Chcete sa stať kapitánom lode? V Košiciach žiadny problém
Byť kapitánom na vlastnej lodi je detský sen nie jedného chlapca. Túlať sa po moriach, mať svoju vlastnú posádku. Aj keď, pravdepodobne, mnohým tento sen nevyšiel nie je vylúčené, že sa stále môže stať realitou. Kapitánske skúšky si dokonca môžete urobiť aj v Košiciach…
Nebaví vás ležať pri mori a chcete počas dovolenky zažívať niečo výnimočné? Máte zmysel pre zodpovednosť a viete rozvážne konať, nehovoriac o vašej neutíchajúcej lásky k moru? Ak áno, ste vhodný kandidát na to, aby ste sa stali kapitánom.
[ad][/ad]Je to zodpovednosť
Kapitánsky kurz si nemusíte robiť v Chorvátsku, je to možné aj u nás v metropole východu. „Ľudia čoraz častejšie vyhľadávajú únik od preplnených pláží a loď je pre mnohých aj symbolom pokojnej dovolenky či už v rámci Slovenska, alebo zahraničia. Je potrebné si však uvedomiť, že to nie je len o zábave. Na palube predsa zodpovedáte za ľudské životy,“ hovorí Katarína Tulejová z firmy Yachter.
V súčasnosti sa podľa nej rozmohli tzv. „chorvátske preukazy“, ktoré sú niekedy doslova bez akejkoľvek praxe posielané ľuďom za poplatok a vzniká tak veľmi veľa „rýchlokvasených kapitánov“. „Je to hazard so životmi a nielen vlastnými. Ale tak to už v živote chodí. Smutné je však to, že mnohokrát na to doplatia nevinní, ktorí
s takýmto kapitánom prídu na mori do kontaktu.“
Na more ísť môžete, ale nemusíte
Kurz sa skladá z dvoch častí. „Teoretická časť kurzu Veliteľ námorného rekreačného plavidla a kurz Rádiotelefonista na obsluhu námornej vysielačky sa konajú v Košiciach, vrátane príslušných teoretických skúšok. Uchádzači, ktorí vydokladujú minimálne 100 hodín na motorovom člne alebo 200 NM na plachetnici absolvovaných v rámci posádky, vykonajú praktickú skúšku pod vedením inštruktora menovaného Ministerstvom dopravy a výstavby SR, ktoré plní úlohu námorného úradu SR na Zemplínskej Šírave, takže na more už nemusia ísť.“
Začiatočníci a uchádzači, ktorí síce majú náplávanú prax, vedia ju vydokladovať, no chcú sa zdokonaliť, idú na týždenný praktický výcvik do Chorvátska, kde získajú prax a aj protokol o vykonaní praktickej skúšky, ktorá je spolu s teoretickou skúškou potrebná na vydanie preukazu Veliteľ námorného rekreačného plavidla.
Nielen dospeláci
Všeobecné pravidlo je, že kurz si môžete urobiť, ak dosiahnete 18 rokov, hoci sú tam platné výnimky. Napríklad pri kurze Vodca malého plavidla (vnútrozemské vodné cesty) si môžete preukaz (ale len na slabší motor do 20 kw) urobiť už pri dosiahnutí veku 16 rokov. „Kurz Veliteľ námorného rekreačného plavidla si teoreticky môže spraviť už 16,5 ročný uchádzač, pretože platí, že do 18 mesiacov odo dňa konania teoretickej skúšky si musíte prevziať preukaz – takže hoci absolvujete skúšky, preukaz je vám aj tak vydaný pri dosiahnutí veku 18 rokov.“
Preukaz „Veliteľ námorného rekreačného plavidla“, ktorý vydáva ministerstvo, je medzinárodne uznávaným a celosvetovo platným preukazom na moriach celého sveta. Treba však dodržať kritériá stanovené v právnych predpisoch SR, ktoré sa týkajú jeho platnosti:
– preukaz je platný do max. dĺžky plavidla 24 m (tzv. námorné rekreačné plavidlo, rozumieme ním motorové plavidlo, plachetnicu, katamarán…)
– max. vzdialenosť od pobrežia je 12 námorných míľ (dá sa podľa stupňa odbornej spôsobilosti veliteľa námorného rekreačného plavidla rozšíriť až na oceánsku plavbu)
– maximálny počet na palube nesmie prevýšiť 12 osôb
KOŠICE:DNES má kapitána lode
Obchodný riaditeľ Marko Duditš si urobil kapitánske skúšky a pravidelne chodí dovolenkovať na chorvátsky ostrov Hvar. Spolu s partiou kamarátov majú dvanásťmiestny motorový čln. Byť kapitánom však nie je frajerina, ale zodpovednosť.
Marko je typ človeka, ktorý nevydrží ležať na pláži a oddychovať. Adrenalín má v krvi, a preto o dobrodružné zážitky núdzu nemá. „Som veľký nadšenec vody, neviem či to pripisovať znameniu vodnár, v ktorom som sa narodil, ale vodu jednoducho milujem.“ Podľa Marka sú kapitánske skúšky trendy záležitosť, no mali by si ich urobiť najmä tí, ktorí majú vášeň pre vodu a chcú dovolenkovať inak ako ostatní.
Hvar je jeho druhý domov
Slováci dnes už nemusia robiť kapitánske skúšky v Chorvátsku. Možné to je aj na Slovensku a dokonca i v Košiciach. Obchodný riaditeľ robil kurz približne mesiac, ten sa skladal z praktických, ale i teoretických skúšok. Vodcom malého plavidla sa stal pred desiatimi rokmi. „Kapitánske skúšky sú rozdelené do niekoľkých skupín. Záleží na tom, či sa chcete plaviť len v teritoriálnych vodách, alebo až za oceán.“
Na chorvátskom Hvare spolu s partiou kamarátov majú vlastný motorový čln. „Na ostrov chodím minimálne dvakrát za rok spolu so svojou rodinou. Vždy sa teším, že im môžem vtedy povedať, ja som kapitán, a to čo poviem na lodi, to musí platiť. Ako keby som bol prezident ostrova. Zavelím a musia to urobiť,“ smeje sa.
Na Markov motorový čln sa zmestí približne dvanásť ľudí. Vraví, že aj keď to môže vyzerať ako frajerina, opak je pravda. „Človek má za nich istú zodpovednosť. Musí si uvedomiť, že na žartíky nie je veľký priestor. S mojím dozorom pustím však za kormidlo aj svoju dcéru a manželku. Oni to majú rady rovnako ako ja.“
Tento článok je súčasťou špeciálneho vydania magazínu TOP KOŠICE. Celé vydanie si môžete prezrieť TU
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Bryndza, slovenský národný poklad, sa stáva čoraz obľúbenejšou súčasťou modernej kuchyne. Recept na plnené šampiňóny s bryndzovým krémom a pažítkou predstavuje chutné spojenie tradičných chutí a jednoduchého, no elegantného občerstvenia, ktoré sa hodí na každú príležitosť.
Tento tradičný recept na pečeného králika s cesnakovou omáčkou, špenátom a pečenými zemiakmi kombinuje jemné, šťavnaté mäso so sviežimi prílohami a výraznou cesnakovou chuťou. Ide o klasické slovenské jedlo, ktoré je skvelou voľbou na slávnostný obed alebo rodinné stretnutie.
Grilovaný baklažán v kombinácii so sviežou paradajkovou omáčkou a lahodným halloumi je ideálnym receptom na ľahké a výživné jedlo. Tento jednoduchý pokrm je vhodný ako hlavné jedlo alebo ako príloha na letné grilovanie.