Zbormajster vymenil husle za taktovku
Maroš Potokár je huslista a zbormajster Štátnej filharmónie Košice. Zajtra večer vymení svoj nástroj za dirigentskú paličku. Na predposlednom koncerte 46. sezóny bude v Dome umenia pod jeho taktovkou netradične dominovať francúzska operná hudba.
Čo vás viedlo práve k francúzskej opere? Keď sme sa spolu s dramaturgiou filharmónie rozhodli pre operný galavečer, chcel som, aby to nebolo opäť o tých notoricky najznámejších repertoárovkách, ako Měsíčku na nebi či Una furtiva lacrima. Viem, že dlhé roky u nás nezaznel napríklad slávny Kvetinový duet z opery Lakmé, ktorý pre mňa osobne vyžaruje akúsi mimoriadnu atmosféru. Tak mi napadlo postaviť program v duchu skladieb príbuzných tejto.
Oslovili ste teda interpretov, ktorí sa venujú aj francúzskej opere?
Zuzana Šveda s úspechom pravidelne stvárňuje postavu Carmen v Slovenskom národnom divadle a bravúrne koloratúry Andrei Vizvári napríklad v árii Olympie z Offenbachových Hoffmannových poviedok ma už pred rokmi presvedčili o jej skvelom umení. Obidve dámy majú s francúzskym repertoárom skúsenosti, prejavili nadšenie, že môžu do dramaturgie ponúknuť aj árie, ktoré sú na našich pódiách zriedkavé.
Potrebuje francúzska opera iný operný prejav ako talianska?
Nemožno to zovšeobecniť. Pre mňa sa zdá byť talianska opera priamejšia, jednoznačnejšia, čitateľnejšia… Bel canto jednoducho musí byť dominantné, dokonalé a všetko ostatné častokrát slúži k jeho čo najintenzívnejšiemu účinku. Francúzska opera je rafinovanejšia, elegantnejšia, komplikovanejšia v inštrumentácii, melodike, tektonike.
Publikum v Košiciach vás vníma predovšetkým ako disponovaného huslistu, koncertného majstra orchestra ŠfK. Idú tieto dve profesie dokopy?
Určite je to výhoda z oboch uhlov pohľadu. Každý koncertný majster musí byť tak trochu dirigent, musí rozumieť partitúre a dirigentskej technike. Tak isto dirigent, ktorý dokonale rozumie problematike nástroja, má potom prácu s orchestrom rýchlejšiu a jednoduchšiu.
Čo je pre vás najväčšou výzvou v dirigentskej činnosti?
Dirigentskou výzvou je každá opera. Zosúladiť orchester so zborom a sólistami, ktorí sú navyše zaneprázdnení hereckými akciami, a udržať obrovský formový oblúk niekoľkých dejstiev je podľa mňa skutočne náročné. Zo symfonického repertoáru by som v budúcnosti rád čelil výzvam, ako sú napríklad symfónie G. Mahlera či D. Šostakoviča.
MAROŠ POTOKÁR
Vyštudoval hru na husliach na konzervatóriu v Košiciach a VŠMU v Bratislave.
Už počas štúdia získal v roku 2007 post koncertného majstra Štátnej filharmónie Košice, s ktorou pravidelne vystupuje aj ako sólista. Bohaté skúsenosti získal aj vo viacerých komorných súboroch. Najvýraznejšie bolo jeho pôsobenie v Quasars Ensemble, Albrechtovom kvartete, Triu Animé a v komornom due s renomovoanou Jordanou Palovičovou.
Dirigovanie študoval na košickom konzervatóriu, neskôr na VŠMU v Bratislave a na Janáčkovej akadémii múzických umení v Brne. Absolvoval majstrovské kurzy u renomovaného dirigenta Zsolta Nagya. Od roku 2007 pôsobí tiež ako zbormajster Košického speváckeho zboru učiteľov.
Od roku 2013 je stálym hosťujúcim dirigentom Štátneho divadla Košice. Od roku 2014 je tiež umeleckým vedúcim komorného orchestra Musica Cassovia.
Štátna filharmónia Košice Dom umenia, 11. jún 2015, 19. hod.
- Maroš POTOKÁR, dirigent
- Andrea ČAJOVÁ-VIZVÁRI, soprán
- Zuzana ŠVEDA, mezzosoprán
- Charles Gounod: Faust, Rómeo a Júlia
- Georges Bizet: Carmen
- Jules Massenet: Manon, Werther
- Léo Delibes: Les filles de Cadix, Lakmé
- Camille Saint-Saens: Samson a Dalila
- Jacques Offenbach: Hoffmannove poviedky
:MARIANA LECHMANOVÁ
Foto: Archív ŠFK
Odporúčané články
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.