Zdieľanie bicyklov sa v Košiciach uchytilo
Tri týždne funguje v Košiciach systém zdieľania bicyklov od firmy Antik Telecom. Peter Blass, riaditeľ pre rozvoj spoločnosti, hovorí o tom, ako sa projektu zatiaľ darilo.
V súčasnosti je k dispozícii 350 bicyklov, ktoré si možno na krátke jazdy mestom požičať na začiatku trasy a vrátiť na jej konci. Už v polovici júna by sa tento počet mal zdvojnásobiť a do konca leta ešte narásť o ďalších 350 bicyklov.
Doteraz sa do systému zaregistrovalo vyše šesťtisíc cyklistov, ktorí urobili už desaťtisíc jázd. „Najviac sú služby využívané v poobedňajších hodinách a cez víkendy, najmä počas priaznivého počasia,“ uviedol Blass.
V súčasnosti existujú tri alternatívy platenia bikesharingu: jazdím, potom platím (1 euro za 1 hodinu ), mesačné bicyklovanie (10 eur za mesiac) a bicyklovanie na celú sezónu (30 eur/sezóna). Väčšina klientov od začiatku využívala práve prvú možnosť, no návyky užívateľov sa začali postupne meniť. Stále pribúdajú mesačné registrácie. „Predpokladáme, že postupom času budú prevažovať pre ich cenovú výhodnosť,“ pokračuje zástupca firmy.
[ad][/ad]Stanica, Hlavná, obchodné centrá
Veľa jázd sa začína a končí v okolí železničnej a autobusovej stanice, nákupných centrách, v okolí Hlavnej ulice a počas zápasov majstrovstiev sveta v ľadovom hokeji aj pri fanzónach.
Antik eviduje stovky registrácií a jázd zahraničných návštevníkov. „Anglický jazyk je priamo dostupný v aplikácii, ktorá sa automaticky prepne do cudzieho jazyka podľa nastavenia samotného telefónu. V budúcnosti plánujeme aj možnosť manuálneho prepnutia aplikácie do cudzieho jazyka,“ vraví Blass.
Firmu príjemne prekvapilo správanie zákazníkov. Vraví, že ľudia sú veľmi ohľaduplní voči svojmu okoliu a bicykle odkladajú tak, aby nebránili v chôdzi či v jazde iným. Medzi negatívne výnimky patrí parkovanie na trávnikoch. Došlo aj k niekoľkým úmyselným poškodeniam bicyklov.
„Napríklad chýbajúce sedadlá, pedále alebo osmička na kolese. Pri počte jázd je však počet poškodení zanedbateľný,“ hodnotí riaditeľ rozvoja.
Bicykle sú k dispozícii pre jazdy vo všetkých mestských častiach Košíc aj mimo mesta. Podmienkou je len jeho následné zaparkovanie v Košiciach, čo zákazníci svedomito dodržiavajú. „Jeden z najpríjemnejších momentov bol, keď sme bicykle mali zaparkované tak, že boli opreté pri dopravnej značke označujúcej koniec územia Košíc. Náš zákazník tak doslova naplnil vetu o parkovaní v rámci mesta,“ opisuje úsmevný moment Blass.
Neviditeľné bicykle
V meste však existujú aj takzvané „šedé zóny“, kde nie je bicykle vidno. Stáva sa to najmä, ak užívateľ nechá bicykel vo vnútri budovy alebo pod strechou, kde má GPS modul problém presne určiť polohu.
„Skôr sme sa už stretli so situáciou, keď zákazník uzamkol svojou reťazou bicykel o stojan a znemožnil tak jeho používanie ostatným. Zákazníka sme upozornili a uvedený zámok okamžite odstránil.“
Mnoho ľudí sa obáva, že bicykel sa po prečerpaní kreditu automaticky uzamkne počas jazdy, čo nie je pravda. „Určite človeka nezastavíme počas jazdy, systém je vybavený proti takémuto blokovaniu. Cyklista musí fyzicky ukončiť jazdu mechanickým uzatvorením zámku.“
Firma: Systém vylepšujeme
Spoločnosť trvalo pracuje na vylepšeniach aplikácie či zlepšení systému komunikácie so zámkom bicykla. Uisťuje, že všetky nápady a postrehy od verejnosti berie veľmi vážne a poslúžia pri vylepšení služby.
Podľa Blassa sa klienti pýtajú napríklad na rodinný balík, kde by si mohli požičať viac bicyklov na jedno predplatné. Zákazníci Antiku zasa veľmi často nepoužívajú svoje údaje zo zákazníckej zóny pri registrácii, čím sa pripravujú o možnosť využiť dvojnásobnú dĺžku jazdy denne a bez depozitu.
V júni plánujú posilniť pokrytie v kopcovitých častiach mesta a v rekreačných zónach. „Očakávame výrazný rast dostupnosti bicyklov na Terase, KVP, Furči či v Ťahanovciach,“ predpokladá zástupca Antiku.
Firma meria úspešnosť systému zatiaľ počtami jázd a záujmom ľudí o bicyklovanie. Ekonomickou stránkou projektu sa chce zaoberať najskôr po absolvovaní sezóny alebo dvoch.
[ad2][/ad2]KOŠICE:DNES urobil odpoved. Prečítajte si jeho rady
Na používanie bikesharingu je potrebné stiahnuť si aplikáciu Antik CityBike, kde sa zaregistrujete prostredníctvom e-mailu a hesla.
