Lokomotíva „búra“ stenu stanice
Na košickej železničnej stanici, ktorá pred troma rokmi prešla rozsiahlou rekonštrukciou, teraz pribudla trojrozmerná maľba.
Je výsledkom spolupráce nákupného centra Stanica Košice, ktoré vzniklo na košickej železničnej stanici, a Dodiho Grinta, talentovaného Košičana a jedného z najznámejších slovenských umelcov v 3D grafity. Jeho nadčasové dielo zobrazuje lokomotívu, ktorá akoby vchádzala do priestorov staničnej budovy.
[ad][/ad]„Veľmi nás teší, že Dodi Grint prijal túto výzvu a priniesol na Stanicu Košice nový, moderný prvok. Veríme, že toto netradičné umelecké dielo cestujúcu verejnosť zaujme a ocenia ho nielen domáci Košičania, ale aj turisti, ktorí ňou budú prechádzať,“ uviedla pre KOŠICE:DNES hovorkyňa Stanice Košice Alžbeta Gajdošová Keruľová.
Návrh skrášliť priestory stanice maľbou s 3D efektom prišiel priamo od Grinta. Opisuje, že priebežne sledoval modernizáciu stanice, až vlani v decembri zbadal voľnú stenu pri vedľajšom vstupe do staničnej budovy.
Jeho maľba je takzvaným legálnym grafitom, preto verí, že ju iní sprejeri neprekryjú svojím výtvorom, keďže medzi nimi platí pravidlo, že dovolené grafity si neničia.

Maľba prepája históriu so súčasnosťou
O tom, ako sa tvorilo netradičné výtvarné dielo zasadené vo verejnom priestore, sme sa rozprávali s jeho autorom Dodim Grintom.
Bol motív maľby od začiatku jasný?
Vytvoriť návrh mi trvalo asi minútu. Pozrel som sa na stenu a hneď som si vedel predstaviť, čo tam pôjde. Mám totiž za sebou už viacero podobných prác. Zadávateľ, správca prevádzok na Stanici Košice, mi dal voľnú ruku, a tak som chcel do maľby vniesť niečo, čo ľudia dnes len tak nevidia. Preto som znázornil starý typ lokomotívy, ktorý je z estetickej stránky pre cestujúcich omnoho zaujímavejší ako dnes jazdiace moderné vlaky. Zároveň som do pozadia zakomponoval aj zrekonštruovanú budovu stanice, takže maľbu ako takú môžeme považovať aj za istú formu prepojenia histórie so súčasnosťou.
[ad2][/ad2]Ako dlho trvalo maľovanie?
Pracoval som päť nocí, celkovo asi dvadsať hodín. Robil som v noci, pretože košická stanica je veľmi dynamické miesto a cez deň je tu veľký pohyb ľudí. Pracujem so sprejmi, ktoré majú silnú charakteristickú vôňu, v noci som tak tým nikoho neobťažoval. Podobne ako iným umelcom sa mi v takom čase tvorí lepšie, keďže mám potrebný pokoj na prácu.
V čom vidíte prínos tohto diela?
Maľba ako celok má plniť funkciu takzvaného trick-artu, čo znamená, že objekt vychádza zo steny. Ľudia sa pri ňom môžu fotiť, akoby boli súčasťou maľby. Táto forma je estetickejšia a na pohľad príjemnejšia, než klasická pomaľovaná stena, určite je to zaujímavejšie než klasický banner či reklamný plagát.
Plánujete ďalšie diela na košickej stanici?
Stanica sa mi veľmi páči. Som otvorený spolupráci s ľuďmi, ktorí chcú vytvoriť niečo nové a zaujímavé. Pri tvorbe svojho diela som začal vnímať stanicu ako celok, nielen ako miesto na kúpu cestovného lístka. Rád sa ako umelec vrátim do tohto priestoru, už teraz mám množstvo nápadov na ďalšie maľby. Som rád, že aj druhá strana je naklonená prípadnej ďalšej spolupráci.

– má 29 rokov
– grafity videl prvýkrát v časopise ako desaťročný
– počas štúdia na umeleckých školách inklinoval k tejto forme maľby
– svoju tvorbu koncipuje tak, aby diela boli zaujímavé nielen pre grafity komunitu, ale aj pre širokú verejnosť
– namaľoval stovky 3D malieb na rôznych exteriérových a indoorových povrchoch.
(JV)
Odporúčané články
Premiér SR Robert Fico zverejnil verejné stanovisko, v ktorom reaguje na rozhodnutie prezidenta Petra Pellegriniho vetovať zákon o Úrade na ochranu obetí trestných činov a oznamovateľov protispoločenskej činnosti. Zároveň informoval o svojom telefonickom rozhovore s predsedom Európskej rady Antóniom Costom. Vyjadrenie zverejnil na sociálnej sieti Facebook.
Pôsobil v mnohých krajinách sveta a zakotvil v Košiciach. Generálny riaditeľ Národného divadla Košice získal prestížnu cenu za celoživotné dielo v oblasti divadla. Toto vyznamenanie sa zväčša odovzdáva umelcom pri príležitosti významného životného jubilea. Ocenená je tak práca a tvorba, ktorú priniesli spoločnosti a divákom.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.