Obrňte sa trpezlivosťou, čaká nás ďalšia rekonštrukcia električkových tratí
Rekonštrukcia električkovej trate a chaos v mestskej doprave viac než rok skúšali trpezlivosť Košičanov. Po stavbách IKD (integrovaná koľajová doprava) a MEU (modernizácia električkových uzlov) si však sotva vydýchnu a v júli budúceho roka ich čaká MET (modernizácia električkových tratí). Košičanov však môžeme upokojiť, že nepôjde o stavbu s takým výrazným obmedzením dopravy v meste, ako to bolo od augusta 2014 do septembra 2015.

Podľa údajov zverejnených na informačnom portáli ministerstva životného prostredia je v procese posudzovania dôsledkov na životné prostredie projekt ďalšej modernizácie električkových tratí v Košiciach. Tentoraz by však práce nemali byť nahustené do neúnosne krátkeho času. A čo je azda najpodstatnejšie – nemali by priniesť také drastické dopravné obmedzenia.
Začnú v júli budúceho roka
Z údajov vo zverejnenom zámere vyplýva, že modernizácia by sa mala začať v júli budúceho roka a potrvá až do konca roku 2018.
Celkovo bude zrekonštruovaných takmer 16 kilometrov koľajníc (7,1 kilometra súvislých dvojkoľajných tratí, zvyšok tvoria koľajnice na križovatkách a obratisku). Modernizovať sa v rámci projektu bude aj najväčšia košická kruhová križovatka na Moldavskej ulici a obratisko električiek pri Botanickej záhrade. Celkové náklady sú odhadované na 76 miliónov eur.
Projekt MET je rozdelený na osem samostatných ucelených častí. Zrekonštruovaná by v podstate mala byť trať od budovy košických súdov cez Terasu až po amfiteáter, ďalej od začiatku Zimnej až po obratisko pri Botanickej záhrade a celá Komenského ulica až po obratisko na Havlíčkovej. Súčasťou projektu je aj toľko kritizovaná križovatka VSS, na zlý stav ktorej upozorňujú cestujúci už dlho. Rekonštrukcia každej zo spomínaných častí je naplánovaná na 2 až 3 mesiace.
Podľa zverejneného zámeru je cieľom modernizácie nahradenie zastaraných a opotrebovaných častí električkových tratí novými a progresívnymi prvkami.
Chcú zvýšiť podiel električiek
“Jedná sa predovšetkým o úplnú výmenu električkového zvršku a spodku spolu s odvodnením, modernizáciu svetelnej signalizácie, návrh riadenia výhybiek a príprava prenosu informácií na dispečing DPMK, oznamovacie zariadenia a riadenie, úpravy existujúceho osvetlenia križovatky a nástupíšť, elektrický ohrev výhybiek a elektrické ovládanie výhybiek, úpravy na trakčnom vedení, ukoľajnenie trakčných stožiarov a preložky a výhľadové umiestnenie inžinierskych sietí,” uvádza sa v projekte.
Skvalitnenie električkovej dopravy vrátane zníženia hlučnosti a odstránenia vibrácií by malo prispieť ku konečnému cieľu celého projektu Integrovanej koľajovej dopravy v Košiciach. Tým je také zatraktívnenie električkovej dopravy pre cestujúcich, ktoré by viedlo k zvýšeniu jej podielu v celkových prepravných výkonoch DPMK. Zatiaľ ich na električky pripadá 28 percent.
Samostatné časti stavby MET
- Moldavská ulica od budovy súdov po kruhovú križovatku - Kruhová križovatka na Moldavskej ulici - Trieda SNP od križovatky s Bardejovskou po križovatku s Laboreckou ulicou - Trieda SNP od križovatky s Laboreckou po obratisko pri amfiteátri - Zimná ulica a Boženy Němcovej od križovatky pri Tip Tope po obratisko pri Botanickej záhrade - Obratisko pri Botanickej záhrade - Komenského ulica od Námestia Maratónu mieru po obratisko na Havlíčkovej - Križovatka VSS
Foto: Veronika Janušková
Odporúčané články
V dôsledku výstavby apartmánového domu na Námestí osloboditeľov vznikol na Palárikovej ulici problém s parkovaním. V súčasnosti majú tri parkoviská na tejto ulici povahu návštevníckeho parkoviska v pásme BN. Cez deň je parkovanie na týchto parkoviskách spoplatnené, v noci bezplatné. Nové VZN prijaté na zastupiteľstve 13. novembra zmení parkovanie na dvoch z troch parkovísk.
Koncom novembra zverejnil magistrát na svojej sociálnej sieti informáciu o celoslovenskom ocenení, ktoré dostalo dobrovoľnícke podujatie „Príbehy evanjelického cintorína – ožívajúca záhrada pamäte“ za úpravu zanedbaného parku nad sladovňou. Boli sme sa preto pozrieť na historický evanjelický cintorín na Žriedlovej ulici za Starou sladovňou aj my.
Do redakcie sa nám ozvalo viacero čitateľov, ktorí sa sťažovali na dezolátny stav chodníka približne od Šafárikovej triedy po budovu Pošty na Humenskej ulici. “Táto rozsiahla plocha plná chodníkov a zelene, ktorú denne využívajú doslova stovky ľudí, je v dezolátnom stave už roky. Myslím, že o danom stave vie každý obyvateľ Terasy,” uvádza v mailovej komunikácii jeden z čitateľov, pán Rolko. Pýtali sme sa preto starostu MČ Západ Marcela Vrchotu, či o stave chodníka vie a kedy sa chystá jeho rekonštrukcia.


