Dopravný podnik je dnes opäť v ostrom štrajku
Keďže pondelkové (20. 5.) rokovania zástupcov zamestnancov a vedenia Dopravného podniku mesta Košice (DPMK) nedospeli k žiadnej dohode, dôsledky na seba nenechali dlho čakať. V utorok odborári ohlásili ďalší ostrý štrajk – na dnešok (streda) v čase od 8. do 12. hodiny. Prvý sa uskutočnil 9. mája a trval dve hodiny.
Odborári naďalej požadujú naplnenie požiadaviek vyjadrených vo vyhlásenej štrajkovej pohotovosti. „Štrajkový výbor rozhodol, že ak v pondelok 20. mája nedôjde k písomnej dohode s vedením mesta s konkrétnym návrhom o naplnení platieb za objednané služby vo verejnom záujme – 27 až 28 mil. eur, budú pokračovať vo vyhlásenej štrajkovej pohotovosti v zmysle Ústavy Slovenskej republiky,“ uvádza sa v zápisnici z rokovania.
[ad][/ad]Odpoveď z magistrátu neprišla
V rámci kolektívneho vyjednávania naďalej trvajú na 10-percentnom navýšení platných tarifných miezd. „Navrhujeme toto navýšenie od 1. júla, respektíve prerozdelenie tohto navýšenia na 6 percent od 1. júla a 4 percentá od 1. januára 2020, to všetko za podmienky, že dňa 20. mája (v pondelok) dôjde k písomnej dohode – dodatku ku platnej podnikovej kolektívnej zmluve medzi zástupcami zamestnancov a zamestnávateľom.“
Na dôvody, prečo primátor túto dohodu nepodpísal, sme sa pýtali magistrátu, odpoveď sme však nedostali.
Riaditeľ zobral požiadavky odborárov na vedomie
„Čo sa týka ďalšieho postupu v štrajkovej pohotovosti vyhlásenej v zmysle Ústavy SR, zamestnanci DPMK, ktorí sa spojili s cieľom dosiahnuť požiadavky uvedené v dôvodoch pre vyhlásenie štrajkovej pohotovosti, vstupujú dňa 22. mája do ostrého štrajku v čase od 8. do 12. hodiny,“ uviedli šéfovia odborov Andrea Vindišová a Ivan Horváth.
Generálny riaditeľ DPMK Vladimír Padyšák na pondelkovom stretnutí konštatoval, že berie požiadavky zástupcov zamestnancov na vedomie s tým, že ich bude bezodkladne tlmočiť zástupcom akcionára. „V súčasnosti finančná situácia DPMK neumožňuje reálne krytie požadovaného mzdového navýšenia.“
Garantoval navyšovanie platov do konca roka
Po avizovaní ostrého štrajku bol aj V. Padyšák ostrejší. Štrajk považuje za nezákonný: „V spolupráci s mestom robíme všetky kroky k tomu, aby došlo k ozdraveniu dopravného podniku a zároveň, aby boli finančné zdroje použité aj na postupné zvyšovanie miezd zamestnancov. Primátor to osobne verejne deklaroval niekoľkokrát. Prvého júla bude predstavený aj postup zvyšovania finančného ohodnotenia zamestnancov tak, aby mohli byť spokojní.“ Dodal, že garantuje zamestnancom DPMK, že ich platy sa aj bez zajtrajšieho štrajku určite budú navyšovať ešte v priebehu tohto roka.
Zároveň vyzval všetkých zamestnancov, aby rešpektovali platné zákony ako aj Ústavu SR a nerobili z Košičanov rukojemníkov svojich požiadaviek. „Každý takýto štrajk spôsobuje DPMK nemalé škody, preto každého z vás osobne žiadam, buďte zodpovední a neprispievajte k už aj tak zložitej a stále kritickej situácii v DPMK.
V prípade účasti na nezákonnom štrajku vyvodí DPMK voči každému osobnú zodpovednosť.“
Dopravný podnik aj touto cestou informuje cestujúcu verejnosť, že v prípade výpadku dopravy v čase medzi 8. a 12. hodinou bude zabezpečená náhradná doprava s označením „H“.
Táto linka bude zabezpečovať dopravu do košických nemocníc na trase Staničné námestie – Námestie osloboditeľov – Nová nemocnica – Železníky – Stará nemocnica – Námestie osloboditeľov – Staničné námestie.
Autobusy na tejto trase budú premávať minimálne v 15-minútových intervaloch a budú zastavovať na všetkých zastávkach, ktoré sa nachádzajú na tejto trase.
Električkové linky R1 a R7 budú premávať podľa platného grafikonu.
Košičania väčšinou držia palce
Informáciu, že MHD pre štrajk v stredu znova nebude jazdiť ako obvykle, vyvolala na Facebooku KOŠICE:DNES vášnivé reakcie. Väčšinou podporovali zamestnancov.
Hyata Hyuga: Keď chcú štrajk, nech robia štrajk celý deň. Lebo tých pár hodín sa im riaditeľ maximálne len vysmeje.
Radoslav Bača: Ako ja asi som tu jediný, čo dokáže počúvať vedenie podniku, že prebieha hĺbková kontrola stavu financií
a prvoradý je ozdravný plán a nie riešenie miezd…
Marek Hric: Celý deň je málo. Dovtedy štrajkovať, dokedy nebudú splnené podmienky.
Fiľová Anna: Sú zodpovední za životy ľudí, ktorých vozia v autobuse alebo električke. Každý ma na to právo.
Andrea Arvaiová: Keď už doňho idú, tak nech je tentokrát platný a nie, že zase iba my na to doplatíme…
Jan Dlhy Ladislav Starega: Za bačovania Smeru (Raši) nemali nízke platy, až teraz?
[ad2][/ad2]Miroslav Szpyrc: Ja používam nohy a bicykel. Tie našťastie neštrajkujú…
Jozef Gondoľ: Ide o to, že robíme na Slovensku za almužny. Tak isto chceme, aby sme sa mali dobre nielen papaláši. Nech si aspoň jeden deň vyskúšajú šoférovať autobus alebo robiť v hute.
Michal Djordjevič: Už druhý krát v priebehu mesiaca a predseda dozornej rady – nominant SMK, pán Filipko, sa ani neunúva zvolať zasadnutie tohto orgánu.
Gabriela Bodnárová: Máte na to plné právo, ústava to dovoľuje, ľudia si vedia nájsť alternatívne riešenie transportu, keď chcú. Všetko sa dá, a hoci štrajk nabúra „komfort“ ľudí, musíme si na to zvyknúť. Je to bežná forma prejavu nespokojnosti v demokratickom svete a na západ od nás samozrejmosť.
Martin Maťaš: Zase na to doplatia len cestujúci. Nie každý má auto.
Berna Kubová: Držím palce, pre seba majú peniaze aj odmeny, ale pre šoférov nie.
Mirec Borec: Hanba štátu a mesta, že zamestnanci musia upútavať na seba štrajkom. Vedie to ľudí k využívaniu alternatívnych prostriedkov dopravy. Čím sú často využívané autá a motocykle, čo k celkovej situácii v meste neprospieva.
[ad3][/ad3]