V Košiciach sa na STK čaká aj dva týždne
Situácia na staniciach technickej kontroly áut v niektorých regiónoch je napätá. Na Orave či v Bratislave čakajú vodiči na voľný termín aj viac ako dva mesiace. Denník KOŠICE:DNES zisťoval, ako je to v Košiciach.
Od 20. mája tohto roka musí byť na staniciach technickej a emisnej kontroly nainštalovaný kamerový systém. Povinnosť zaviedlo ministerstvo dopravy, aby zvýšilo odborný dozor nad prácou technikov. Zároveň sa kontroly sprísnili.
V Košiciach máme štyri stanice technickej kontroly (STK). Spolu na nich funguje sedem liniek pre vozidlá do 3,5 tony, onedlho by mala pribudnúť aj ôsma. Ceny sa v priemere za technickú a emisnú kontrolu pohybujú okolo 60 eur.
[ad][/ad]Objednáva sa cez internet
Na všetky košické stanice sa objednáva cez internet. Keď sme to skúšali urobiť v nedeľu 9. júna, voľný termín bol najskôr 14. júna (STK Napájadlá), najneskôr 25. júna (STK Priemyselná), teda viac ako dva týždne.
Oslovili sme viacerých prevádzkovateľov. Jeden sa nechcel vyjadrovať, druhý potvrdil, že sa čaká dlhšie.
„Boli nasadené nové kamerové systémy a každá novinka potrebuje určitý zábeh. Keď sme predtým robili kontrolu za 30 minút, teraz na to treba 45 minút. Keď sme v minulosti urobili povedzme sedem áut denne, dnes ich urobíme päť,“ povedal majiteľ stanice.
Podľa neho v Košiciach nie je problém až taký vypuklý, pretože všetky STK majú internetový objednávkový systém na presný deň a hodinu.
Pomohlo by viac ľudí
Na otázku, či je predpoklad, že sa situácia upokojí, podnikateľ hovorí, že veci sa samé nezlepšia. „Všetko bude záležať od toho, koľko ľudí si môže dovoliť STK zamestnať. Ak sa zvyšuje nárok na kontrolu, bude to trvať dlhšie. My máme ten istý počet ľudí ako predtým. Technici doteraz mali trochu viac času na regeneráciu. Teraz nemajú nič, robia nadčasy,“ myslí si.
Viac ako zavedenie kamier však podľa neho dĺžku procesu ovplyvňuje počet úkonov, ktoré musí technik pri jednom vozidle urobiť. Je ich až 130.
„A to veru nie je sranda. Osobne si myslím, že jeden z faktorov je, že technik sa bojí spraviť chybu. Potom mu vezmú oprávnenie a musí nanovo absolvovať všetky školenia a skúšky. To stojí, samozrejme, čas aj peniaze. Toho sa každý bojí. A ani platy technikov nie sú optimálne. Ľudia robia pod tlakom vizuálnej kontroly a nesmú spraviť chybu,“ pokračuje.
Technici podľa neho zarábajú do tisíc eur mesačne v hrubom. Musia mať všetky vodičské oprávnenia, od motocykla až po autobus. Vyškolenie technika trvá šesť až sedem mesiacov, a potom musí ešte urobiť záverečné skúšky.
To je podľa prevádzkovateľa STK dlhý čas. „Ak dvakrát za päť rokov urobí chybu, môže sa vrátiť na začiatok. Väčšinou si to musí aj sám zaplatiť. Myslím, že by v takomto prípade stačilo preskúšanie. Ak technik odíde, ľahko nového nenájdeme,“ vysvetľuje.
Online centrum v Bratislave
Problémom sú aj dodatočné náklady. Za dobudovanie kamerového systému musela každá STK zaplatiť 26-tisíc eur. Nové systémy sa navyše podľa prevádzkovateľov občas kazia.
Kamerové zábery, na ktorých je celý proces kontroly auta, sa posielajú online do centra v Bratislave. Svoje úložiská má aj každá stanica, do ktorých sa môže kedykoľvek pozrieť kontrola.
Majiteľ ďalej vyslovil predpoklad, že ceny za STK narastú. Podľa neho sú dôvodom vysoké stále režijné náklady, ako aj cena tlačív a nálepiek, ktoré v dobe online považuje za prežitok.
„Policajti si počas jazdy za vozidlom vedia vylustrovať, či auto prešlo STK. A my stále lepíme nálepky a vystavujeme protokoly. Tie musíme dva roky archivovať a následne skartovať. Aj tu by sa dalo ušetriť. Tieto náklady tvoria približne 20 percent ceny,“ dodáva.
Ideálna cena je podľa neho okolo 75 eur za STK a EK.
[ad2][/ad2]Zbytočné úkony?
Zmyslom technických kontrol je, aby na cestách jazdili bezpečné autá. Kamerový systém podľa majiteľa košickej stanice to však nezaručí, lebo v Bratislave nemôže odkontrolovať záznamy každej jednej kontroly.
Myslí si, že by pomohlo zníženie počtu úkonov, ktoré technik musí urobiť. Ako príklad uvádza kontrolu výkonu motora, ktorá sa robí podľa zvuku motora, hoci je to položka, ktorá nemá vplyv na bezpečnosť cestnej premávky.
Za dôležitý faktor označuje zvýšenie disciplíny na obidvoch stranách. Ľudia podľa neho musia chcieť mať v poriadku auto a nesmú mať pokušenie, že ak „priplatia čierny peniaz“, tak ich kontrola pustí.
„U nás si nemôže každý dovoliť mať nové vozidlo. Kupujú sa od ruky, ak sa objaví porucha, majiteľ nejde do autorizovaného servisu, lebo je to pre nich drahé. A nám tu potom hovoria, že kontrolujeme nezmysly,“ uzatvára podnikateľ.
Aké doklady treba predložiť?
- originál osvedčenia o evidencii, resp. technický preukaz u starších vozidiel;
- potvrdenie o montáži fólií, ak ich má vozidlo nalepené;
- ak ide o vozidlo na pohon LPG alebo CNG, ktoré nie je vybavené zariadením od výrobcu, treba predložiť originálny protokol
- od plynového zariadenia;
- ak bolo zadržané osvedčenie o evidencii, treba predložiť potvrdenie o zadržaní.
Ako objednávajú košické stanice
Objednať sa na prvý voľný termín sme skúšali v nedeľu 9. júna okolo 12.00 hod.
- STK U chrobáka (Priemyselná 2) – 25. 6.
- STK Pri Prachárni (Pri Prachárni 20) – 19. 6.
- STK Jazero (Napájadlá 7A) – 14. 6. (robia aj v sobotu)
- STK DEKRA (Vozárova 3, Barca), 19. a 20. 6., potom až od 23. 7. (JV)
Mnoho vodičov na vypršanie platnosti emisnej a technickej kontroly zabúda. Predísť tomu sa dá SMS pripomienkou o blížiacom sa termíne kontroly. Túto službu ponúka napríklad Jednotný informačný systém v cestnej doprave. Na stránke jiscd.sk treba zadať evidenčné číslo a číslo osvedčenia. Vodičovi potom bude chodiť notifikácia.
Prihlásiť sa dá aj elektronickým občianskym preukazom. Momentálne je systém nastavený tak, že správu dostanete dva mesiace pred uplynutím termínu.
[ad3][/ad3]