Chystá sa ďalšia modernizácia električkových tratí
Veľká časť siete električkových tratí v Košiciach sa už teší z nových koľajníc. Kedy sa ich dočkajú aj trate na Sídlisku Nad jazerom, po Alejovej či do Barce?
V rámci projektov Integrovaná koľajová doprava (IKD), Modernizácia električkových uzlov (MEU) a Modernizácia električkových tratí (MET) sa v priebehu minulých rokov dočkali kompletnej rekonštrukcie a modernizácie viaceré časti košickej električkovej siete.
V podstate nové a lepšie vybavené trate už sú v úsekoch od železničnej stanice po obratisko na Havlíčkovej, od Zimnej po obratisko Botanická záhrada a cez celé sídlisko Terasa od veľkého kruhového objazdu na Moldavskej až po amfiteáter. Spomínané projekty boli z veľkej časti financované z prostriedkov, ktoré mesto získalo z eurofondov.
[ad][/ad]Zrušená súťaž
Mesto plánuje modernizovať aj ďalšie úseky trate, na ktorých sú doteraz neraz aj niekoľko desaťročí staré koľajnice a príslušenstvo. Preto ešte v minulom roku vypísalo verejnú súťaž na projekt „Modernizácia električkových tratí v Košiciach – 2. etapa – 2. časť“.
Do súťaže sa prihlásili len dvaja záujemcovia – konzorcium Reming Consult a Dopravoprojekt Bratislava stanovilo cenu 3,295 milióna eur a spoločnosť Prodex Bratislava ponúkala vypracovanie projektu za 3,388 milióna eur.
„Práve skutočnosť, že neboli predložené viac ako dve ponuky na daný predmet zákazky, mesto v marci požiadalo o zrušenie spomínanej verejnej súťaže, čo nám umožnil zákon o verejnom obstarávaní. V zmysle tohto zákona bolo začiatkom novembra vyhlásené obstarávanie opätovne,“ zdôvodnil situáciu hovorca mesta Vladimír Fabian.
Primátor Jaroslav Polaček vidí neúspech verejného obstarávania v príliš prísne nastavených a obmedzujúcich podmienkach pre účastníkov. Napríklad podmienka, že prihlásiť sa môže len firma dosahujúca za posledné roky tržbu minimálne šesť miliónov eur ročne, spôsobila, že boli v podstate okamžite vylúčené menšie projektové kancelárie.
Ako v Bratislave
Ako nás informoval V. Fabian, hlavný rozdiel oproti zrušenej súťaži je v tom, že projektová dokumentácia nebude pripravená na jeden celok, ale na osem menších podcelkov, takzvaných ucelených častí stavby (UČS).
„To mestu umožní čerpať aj čiastkové finančné zdroje na čiastkové opravy jednotlivých úsekov. Bude sa teda môcť dať opraviť napríklad len Alejová alebo len Jazero, keď sa na to nájdu finančné zdroje z eurofondov. Keby to zostalo tak ako predtým, neurobilo by sa zrejme nič, lebo pravdepodobnosť, že Košice dostanú minimálne 120 miliónov, čo je odhadovaná cena celej rekonštrukcie MET 2, je blízka nule. Aj v rámci Bratislavy sa rekonštruujú úseky električkových tratí po častiach,“ tvrdí hovorca magistrátu.
Ušetria milión?
Predmetom súťaže je vypracovanie súborov inžiniersko-projektových činností od vstupných podkladov po projektovú dokumentáciu. Dokumentáciu pre stavebné povolenie vrátane inžinierskych činností mesto obstarávať zatiaľ nebude.
Podľa súťažných podkladov je zatiaľ odhadovaná hodnota rekonštrukcie všetkých ôsmich UČS dohromady vyše 135 miliónov eur. Financovanie je rovnako ako pri predchádzajúcich etapách plánované tak, že 80 % má byť hradených z fondov Európskej únie, 15 % zo štátneho rozpočtu a 5 % má tvoriť spoluúčasť mesta.
