Odborári DPMK avizujú ostrý štrajk, podľa mesta je postup neférový
AKTUALIZOVANÉ
Odborári Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) avizovali na štvrtok (9. 5.) dvojhodinový ostrý štrajk. Po pondelkovom rokovaní v rámci kolektívneho vyjednávania s vedením DPMK to potvrdil predseda základnej odborovej organizácie vodičov pri DPMK Ivan Horváth.
Podľa magistrátu pri rokovacom stole takáto informácia ani raz nezaznela, postup nepovažuje za férový.
„Dostali sme odpoveď, že nie je finančné krytie, že máme naďalej čakať, že možno budú otvárať mestský rozpočet,“ uviedol Horváth s tým, že zamestnanci DPMK sú druhý mesiac v štrajkovej pohotovosti. Ako potvrdil, rokovaní bolo niekoľko. Cieľom je dosiahnuť, aby sa mestské zastupiteľstvo začalo zaoberať potrebnou výškou dotácie, v ktorej by boli zahrnuté aj sociálne a hospodárske požiadavky zamestnancov.
[ad][/ad]Ospravedlňujú sa cestujúcim
„Návrh sme dávali ešte 2. mája 2018. Potom sa menilo vedenie, tak sme navrhli pokračovanie rokovaní, v ktorom sme požadovali od 1. marca zvýšenie miezd o desať percent. Následne sme urobili ústupok, že to môžeme rozdeliť na dve obdobia, teda na šesť percent a štyri percentá. Máme čakať do 30. júna a od 1. júla vraj môžu riešiť situáciu z dlhodobého hľadiska na niekoľko rokov dopredu. S tým nesúhlasili ani zamestnanci, ani vyjednávací výbor,“ spresnil Horváth.
Podľa neho bude snaha, aby sa dvojhodinový výpadok mestskej hromadnej dopravy (MHD) nedotkol tých, ktorí dochádzajú za prácou do U. S. Steelu, či detí v rámci objednaných školských spojov. „Ospravedlňujeme sa cestujúcej verejnosti, ale boli sme do toho dotlačení a aj my musíme zastupovať záujmy našich zamestnancov,“ uzavrel.
Sú pripravení ďalej rokovať
Vedenie mesta Košice tvrdí, že od začiatku rokovaní s odborármi sa snaží o obojstranne prospešnú dohodu. „Žiaľ, ani dnešné stretnutie k dohode neviedlo, odborári odmietli aj náš návrh na to, aby podobne ako v prípade U.S. Steelu, vzájomné rokovania viedol sprostredkovateľ, ktorý predloží návrh riešenia sporu. Odborári nám povedali, že nevidia dôvod na využitie tohto zákonného inštitútu,“ uviedol vo svojom stanovisku predseda Predstavenstva DPMK Marcel Čop.
Podľa neho bolo vedenie DPMK nepríjemne zaskočené informáciou o uvedenom prerušení, ktoré po skončení spoločného rokovania oznámili odborári zástupcom médií.
„My sme aj napriek takémuto konaniu zo strany odborárov naďalej pripravení s nimi rokovať tak, aby sme našli prijateľné riešenie. Predstavitelia odborárskych zväzov si však musia uvedomiť, že kritická ekonomická situácia v DPMK v tomto okamihu neumožňuje plošné zvýšenie platov o desať percent,“ uzavrel Čop, podľa ktorého by to bolo nezodpovedné, keďže akékoľvek zvýšenie platov oproti súčasnému stavu nie je finančne pokryté v rozpočte DPMK a ani mesta Košice ako majoritného akcionára.
Netajili sa odhodlaním
Pred budovou Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) sa v pondelok zišlo do 100 zamestnancov. Takto chceli podporiť rokovanie odborárov s vedením podniku.
Odbory sa pod hrozbou štrajku počas majstrovstiev sveta v hokeji snažia vybojovať pre zamestnancov podniku zvýšenie miezd o 10 percent.
Zhromaždení zamestnanci sa netajili svojim odhodlaním, že ak rokovania nedopadnú dobre, sú ochotní vstúpiť aj do ostrého štrajku. Podporu dostávali aj hlasným trúbením od okoloidúcich vodičov v autobusoch.
Ide to dole vodou
„Neviem, či sa našim zástupcom podarí niečo vyrokovať, ale ak príde k tomu, že naše požiadavky nebudú schválené, bude určite štrajk. Vedenie podniku nám sľubovalo, že bude situáciu riešiť po majstrovstvách sveta. Ale to je už neskoro. Musí sa to vyriešiť teraz,“ povedal nám jeden z prítomných zamestnancov, ktorý v podniku robí už 26 rokov. „Odkedy odišiel riaditeľ Reiprich, tak to ide dolu vodou. Každá strana, ktorá príde sem na štyri roky, kradne, a obyčajní ľudia na to doplácajú. Denne prevážame 250-tisíc ľudí a my, vodiči, zarábame najmenej.“
Medzi zamestnancami bol aj Vladislav Stankovič, desať rokov šéfoval odborárom, ďalších päť rokov je podpredsedom: „Začal som pracovať ako vodič a prešiel som mnohými funkciami. Za posledných dvadsať rokov je dlh mesta voči dopravnému podniku nejakých 20 miliónov eur. Roky nebolo na investície. Keď nastúpil Raši do funkcie, takisto mal prázdnu pokladnicu. Milióny musel vyplatiť firme OutClaim či Strelingstavu. Teraz sa o ňom hovorí, že rozkrádal mesto.“ Stankovičovi sa však nepáči, že nový primátor hovorí o rozkrádaní, ktoré nevie dokázať. „Keby vedel, určite by podal trestné oznámenie.“


Čierna diera?
Ladislav Vaško prišiel na zhromaždenie aj s plagátom, ktorým sa pýtal, z čoho majú žiť. „Vo firme som od roku 1974 a teraz robím vodiča. Už párkrát sme zažili nejaké vyjednávania ohľadom platov. Vždy sme sa zatiaľ vedeli dohodnúť. Myslím si, že štrajk je momentálne reálny.“ Tiež má výhrady voči vyjadreniam primátora Polačeka. „Robím vo firme už viac ako 44 rokov a mne niekto povie, že sme rozkradli podnik a že je to jedna veľká čierna diera?“

Ani na kávu
Ďalší zo zamestnancov tvrdí, že stále príde nejaké nové vedenie, ktoré chce šetriť a doplatia na to bežní zamestnanci. „Ja robím na zmene, kde sme boli ešte donedávna desiati, a teraz je nás iba päť. Situácia sa niekedy vyvinie tak, že tú prácu nedokážeme jednoducho zvládnuť. Máme veľké množstvo nadčasov, ktoré nemáme šancu vyčerpať. A to na nás stále posielajú kontroly, či robíme. Niekedy nemáme čas ani na kávu…“
.
foto: Veronika Janušková
[article slug=”rusne-zakulisie-dpmk”][/article] [ad2][/ad2](TASR, ROČ, JV)
Odporúčané články
Vo Washingtone sa údajne objavuje myšlienka založenia novej skupiny „Core 5“, ktorá by zahŕňala USA, Čínu, Rusko, Indiu a Japonsko. Ako referuje web Politico, takýto koncept by priniesol výrazný kontrast k existujúcej skupine G7 a zároveň by zblížil tradičných rivalov.
Dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ bolo zaradené medzi tri najinšpiratívnejšie podujatia Slovenska za rok 2024.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.