Múzeum Vojtecha Löfflera prezentuje diela trojice mladých autorov
Múzeum Vojtecha Löfflera v Košiciach v súčasnosti hostí výstavu pod názvom Tri krajiny. Tá predstavuje aktuálne podoby výtvarnej tvorby mladej trojice autorov – Denisy Dováľovej, Leonarda Leláka a Moniky Vrancovej. Informovala o tom pracovníčka múzea Andrea Bercik s tým, že expozícia je zároveň sondou do súčasnej podoby jednej z najfrekventovanejších tém dejín umenia, v minulosti stvárňovanej predovšetkým v maľbe.
„Nachádzame v nej zintenzívňujúce sa reflexie meniacich sa hodnôt v spoločnosti. Výraz diel, význam a poňatie témy krajina sa oproti minulosti značne zmenil a už nepredstavuje krajinu romantických, malebných lesných zákutí, plných kypiacej zelene,“ ozrejmila Bercik s tým, že výstava reaguje na súčasný stav a povedomie o potrebe zmeny v zmýšľaní o krajine.
[ad][/ad]Dodala, že predmetná téma je aktuálna a veľmi frekventovaná v spojitosti s nekontrolovanou ťažbou dreva, rapídnym úbytkom lesných biotopov a výrazným zvyšovaním teplôt ovzdušia v mestskom prostredí, a to aj vplyvom neúmerného úbytku zelených plôch v husto zastavaných aglomeráciách. „Vybraná trojica však nepracuje s primárne kritickým pohľadom, ale na základe poznaného reálneho stavu vytvára príbehy, inscenuje fiktívnu, alebo predpovedá možnú budúcu podobu krajiny a života v nej. Ich práca tak má skôr naratívny charakter,“ vysvetľuje Bercik.
V maľbách Denisy Dováľovej sa podľa nej nachádzajú konotácie s konštruktivizmom či geometrickou abstrakciou, ale aj expresívnym maliarskym gestom. Svoje krajiny mestského typu, plné veľkej architektúry, ťažkého priemyslu a strojov, postupne zbavuje bezútešnosti a štylizuje ich do akýchsi farebných geometrických detských ihrísk. Ľudskú aktivitu, v jej prípade bezhlavú urbanizáciu, stvárňuje v protiklade s realitou a jej následkami ako nevinnú detskú hru. „Leonard Lelák stvárňuje krajiny v priestore, stávajúce sa farebnou skrumážou priestorových foriem, síce organických, no vyprodukovaných umelo, človekom. Kladie tu vedľa seba princíp kolobehu života v prírode a krátky, odpad produkujúci, život predmetov stvorených človekom. Vytvára tak nové, fiktívne, hybridné formy života, tvorené súčasne prírodnými i umelými elementmi,“ doplnila Bercik. Temné, imaginatívne a abstrahujúce krajiny Moniky Vrancovej sú zase formálne očistené od estetiky krajinných idýl a stvárnení panenskej prírody. Vytvára tak krajinu, kde je lebka už jedinou pripomienkou niekdajšej existencie človeka.
Výstava potrvá v priestoroch košického múzea do 28. apríla.
(TASR)
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.