„Mesto momentálne nemá finančné zdroje na to, aby samo zvládlo opravu týchto úsekov.
V novom programovacom období eurofondov by sme sa v prípade vypísanej výzvy o potrebné financie chceli uchádzať,“ tvrdí V. Fabian.
Celková cena prípravy projektovej dokumentácie, zabezpečenia inžinierskej činnosti stavby a potrebných prieskumov je podľa Sadzobníka pre navrhovanie ponukových cien projektových prác a inžinierskych činností stanovená na niečo vyše dva milióny eur.
Chystaná etapa modernizácie električkových tratí v rámci projektu MET 2 má byť rozdelená na tieto ucelené časti stavby (UČS):
UČS 16 – Alejová ulica, úsek trate od križovatky VSS po kruhový objazd na Moldavskej ulici
UČS 17 – Slanecká ulica, úsek trate od križovatky VSS po obratisko Važecká
UČS 18 – obratisko Važecká
UČS 19 – Južná trieda, úsek trate križovatky VSS (mimo) po križovatku s Fejovou ulicou
UČS 19a – úsek trate od križovatky VSS po križovatku s Cintorínskou ulicou
UČS 19b – úsek trate od križovatky s Cintorínskou po križovatku s Fejovou
UČS 20 – Južná trieda, úsek trate od križovatky VSS po obratisko Barca
UČS 21 – obratisko Barca
Jednotlivé časti sú v dokumentácii číslované ako pokračovanie UČS z predchádzajúcich etáp modernizácie električkových tratí v Košiciach. UČS 19 je rozdelený na dve časti podľa veku a z dôvodu lepšej možnosti získania financovania. Podľa podkladov do verejnej súťaže sú električkové trate v zahrnutých úsekoch vrátane technologického vybavenia aj napriek ich pravidelnej údržbe zastarané, výrazne opotrebované a vo veľkej miere sú za hranicou odporučenej životnosti.
Najhorší stav je na Sídlisku Nad jazerom
Úseky električkových tratí, ktoré neboli doteraz modernizované, patria k najstarším v meste. Viaceré z nich patria k najvýznamnejším dopravným tepnám MHD.
Podľa súťažných podkladov ich je možné charakterizovať pretrvávajúcim zlým technickým stavom. V súčasnosti stále ostávajú bez zmodernizovanej technologickej infraštruktúry oznamovacích zariadení, diaľkového riadenia a ovládania či informačných systémov.
Niet sa čomu čudovať. Električková trať smerom na Sídlisko Nad jazerom sa stavala v rokoch 1981 až 1985. Bez prestávky slúži svojmu účelu už 34 rokov. Rovnako stará je aj trať na Južnej triede po križovatku VSS, časť od Cintorínskej po Fejovu ulicu však bola v rokoch 2001 až 2005 už rekonštruovaná. Koľajnice na Alejovej boli dokončené v roku 1990, teda pred 29 rokmi.
„Najkritickejšími miestami sú električková trať na Sídlisku Nad jazerom a celý úsek na Alejovej ulici,“ hodnotia odborníci stav tratí podľa slov hovorcu mesta Vladimíra Fabiana.
Akútnu potrebu rekonštrukcie koľajníc na „Jazere“ dokumentuje okrem iných aj prípad z augusta tohto roka. Vtedy si zhrození obyvatelia sídliska všimli medzi zastávkami Ladožská a Dneperská koľajnicu, ktorá sa doslova rozpadávala. Jej časť úplne chýbala.
Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) zareagoval okamžite po tom, čo sa o problematickom mieste dozvedel. „Koľajnicu sme zabrúsili a budeme tento úsek sledovať, či sa to nebude zhoršovať. Havária električky však nehrozí, keďže v zlom technickom stave nie je takzvaná pojazdná hrana koľajnice,“ informovala nás vtedajšia hovorkyňa podniku Zuzana Kamencová.
[ad2][/ad2]