Obchvat Prešova má byť dokončený na jar v roku 2023
Slávnostným poklepaním základného kameňa ministrom dopravy a výstavby Árpádom Érsekom (Most-Híd), generálnym riaditeľom Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS) Jánom Ďurišinom a ďalšími hosťami sa v utorok pri Prešove začala výstavba rýchlostnej cesty R4 Prešov, severný obchvat, prvá etapa.
Nový, 4,3 kilometra dlhý úsek rýchlostnej cesty skráti čas potrebný na prejazd o približne deväť minút. Rýchlostná cesta má byť dokončená na jar v roku 2023.
„Keď som nastúpil do funkcie, tak tretie najväčšie mesto na Slovensku nemalo žiadny obchvat a tranzitná doprava nielen z východu na západ, ale aj zo severu na juh viedla stredom Prešova. Som rád, že okrem diaľnic na severe alebo juhu Slovenska sa nám darí riešiť aj problémy v Prešove. Sami to dobre vidíte aj v regióne, že vybudovať jednu diaľnicu, pripraviť projekty a vysúťažiť je veľmi zložitý proces,“ povedal Érsek.
Stavia sa tam, kde je to potrebné
„Súčasné vedenie rezortu dopravy odpolitizovalo diaľničnú výstavbu a stavia sa tam, kde je to najviac potrebné. Teda nielen na severe alebo západe, ale aj na východe a juhu Slovenska,“ doplnil podpredseda Národnej rady SR Béla Bugár (Most-Híd).
„Veľakrát v posledných rokoch Prešovčania počúvali o prísľuboch, že sa táto trasa začne budovať. A ja som rád, že práve my sme obhájili túto cestu a začína sa jej výstavba,“ povedal Ďurišin.
[ad][/ad]Preklady inžinierských sietí
Generálny riaditeľ spoločnosti Váhostav-SK Marián Moravčík vysvetlil, že v úvode výstavby musia zrealizovať prekládky inžinierskych sietí. Trasou totiž vedie plyn a vedenie vysokého napätia. „Plyn môžete prekladať až po zime. To znamená, že teraz budeme čakať. Takisto koniec stavby máme na marec a v marci musia byť hotové asfalty. Prerábame celý harmonogram tak, aby sme o šesť mesiacov skrátili lehotu výstavby. Pretože aj pre nás ako zhotoviteľa je to výhodnejšie,“ vysvetlil Moravčík.
„V každom prípade určite tlak verejnosti zabral a urobil svoje. Ak by nebola ochota, asi by ten tlak nebol vypočutý. Som veľmi rada, že bola aj ochota zo strany vlády riešiť túto komunikáciu. Samozrejme aj od občanov, že vyvíjali ten tlak a neustúpili, kým neboli prísľuby, že sa cesta začne stavať,“ dodala primátorka Prešova Andrea Turčanová na margo petície, ktorú vyzbierali ľudia v regióne za riešenie dopravnej situácie.
Mimoriadne náročný terén
Na trase 4,3 kilometra dlhej rýchlostnej sa nachádza viac ako 1100 metrov dlhý tunel Bikoš a tri mosty v celkovej dĺžke takmer 900 metrov. Takmer polovica z celkovej dĺžky úseku tak ide v mimoriadne náročnom teréne. Projektovaná intenzita po dokončení celého severného obchvatu Prešova je viac ako 16-tisíc automobilov za 24 hodín a vodiči by mali vďaka novej rýchlostnej ceste ušetriť za rok približne 62-tisíc kilometrov.
Zhotoviteľom úseku je združenie firiem Váhostav – SK a TuCon, ktoré vyhrali súťaž s najnižšou cenou 142 876 816 eur.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Okrúhle číslo pol milióna vybavených cestujúcich sa na letisku Košice v roku 2023 podarilo dosiahnuť koncom septembra. Vlani to bolo 25. augusta a v tomto roku sa to podarilo ešte o niečo skôr, už 14. augusta. Košické letisko tak potvrdzuje kontinuálny trend výrazného nárastu dopytu po leteckej preprave. Za prvých sedem mesiacov roka vybavilo o 13 % cestujúcich viac ako za rovnaké obdobie minulého roka. Júl 2025 bol najsilnejším mesiacom v histórii letiska s vyše 132-tisíc vybavenými cestujúcimi.
V sobotu 29. novembra sa pri Dolnej bráne v Košiciach konal protest proti progresivizmu. Zvolávateľmi boli Alexander Riabov a Andrej Palko, na pódiu vystúpil spevák Marián Greksa či košický komunálny poslanec Michal Djordjevič. Cez telemost sa spojili aj s biskupom Schneiderom z Kazachstanu. Podľa organizátorov prišlo 3000 až 3500 ľudí. Cieľom občianskeho protestu bolo poukázať na škodlivosť ideológie progresivizmu v spoločnosti, rodine a poukázať na jeho dopad na ľudské práva.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.