MESTO KOŠICE INFORMUJE: Komentár primátora mesta Košice Richarda Rašiho k parkovaniu
Milí Košičania, v poslednom čase to vyzerá, akoby už Košice nemali žiadny dôležitejší problém okrem plateného parkovania. Pozornejší ste si možno všimli, že v tejto diskusii zo strany aktivistov od začiatku nešlo a ani dnes nejde o argumenty, ale o dokazovanie, že na primátorskú stoličku nepatrím. Napriek tomu rád využívam tento priestor na vecnú diskusiu a na vysvetlenie, prečo sme zvolili takéto riešenie statickej dopravy v meste. Mnohé z týchto argumentov sme už médiám poskytli, mnohé padli aj na zasadnutiach mestského zastupiteľstva, ale v kriku a vyhrážkach takzvaných aktivistov akosi zanikli.
Prečo súkromná firma?
Iste si ešte pamätáte dobu, keď bolo všetko štátne, mestské, obecné. Prebehla privatizácia a politici aj médiá legitímne diskutovali, či štát, kraj, mesto alebo obec sú dobrým hospodárom v akomkoľvek podniku. Uplynul nejaký čas, naša krajina má viac skúseností a dospeli sme k tomu, že nič nie je čierne alebo biele. Niektoré činnosti je dobré udržať priamo v mestskom podniku a niektoré je lepšie, ako sa moderne hovorí „outsourcovať“, teda nakúpiť bez ďalších starostí a nákladov. Nie je na to vzorec ani schéma, riešenia sú v rôznych slovenských aj európskych mestách rôzne.
Košice stáli pred niekoľkými rokmi pred rozhodnutím, či naďalej kryť splácanie úveru na výstavbu parkovacieho domu pri Steel Aréne z mestského rozpočtu alebo nájsť pre mesto menej bolestivé riešenie. Na magistráte i v zastupiteľstve sme o tom dlho diskutovali a hľadali riešenia. Väčšina sa nakoniec priklonila k snahe nájsť možnosť ako neznižovať príjem z parkovania o splácanie úveru za parkovací dom. Bol to pre mesto najvýhodnejší variant. Vyhlásili sme verejnú súťaž, do ktorej sa prihlásilo deväť záujemcov vrátane nadnárodných operátorov, ako je napr. spoločnosť Vinci Park.
Potrebujeme ďalšiu kauzu Strelingstav?
Súťaž prebehla štandardne, za účasti opozičných poslancov, pod dozorom médií. Zástupca spoločnosti Vinci Park Mário Grega náročné požiadavky mesta pre denník Korzár komentoval: „Podmienky nevytvárali rámec primeraného rizika návratnosti, my investujeme konzervatívnejšie.“ (Korzár, 17.4.2012, J.Vrábeľ). Spoločnosť EEI súťaž vyhrala a Mesto Košice s ňou uzavrelo zmluvu podľa podmienok verejnej súťaže.
Dnes máme za sebou štyri roky spolupráce, ktorá, ako to už býva, nie je vždy úplne ideálna. Ale zmluva upravuje práva i povinnosti zmluvných strán a obe strany ju musia dodržiavať. My to po EEI dôsledne vyžadujeme a naďalej vyžadovať budeme. No takzvaní „aktivisti“ nám odrazu radia, či si až vynucujú, aby sme zmluvu s EEI vypovedali. Ani sa netaja svojimi politickými ambíciami, otvorene deklarujú svoju nenávisť, nezáleží im na škodách spôsobených na mestskom majetku a vôbec ich nezaujímajú dôsledky výpovede zmluvy s EEI. Veď oni za akékoľvek kroky mesta zodpovednosť neponesú! Mesto Košice prišlo len nedávno v súdnych sporoch kvôli Sterlingstavu a Outclaimu spolu o 12,5 milióna eur a ďalšie podobné kauzy naozaj nepotrebuje!
Prečo rezidentské zóny?
Za posledné desaťročie pribudlo v Košiciach značné množstvo áut, doprava zhustla. Centrum Košíc sa však nenafúklo a po spoplatnení parkovania v centrálnej mestskej zóne sa súčasné rezidentské lokality stali parkoviskom zdarma pre mnohých návštevníkov centra mesta. Obyvatelia týchto zón to dlho akceptovali ako nevyhnutné zlo, až situácia dospela do stavu, že už v blízkosti svojho bydliska neboli schopní zaparkovať vôbec. V takejto kritickej situácii je regulácia nevyhnutná. Jej cieľom je chrániť rezidentov – teda obyvateľov danej zóny – na úkor návštevníkov. To sme nevymysleli v Košiciach. Košice len dorástli do stavu, keď musíme aplikovať riešenia, ktoré sa v takejto situácii štandardne používajú.
A štandardne sú v takýchto prípadoch najviac postihnutí dlhodobí návštevníci. Ak niekto prichádza autom pred svoju kanceláriu v biznis centre, kde pracujú 2 – 3 tisícky zamestnancov a parkuje v jeho blízkosti 8 – 9 hodín každý deň, tak je prvým kandidátom, ktorý je v každom veľkom meste „nútený“ zmeniť svoje zvyklosti a motivovaný, aby parkoval na odľahlejšom záchytnom parkovisku a na posledný kus cesty využíval MHD. Veď do súčasnej zóny plateného parkovania prichádza denne za prácou viac ako 7 tisíc ľudí, ale 7 tisíc parkovacích miest k nim vybudovaných zďaleka nie je a ani nemôže byť. Jednoducho sa tu všetky tie autá nepomestia.
Je prirodzené, že vytláčanie dlhodobo parkujúcich, ale aj menej častých návštevníkov centra mesta z rezidentských zón vyvolá u časti z nich hnev a nevôľu. A je celkom zrejmé, že by pri akomkoľvek hlasovaní obyvateľov rezidentských zón prehlasovali – veď mimo rezidentských zón žije cca 200 tisíc Košičanov, zatiaľ čo v nich iba približne 40 tisíc. Budem teda na záver citovať slová prednesené na poslednom mestskom zastupiteľstve jedným z aktivistov: „Demokracia nie je len vláda väčšiny, ale aj ochrana práv menšiny.“ Súhlasím. Preto je potrebné chrániť rezidentov, preto je potrebný systém rezidentských zón, ktorý rezidentov chráni.
Na decembrové zastupiteľstvo predložíme zmeny VZN, o ktorých sme vás už informovali. Verím, že sme za posledné mesiace pozbierali a do nového znenia VZN zapracovali všetky relevantné pripomienky od občanov a odstránili všetky nedostatky, ktoré nariadenie malo.
Richard Raši
Primátor mesta Košice
Foto: veja
Odporúčané články
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od dvoch nehôd mestskej hromadnej dopravy po protest proti progresivizmu. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.