnuteľností. KOSIT doteraz spravoval v zime 122 kilometrov peších komunikácií, po novom to bude až 225 kilometrov. Zároveň bude firma, ktorá má s mestom kontrakt na zimnú údržbu do roku 2022, zodpovedať aj za prípadné úrazy a škody v dôsledku znečisteného alebo zľadovateného chodníka.
[ad][/ad]Viac zamestnancov v teréne
Viac práce znamená aj väčšie nároky na pracovnú silu. „Oproti minuloročnej sezóne, kedy na jednej zmene malo na starosti ručné čistenie, bude tento počet zvýšený až na sedemdesiat,“ uviedol Marián Christenko, generálny riaditeľ KOSIT-u. Dodal, že chodníky, ktoré nebudú na základe rozhodnutia mesta v zime udržiavané, sa označia informačnou tabuľou. Pôjde najmä o vnútroblokové pešie komunikácie alebo tie, ktoré vedú súbežne vedľa seba.
Už majú pohotovosť
Firma zakúpila tento rok na odhŕňanie snehu štvorkolky aj šesťkolky, ktoré bude testovať. Zasahovať budú v prípade zhoršených klimatických podmienok. Hlavná sezóna zimnej údržby začína 1. decembra a jej koniec je 28. februára 2019. Cestári sú už na prípadne sneženie v pohotovosti od 1. novembra. Vlani museli zasahovať ešte skôr, pretože smerom na Jahodnú nasnežilo v októbri. „Zvyšuje sa aj rozpočet na zimnú sezónu. Je to aj kvôli rozšíreniu počtu kilometrov chodníkov. Vlani to bolo 1,4 milióna eur, tento rok je rozpočet stanovený na 2,1 milióna eur,“ uviedol Christenko. Suma sa môže podľa neho navýšiť aj znížiť, záleží to od priebehu zimy.
Zásoby soli a drviny
Spoločnosť investovala aj do obnovy a rozšírenia počtu cestných mechanizmov, a to sumou 950-tisíc eur. K dispozícii má 19 malých a 14 veľkých mechanizmov a ďalších deväť sú ako rezerva. „Okrem nich budeme požívať aj buginy, ktoré poslúžia na čistenie chodníkov. Dokážu nahradiť až šiestich zamestnancov, čo zrýchli prácu. Momentálne je v skladoch pripravených už 1300 ton priemyselnej soli a rovnaké množstvo inertného materiálu, teda drvi,“ doplnil Christenko. Sneh z ulíc sa bude zvážať ku Hornádu v lokalite pri Súdkoch.
[ad2][/ad2]Najprv pre MHD
Podľa operačného plánu zimnej údržby sa ako prvé v meste čistia hlavné ťahy a cesty, kde jazdí mestská hromadná doprava a kopcovité úseky. Až po tom vedľajšie ulice, chodníky a parkoviská. V prípade vážnej situácie by KOSIT-u pomohli aj externí dodávatelia. Postup pri údržbe ovplyvňuje aj intenzita dopravy, klesania a stúpania na trasách MHD a prieťahoch štátnych ciest, či vjazdy a výjazdy z križovatiek. Podľa toho je nasadený aj typ techniky.
Zodpovedných je viac organizácií
Zimnú údržbu na mestských komunikáciách v Košiciach má organizačne na starosti referát dopravy mesta na magistráte. Okrem KOSIT-u sa do nej zapája aj Dopravný podnik mesta Košice a Správa mestskej zelene. Podľa vlastného plánu ju na rýchlostných cestách a cestách prvej triedy zabezpečuje aj Národná diaľničná spoločnosť. Týka sa to napríklad úseky Košice – Šaca či Prešovská -Sečovská. V okolí mesta cesty druhej a tretej triedy udržiava počas zimy Správa ciest Košického samosprávneho kraja. Najbližšie k mestu sú to komunikácie smerom na Bašku a Bukovec, do Malej Idy, Zdoby alebo Hanisky.
(HKL)
Starali sa o cudzí majetok
Novelu, ktorá vstúpila do platnosti v máji, najviac privítali stavebné bytové družstvá, spoločenstvá vlastníkov bytov a majitelia, správcovia alebo užívatelia nehnuteľností.
Dovtedy platilo, že o mestské chodníky v meste sa starali Správa mestskej zelene, Bytový podnik mesta Košice či KOSIT a niektoré mestské časti. Často však túto povinnosť mesto delegovalo na hore uvedené inštitúcie. „Chodníky vždy mali svojho vlastníka, len ten sa akosi zabudol k ním hlásiť a plniť si svoje povinnosti,“ hovorí Zdenka Jurčáková, odborná konzultantka Združenia správcov a užívateľov nehnuteľností, podľa ktorej novelou zákona došlo k narovnaniu nielen vlastníckych vzťahov, ale aj povinností plynúcich z tohto vlastníctva. Podľa nej obce a mestá si cez všeobecne záväzne nariadenie uľahčovali svoje povinnosti. Nedbali na zásadu vlastníckeho práva k chodníkom a svoje povinnosti preniesli na iný subjekt, uvádza Jurčáková.
Poznamenala, že správcovia bytových domov a vlastníci bytov mali nepretržitú povinnosť vykonávať prácu na cudzom majetku, proti svojej vôli, bez odmeny, protihodnoty či iného plnenia zo strany vlastníka dotknutej nehnuteľnosti. „Vlastníci bytov majú fond prevádzky, údržby a opráv využívať k zveľaďovaniu svojich spoločných častí a spoločných zariadení domu, no v rozpore so zákonom finančné prostriedky vynakladali na zveľaďovanie a udržiavanie chodníkov, teda cudzieho majetku, čo bolo časovo, vecne a finančne náročné,“ spresnila konzultantka.
V okolitých štátoch Európskej únie si podľa nej túto povinnosť plnia obce a mestá. „Samospráva zabezpečuje svoju činnosť z výberu daní priamo od občanov a z podielových daní, preto by mali účelne využívať tieto prostriedky investovaním do údržby svojho majetku, teda aj do zimnej údržby chodníkov,“ tvrdí Jurčáková.
(JV)
[ad3][/ad3]