Následne vyplníte svoje meno, adresu, dátum narodenia a telefónne číslo. V aplikácii sa zobrazí mapka, na ktorej sú vyznačené dostupné bicykle v celom meste, ale aj odporúčané parkovacie zóny označené písmenom P. Využili sme alternatívu „jazdím, potom platím“.
Pri rezervovaní bicykla musíte najskôr kartou zaplatiť zálohu 20 eur a povinný štartovací kredit 10 eur. Nižšia suma sa nedala nastaviť. Po zaplatení sme získali prvých 30 minút jazdy zadarmo. Redakcia KOŠICE:DNES sídli na Hviezdoslavovej 6, pred ktorou sa jeden bicykel fyzicky nachádzal, no na mapke sme ho nenašli.
Skúsili sme ho zo zvedavosti odomknúť načítaním QR kódu, no nepodarilo sa nám to. Nakoniec sme si rezervovali bicykel na Strojárenskej ulici. Prostredníctvom aplikácie sme naskenovali QR kód, po ktorom sa bicykel odomkol a v aplikácii sa začal počítať čas jazdy.
Kopec a obrubníky
Pre pohodlnú jazdu je potrebné nastaviť si najprv sedadlo. Na pravej strane riadidiel sa nachádzajú tri prevody, ktorými si môžete meniť záťaž. Na ľavej je zvonček, ktorým zazvoníte pootočením. Jazda na bicykli je príjemná a pohodlná, kým nezačnete stúpať do kopca, ako my pri amfiku. Aj ten najnižší prevod vie dať celkom zabrať.
Odporúčame vyhýbať sa obrubníkom a výtlkom, keďže kolesá sú plné a náraz na ne vie byť nepríjemný. Na prednej časti sa nachádza košík, ktorý zakrýva smer natočenia kolesa, nehýbe sa spolu s ním, čo môže byť pri jazde mätúce. Okruh po meste sme stihli vtesnať do polhodiny, ktorá je zdarma.
Po zastavení zamknite
Jazdu sme ukončili pred redakciou a zaparkovali pri stojane na bicykle. Na zadnom kolese sa nachádza zámok, ktorý sme uzamkli potiahnutím páčky smerom nadol. Bicykel pípol, časomiera v aplikácii sa zastavila a ukázala sa prejazdená suma, v našom prípade to bola nula.
Pri parkovaní bicykla ho najskôr uzamknite, až potom oprite o stojan, inak páčku stiahnete len do polovice. O vrátenie zálohy a kreditu sme museli požiadať spoločnosť Antik prostredníctvom mailu, kde je potrebné uviesť váš prihlasovací mail a meno. V aplikácii zatiaľ táto možnosť nie je dostupná.
Spätne dostanete mail od spoločnosti, kde vás informujú, že vašu požiadavku riešia. Na zákazníckej infolinke nám milý a ochotný personál povedal, že peniaze by sme mali dostať späť na účet do niekoľkých dní.
Anketa: Aké sú vaše prvé dojmy z bikesharingu v Košiciach?
Roman Frnčo, advokát:
„Ako koncept sa mi to páči. Využívam to na rýchle presuny po meste. Aplikácia je rýchla a nemám k nej výhrady. Čo mi však prekáža, je, že sa nedá dať vyššie sedadlo, pričom ja som priemerne vysoký a pre mňa je to sedadlo nízko. Vyšší ľudia budú mať problém. Za najväčší nedostatok bicykla považujem to, že je ťažký a pomalý. Prevody sú nastavené tak, že pokiaľ by bolo potrebné ísť do miernejšieho kopca, tak športovo nezdatní ľudia nemajú šancu vyjsť.“
Jozef Lech, letecký záchranár:
„Aplikácia je jednoduchá, rýchla, dobre doladená na android, prehľadná, bezproblémová. Registrácia aj načítavanie QR kódov od bicyklov je bez ťažkostí. Bicykel som nevedel nájsť dvakrát, aj keď mi ukazovalo, že som pri ňom. Podľa mňa ho dali ľudia do vchodu domu, kam som sa nedostal. Bicykle sú fajn, ale keď som šliapal na Terasu, tak som sa riadne zapotil. Sedadlo sa nedá nastaviť dostatočne vysoko. Celý systém hodnotím školskou známkou jedna mínus. Používam mesačné predplatné.“
Juraj Senič, učiteľ a programátor:
„Verejný bicykel používam takmer denne, appka má niekoľko múch. Chýba mi ukazovateľ zostatku minút v prípade zakúpeného predplatného. Tiež je ťažšie orientovať sa na mape (iPhone), na ktorej sú znázornené iba ulice – na rozdiel od mapy na webe, kde sú budovy, parky a pod. Nájdenie bicykla to sťažuje. Jazda na bicykli je priemerne komfortná, svoj účel spĺňa. Všeobecný dojem je aj napriek nedostatkom skvelý. Je to vec, ktorá už dávno chýbala.“
Adam Galuško, študent:
„Aplikácia potrebuje doladiť niektoré detaily. Pôsobí skôr ako beta verzia projektu stredoškoláka, či je to už samotné vytvorenie konta, alebo časté hlásenia chýb, ktoré vám absolútne nič nehovoria. Počas majstrovstiev bol znemožnený prístup k aplikácii v anglickom jazyku. Zarážajúca je pre mňa prvotná investícia 40 eur (20 depozit, 10 permanentka, 10 požadovaný minimálny kredit). Oceňujem snahu Košičanov o zachovanie a udržanie bicyklov v životaschopnej prevádzke.“