Detská železnica otvorí výhybňu
Po troch desaťročiach sa budú vlaky v strede trate detskej železnice opäť križovať. Výhybňu Vpred, ktorú detská železnica začala v marci rekonštruovať, uvedú do prevádzky už v piatok.
Vďaka obnovenej druhej koľaji a osadeným výhybkám tu môžu návštevníci vidieť atraktívnu ukážku míňania protiidúcich vlakov. Slávnostné otvorenie stanice, ktorá v minulosti patrila medzi najatraktívnejšie miesta na trati, sa začne o 11. hodine.
K pravidelným križovaniam vlakov bude podľa Ľubomíra Lehotského, predsedu občianskeho združenia Detská železnica Košice, dochádzať v priebehu leta alebo počas vybraných podujatí.
[ad][/ad]Zrušili ju po roku 1989
Stanicu Vpred využívala detská historická železnica počas takmer celej svojej existencie. Ako uviedol Lehotský, koncom 80-tych rokov význam výhybne upadal, najmä vplyvom jej technického stavu a poklesu prepravy. Po roku 1989 došlo k likvidácii druhej koľaje a zrušeniu výhybne.
„Jej obnovenie bolo potrebné z prevádzkových aj dopravných dôvodov, keďže záujem o našu historickú rekreačnú železnicu rastie,“ vysvetlil Lehotský.
Novozriadená stanica má štyri výhybky, dĺžka prvej koľaje je 81 metrov, druhá má spolu so slepými a odstavnými koľajami 161 metrov.
Rekonštrukcia bola financovaná zo zdrojov Detskej železnice aj z príspevku z európskych fondov. Išlo o súčasť cezhraničného slovensko-maďarského projektu obnovy dvoch susediacich úzkorozchodných železníc, v Košiciach a Miškolci.
Stála celkovo 89-tisíc eur. K tomu treba prirátať aj podporu darcov, sponzorov a niekoľkoročnú brigádnickú prácu dobrovoľníkov, dodal Lehotský.
Trať Detskej železnice sa začala budovať v dvoch etapách v roku 1955. Stavba prvej etapy pionierskej železnice bola slávnostne ukončená v tom roku 19. augusta. Trať začínala v stanici Čermeľ a končila v stanici Vpred. O rok neskôr sa trať železničky predĺžila až po stanicu Pionier (dnes Alpinka) a stanica Vpred sa stala zároveň výhybňou, kde sa vlaky križovali.
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Vláda SR na svojom stredajšom zasadnutí s pripomienkami schválila návrh Akčného plánu zvýšenia bezpečnosti železničnej dopravy na Slovensku, ktorý na rokovanie predložil minister dopravy. Súčasťou uznesenia je séria úloh súvisiacich s prípravou a realizáciou projektov európskeho vlakového zabezpečovacieho systému ETCS a s povoľovaním modernizačných stavieb financovaných z Programu Slovensko a európskeho nástroja CEF.
Pýtali sme sa Košičanov, ako si predstavujú svoju štedrovečernú večeru. Dali sme im na výber medzi rezňom a rybou. Väčšina sa prikláňala k rezňu a jeden manželský pár bude mať na stole dokonca hneď všetko, aj vyprážané rezne aj rybu, aby si každý prišiel na svoje. Ako je to u vás doma?
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.