Cesta pre cyklistov do U. S. Steelu naďalej zarúbaná
Záujem o cyklistiku v našom meste z roka na rok rastie. Horšie to však je s cyklochodníkmi. Pravidelne sa Košičania sťažujú na ich nedostatok . Veľmi často o tomto probléme hovoria aj zamestnanci U. S. Steelu, ktorí by do práce radi chodili na dvoch kolesách.
V roku 2005 bol úsek cesty I. triedy z Košíc do Šace preklasifikovaný na komunikáciu pre motorové vozidlá, na ktorej je vylúčená preprava na bicykloch.
List ministerstvu
Tento krok sa dotkol mnohých zamestnancov fabriky, ale postihol aj obyvateľov mestských častí Šaca, Pereš, Poľov, Lorinčík a tiež Košičanov, ktorí tam vlastnia záhrady alebo chaty. V októbri 2005 sa vtedajší primátor Košíc Zdenko Trebuľa obrátil listom na Ministerstvo dopravy, pôšt a telekomunikácií SR so žiadosťou o vrátenie cesty I/50 Košice – Šaca do pôvodnej kategórie. Žiadosť odôvodňoval neexistujúcou súbežnou trasou cesty I. triedy, ktorú by mohli občania využívať ako alternatívu. Neuspel.
[ad][/ad]Žiadosť o preklasifikovanie rýchlostnej cesty
Začiatkom októbra tohto roku smerovala žiadosť mesta Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS), ktorá má inkriminovanú cestu v správe. Riaditeľ magistrátu Marcel Čop v liste použil podobné argumenty, ako primátor pred 14 rokmi. Zároveň dodal, že „alternatívna komunikácia pre pomalých účastníkov premávky vybudovaná nebola. Obyvatelia mestských častí Košice-Pereš, Poľov a Šaca tak nemajú možnosť využitia pešej či cyklistickej dopravy v smere od Šace cez Ludvíkov dvor po Moldavskú cestu. Zamestnanci pracujúci v priemyselnej zóne nemajú legálnu možnosť používať bicykel ako dopravný prostriedok do a z práce. Dopyt po využívaní ekologickej, trvalo udržateľnej mobility je pritom vysoký“.
Mesto žiadalo NDS o stanovisko k zámeru preklasifikovania tohto úseku rýchlostnej cesty na cestu I. triedy „za súčasného zníženia maximálnej povolenej rýchlosti, zúženia, resp. zníženia počtu jazdných pruhov tak, aby sa v predmetnom území dali zrealizovať cyklistické pruhy, resp. umožnilo sa vytvorenie fyzicky oddelenej cyklistickej cestičky“.
Vítaná zmena
Na žiadosť mesta odpovedala Národná diaľničná spoločnosť pomerne rýchlo. Prevádzkový riaditeľ NDS Peter Homola v odpovedi uvádza, že v polovici októbra dostali oznámenie z Ministerstva dopravy a výstavby (MDaV) SR o začatí konania o usporiadaní cestnej siete. Navrhovaná zmena v regióne Košice dokonale kopírovala žiadosť mesta: „Úsek cesty R2 sa má zmeniť na cestu I. triedy I/16 v cestnej sieti a privádzač rýchlostnej cesty PR3 sa zmení na cestu I/20 v cestnej sieti,“ konštatovala NDS.
„NDS nám vyšla v ústrety preklasifikovaním cesty, čo je prvý predpoklad k tomu, aby tam mohol byť cyklopruh, resp. chodník pre cyklistov. Našou prioritou naďalej zostáva, aby na frekventovanej ceste medzi mestom a U. S. Steelom sa našiel priestor nielen pre automobilovú dopravu, ale mohol sa tam vybudovať cyklochodník tak, aby bola zaistená bezpečnosť všetkých účastníkov cestnej premávky,“ vyjadril sa primátor Jaroslav Polaček (nezávislý).
Ministerstvo má iný názor
Nepríjemným prekvapením pre radnicu bolo rozhodnutie ministerstva dopravy o usporiadaní cestnej siete s doložkou právoplatnosti, ktoré už bolo doručené Krajskému dopravnému inšpektorátu KR PZ. Podľa tohto rozhodnutia niektoré rýchlostné cesty preklasifikované na cesty I. triedy ostanú naďalej ťahom medzinárodnej cestnej siete. „Predmetné cesty budú cestami I. triedy s obmedzeným pripojením a obmedzeným prístupom a budú plniť funkciu privádzača. Cestu môžu používať len vodiči motorových vozidiel s najväčšou konštrukčnou rýchlosťou najmenej 60 km/hod. Iným účastníkom cestnej premávky je používanie cesty zakázané, okrem prechádzania alebo prejazdu iných účastníkov cestnej premávky v križovatke alebo na inom mieste na to určenom,“ píše rezort. „Z uvedeného vyplýva, že cyklisti tento úsek cesty nebudú môcť používať,“ uviedla košická krajská policajná hovorkyňa Lenka Ivanová.
