Poslanci o novom platenom parkovaní
Masívne rozšírenie plateného parkovania a zavedenie rezidentských zón v širšom centre mesta vzbudilo nevôľu obyvateľov mesta. Na sociálnych sieťach uvádzajú rôzne dôvody, prečo je nový systém diskriminačný a príliš tvrdý.
Medzi najčastejšie uvádzané argumenty patrí veľmi tvrdá definícia rezidenta. Musí mať v rezidentskej zóne trvalý pobyt. To prináša komplikácie najmä ľuďom bývajúcim v podnájmoch, pretože máloktorý z majiteľov bytov dovolí nájomníkovi zapísať sa na trvalý pobyt. To platí aj pre Košičanov s trvalým pobytom v iných častiach mesta, ale bývajúcich v podnájmoch v širšom centre.
Nespokojní sú aj ľudia, ktorí chodia opatrovať starých či chorých príbuzných do rezidentských zón a po novom budú musieť platiť za každú hodinu parkovania. Ďalší zas neveria, že si nájdu parkovacie miesto, aj keď zaplatia za rezidentskú kartu. Nedostatok miest na parkovannie vidia ľudia napríklad na Braniskovej ulici.
Odpor verejnosti Brixiho neprekvapil
Opýtali sme sa viacerých mestských poslancov, ktorí vlani hlasovali za všeobecne záväzné nariadenie (VZN) o rozšírení plateného parkovanie v centre mesta, či ho spätne nepokladajú za príliš tvrdé a či by teraz neboli za jeho zmiernenie.
„Najprv musíme nový systém zaviesť, zistiť, či plní svoj účel. Keď budú ulice centra vyčistené od cudzích áut, ktoré zaberajú miesta rezidentom, a parkovanie na nich bude komfortnejšie, potom sa môžeme baviť o výnimkách alebo miernejších opatreniach. Treba zdôrazniť, že bezplatné a chaotické doterajšie parkovanie je už bez debaty neúnosné,“ povedal nám mestský poslanec Otto Brixi (Smer). Ako sám tvrdí, masívny odpor verejnosti ho neprekvapil, pretože každá reforma naráža na odmietanie.
Dve-tri autá v domácnosti
Za spomínané VZN hlasoval aj poslanec Martin Petruško (Smer). Podľa jeho slov na to, aby sa podmienky zmiernili, je potrebné vedieť, koľkých ľudí sa spomínané výhrady týkajú.
„Po spustení systému zistíme, koľko ľudí býva v rezidentských lokalitách v podnájmoch a aj to, koľko domácností má dve alebo tri autá. To isté platí pre ľudí, ktorí tam chodia denne niekoho opatrovať. Zároveň uvidíme, aké odľahčenie prinesie skutočnosť, že tam už nebudú môcť parkovať firemné dodávky či iné autá, ktoré tam nemajú čo robiť. No a potom môžeme začať uvažovať o výnimkách alebo zmiernení – keď sa ukáže, že je na to priestor,“ tvrdí M. Petruško.
Najviac kritiky na nový systém podľa neho vznášajú práve tí, ktorí doterajší systém zneužívali a roky parkovali pred nehnuteľnosťami rezidentov.
Halenár: Systém je logický
Starosta Sídliska KVP a mestský poslanec Alfonz Halenár (nezávislý) si za hlasovaním za spomínané VZN stojí. „Pri hlasovaní som si uvedomil, že systém je logický, pre rezidentov výhodný a zaručuje kontrolu. Najprv by sme ho mali nechať bežať tak, ako je navrhnutý. Ak sa ukáže, že ho treba zmeniť, v poriadku, podporím to. Ale na to bude treba mať aj iné dáta alebo podklady, ako protesty občanov, a tie môžeme získať až po tom, čo bude nejaký čas fungovať,“ hovorí A. Halenár.
Za VZN hlasovalo spolu 23 poslancov. Všetkým sme poslali otázky. Odpovedali len títo traja. Ďalší buď nemali čas, alebo nereagovali vôbec.
Ako je to s platbou cez mobil?
Podľa informácií od firmy EEI, ktorá zavádza v Košiciach nový parkovací systém, bude parkovné platené mobilom o 20 percent vyššie ako pri úhrade v hotovosti alebo kartou.
„Dôvodom je fakt, že mobilný operátor si účtuje 20 percent ako podiel na tržbe,“ argumentovali z EEI.
Zisťovali sme priamo u operátorov, či je to pravda. Odpovede boli rôzne. „Keďže ide o komerčnú spoluprácu, účtujeme si províziu. Tá je však už niekoľko rokov nemenná. Dôvody, prečo EEI navyšuje cenu za parkovanie prostredníctvom mobilov o 20 percent, budú pravdepodobne nejaké iné. Výška provízie je obchodným tajomstvom, zo strany operátora však k žiadnemu navyšovaniu nedošlo,“ tvrdí hovorkyňa spoločnosti Orange Alexandra Piskunová.
Podľa Petra Gálika zo Slovak Telecomu výšku provízií pri SMS platbách nezverejňujú, náklady na zabezpečenie SMS platieb však zahŕňajú aj ďalšie poplatky a licencie.
Riaditeľ korporátnej komunikácie spoločnosti O2 René Parák upozorňuje, že nastavenie cien parkovacích SMS lístkov je plne v réžii miest.
O reakciu na tieto vyjadrenia operátorov sme požiadali aj spoločnosť EEI. Odpoveď nám sľúbila poslať dnes.
Foto: Veronika Janušková, Ivan Fleischer
Odporúčané články
Mesto Košice sa na jar premení na farebnú kvetinovú oázu vďaka jedinečným tulipánom z Holandska. Holandské veľvyslanectvo na Slovensku opäť darovalo mestu špeciálnu odrodu tulipánov nesúcu meno “Slovensko”, ktorú vyšľachtila holandská kráľovská rodina.
Slovensko môže vďaka svojej geografickej blízkosti a historickým väzbám, zohrávať kľúčovú úlohu v podpore Ukrajiny na ceste k obnoveniu krajiny a integrácii do Európskej únie. Prvé zasadnutie platformy Partnerstvo pre Ukrajinu má otvoriť dvere širšej spolupráci medzi slovenskými a ukrajinskými organizáciami a posilniť koordináciu aktivít na úrovni štátnych aj súkromných inštitúcií.
Hlavné kroky nutné pre rozvoj vodárenstva sú v rukách štátu – musí si začať plniť svoje záväzky, nastaviť zmysluplnú reguláciu, zamedziť politikárčeniu a vnášaniu chaosu do odborných tém. Akokoľvek sú tieto kroky potrebné, vodárenské spoločnosti ich namiesto štátu urobiť nemôžu a kým ich neurobí štát, vodárenské spoločnosti budú problémy ďalej tlačiť pred sebou a kríza vodárenstva sa bude ďalej prehlbovať. Zhodli sa na tom spíkri na medzinárodnej odbornej konferencii televízie TA3 o vodárenstve.