Magistrát mesta Košice plánuje opäť iniciovať stretnutie s ministerstvom aj s NDS.
Cyklistická únia mesta Košice bola už v rokoch 2005 a 2006 iniciátorom petície aj rozsiahlej korešpondencie samospráv mesta Košice aj Košického samosprávneho kraja, ktorou sa na ministerstve dopravy koordinovane dožadovali spätného prekategorizovania rýchlostných ciest na cesty I. triedy. „Po dlhých rokoch mlčania ma preto prekvapuje náhle rozhodnutie ministerstva, prijatého bez komunikácie s iniciátormi. Pokračovanie režimu premávky s vylúčením cyklistov na teraz preklasifikovaných cestách totiž nebude zodpovedať optimistickým predstavám cyklistov a iniciátorom výziev. Po vyhýbavých odpovediach ministerstva na otázky povolenia pohybu cyklistov po preklasifikovanej ceste je záhadou skutočný cieľ polovičatého rozhodnutia ministerstva,“ uviedol pre KOŠICE:DNES predseda Cyklistickej únie mesta Košice Karol Labaš. Košice tak podľa neho zostávajú aj naďalej slovenskou raritou – mestom, v ktorom sa nedá bicyklom legitímne presúvať v rámci celého územia.
Košičanom naďalej ostanú kolízne úseky
K rozhodnutiu ministerstva dopravy sa vyjadril aj dopravný expert Pavel Titl.
„Najneskôr do konca júna budúceho roku dôjde k zmene dopravného značenia na rýchlostnom mestskom obchvate Košíc v trase Budimír – Zelený Dvor – mimoúrovňová križovatka Dargovských hrdinov – križovatka Prešovská – Priemyselná, s pokračovaním na Južnom nábreží – Kapustníkoch – VSS – mimoúrovňová križovatka Červený Rak s odbočením na mestské časti Pereš a Šaca,“ hovorí P. Titl. Vysvetľuje, že napriek osadenému dopravnému značeniu, ktoré umožňuje v obci jazdiť 90 km/h a mimo obce 130 km/h, tam vďaka množstvu neštandardných prvkov a rozporom s príslušnými technickými normami dochádzalo ku kolíziám, ktoré sa často končili vážnymi aj tragickými nehodami.
Achillových piat ako na stonožke
Podľa Titla na uvedenej rýchlostnej komunikácii absentujú odstavné pruhy, úrovňové križovatky sú bez odbočovacích a pripájacích pruhov, chýba stredový deliaci pás, jazdné pruhy sú úzke. „Je tam aj množstvo priechodov pre peších vrátane svetelnej signalizácie a zastávky MHD. Tiež chýbajú zvodidlá oddeľujúce cestu od trate električky… Nehovoriac o tolerancii cyklistov na tejto komunikácii zo strany dopravnej polície,“ spresňuje dopravný expert a dodáva, že z tohto dôvodu je možné súhlasiť s rozhodnutím MDaV preklasifikovať rýchlostnú cestu na území mesta Košice opätovne na cesty I. triedy
Otázkou podľa neho ostáva, ako bude vyzerať nové dopravné značenie, ktoré sa iba projektuje, a aké zmeny pre vodičov, okrem úpravy maximálnej povolenej rýchlosti, po preznačení prinesie. „Zmena kategórie komunikácie z rýchlostnej na cestu I. triedy by umožnilo napr. zúžiť šírku jazdných pruhov z 3,75 na 3,50 m a v úsekoch do Šace a na Zelený Dvor vyznačiť na okraji komunikácie pásy pre cyklistov.“
Nič sa nezmení
Toto však podľa neoficiálnych informácií správca, ktorým ostáva aj naďalej NDS, nechystá. „Preto sa natíska otázka, načo je to vôbec dobré, keď má ostať súčasný status quo, iba sa osadí množstvo nových dopravných značiek za státisíce eur. Najmä keď ukončenie dlho očakávaného rýchlostného obchvatu – prepojenia R4/D1 a R2 je stále veľmi vzdialené, a tranzit Prešov – Maďarská republika bude naďalej prechádzať mestom po prekategorizovanej ceste,“ pýta sa Titl s konštatovaním. Ako zdôrazňuje, nič na tom nezmení ani onedlho otvorený úsek D1 Budimír – Bidovce, keďže v tejto trase jazdí zanedbateľné množstvo kamiónovej dopravy a osobná doprava využíva cestu z Košických Olšian cez Rozhanovce do Budimíra.
„Takže najviac z celej tejto prekategorizácie bude profitovať dodávateľ dopravného značenia. A Košičanom naďalej ostanú kolízne úseky, ako napríklad most VSS či lievik na Prešovskej pred križovatkou so Sečovskou,“ rekapituluje situáciu P. Titl. „Tak ako vznikajú problémy na dnešnej rýchlostnej ceste či privádzači, tak o pár týždňov budú vznikať problémy na ceste I. triedy.“
[ad3][/ad3]