Košická záchranka zaplatila notárovi 54-tisíc eur. Niektoré dokumenty pritom overovať nemusela
O povolenie na prevádzkovanie 82 záchranných staníc sa uchádzala Záchranná služba Košice v tendri, ktorý v polovici júna vyhlásil Úrad pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou.
Spracovanie žiadosti a súvisiacich dokladov potrebných vo výberovom konaní nebolo pre štátnu príspevkovú organizáciu jednoduché ani lacné. Len za služby notára zaplatila s DPH 53 861 eur.
Pavol Sádel, ktorého notársky úrad má sídlo vo Veľkých Kapušanoch, robil pre košickú záchranku vidimáciu, teda osvedčoval zhodu fotokópií s originálom. V praxi to prebieha tak, že notár k dokumentu vystaví takzvanú osvedčovaciu položku, v ktorej potvrdí, že jeho listiny majú doslovný obsah ako pôvodný materiál.
Záchranná služba v odpovediach na otázky denníka KOŠICE:DNES uviedla, že Sádel notársky overil celkovo 33 748 strán. Tvrdí, že išlo o všetky dokumenty, ktoré Úrad pre dohľad požadoval a nemohli mu byť dodané v origináli.
[ad][/ad]Vyberal riaditeľ
To bola napríklad zriaďovacia listina záchranky vrátane jej zmien, pracovné zmluvy a doklady o získanom vzdelaní zamestnancov, doklady preukazujúce materiálno-technické zabezpečenie ambulancie záchrannej zdravotnej služby, ako zmluvy o nájme sanitných vozidiel, ich technické preukazy vozidiel či servisné zmluvy na prístrojové vybavenie sanitiek.
Záchranka tiež dodáva, že každú z 82 žiadostí v zmysle podmienok tendra posielala dvojmo.
Na služby notára sa nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní, Sádela preto mohol vybrať priamo riaditeľ záchranky Miroslav Boháč. Zdôrazňuje, že notár si „na základe výslovnej podmienky Záchrannej služby Košice ako štátnej príspevkovej organizácie účtoval najnižšiu možnú odmenu“ podľa vyhlášky ministerstva spravodlivosti.
Predpis notárovi stanovuje odmenu 1,33 eura za osvedčenie zhody kópie jednej listiny s originálom. Okrem toho má podľa vyhlášky nárok na náhradu hotových výdavkov, napríklad cestovné, a náhradu za stratu času za úkony, ktoré robí mimo sídla svojho notárskeho úradu. Ďalšie ustanovenie vyhlášky dovoľuje notárovi požadovať odmenu zvýšenú až o 50 percent za úkony, ktoré sú časovo náročné, mimoriadne obtiažne, väčšieho rozsahu či úkony vykonávané v noci alebo cez víkend.
Boháč: Maximálne hospodárne
Sádel aj Boháč zhodne vravia, že žiadne z týchto navýšení nebolo účtované. „A to napriek tomu, že sa nepochybne jednalo o notársku činnosť časovo náročnú, väčšieho rozsahu a vykonávanú mimo pracovných hodín… Na základe vyššie uvedeného máme za to, že postup bol v danom prípade maximálne hospodárny,“ povedal riaditeľ Záchrannej služby Košice.
Podľa podmienok výberového konania mal pritom žiadateľ na výber, či personálne pokrytie ambulancií záchrannej služby preukáže pracovnými zmluvami zamestnancov a dokladmi o ich vzdelaní alebo doloží čestné vyhlásenie, že obsadenie zamestnancami s požadovaným vzdelaním zabezpečí, ak bude v tendri na jednotlivé stanice úspešný.
Argument, že pri druhej možnosti by záchranka ušetrila, šéf košickej záchranky odmieta. Vraví, že ako štatutárny orgán nesie jediný zodpovednosť za výsledok výberového konania a myslí si, že postup pri vypracovávaní žiadostí zvolený správne tak, aby mali čo najvyššie šance na získanie licencií.
[ad2][/ad2]Komisia to vraj mala oceniť
„Deklarovanie skutočností, že už vo chvíli podávania žiadostí disponujeme požadovaným kvalifikovaným personálom, pripraveným okamžite zabezpečovať poskytovanie neodkladnej zdravotnej starostlivosti, nám pri bodovaní komisie malo zabezpečiť vyšší počet bodov ako len jednoduché čestné vyhlásenie,“ uviedol Boháč.
Podľa vyjadrenia košickej záchranky notár osvedčoval správnosť listín v jej priestoroch od 8. do 16. júla, čo je deväť dní. Za jeden deň tak mal Sádel prečítať takmer 3 749 strán.
Notár sa v odpovedi na otázky denníka KOŠICE:DNES odvolal na povinnosť zachovávať mlčanlivosť. Poskytol len matematické vyjadrenie, teda že bez DPH bola jeho odmena 44 884 eur, teda 1,33 eura za stranu.
„Aj napriek skutočnosti, že boli splnené všetky predpoklady na zvýšenie odmeny a započítanie náhrady hotových výdavkov, neboli za predmetný úkon uplatnené,“ odpísal Sádel.
Predpoklad zhody
Zároveň vysvetľuje, že veľké množstvo dokumentov notár pomocou moderných technológií kontroluje tak, že vyhotovujú fotokópie a potom je „predpoklad“, že fotokópia doslovne súhlasí s originálom.
„Ako príklad uvediem sto stranovú zmluvu, ktorú účastník potrebuje použiť na sto miest, to jest stokrát. Vyhotovením sto fotokópií, ktorá obsahuje sto strán, notár môže vidimovať, teda osvedčiť správnosť fotokópie listín s počtom desaťtisíc strán za relatívne krátky čas,“ povedal Sádel.
Z dostupných informácií tiež vyplýva, že dokumenty pre záchranku overoval na poslednú chvíľu. Pracoval ešte aj v deň, ktorý bol posledným na podanie žiadosti o povolenia na prevádzkovanie ambulancií.
Objednávka záchranky na služby notára bola podľa dátumu, ktorý je uvedený v registri povinne zverejnených dokumentov, vystavená 9. júla. Sádel vtedy už druhý deň kontroloval jej dokumenty.
Súťaž preveruje polícia. Uchádzač z Košíc sa odvolal
Tender na záchranky sprevádzal možný konflikt záujmov. Denník Sme totiž upozornil na rôzne prepojenia štyroch z piatich členov výberovej komisie, zriadenej Úradom pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou, na firmu, ktorej sa v súťaži darilo najviac.
Ide o spoločnosť LSE – Life Star Emergency z Limbachu. Z 328 staníc získala 107. Košická záchranka mala ambíciu prevádzkovať 82 bodov, dostala povolenie na prevádzkovanie 57, vrátane trinástich v meste Košice. Doteraz mala 47 staníc.
Ministerstvo zdravotníctva podalo v prípade podnet, ktorým sa zaoberá Národná kriminálna agentúra. Šéf Úradu pre dohľad Tomáš Haško zaujatosť komisie odmietal, po kauze sa ale svojej funkcie vzdal. Jeho odvolanie predtým navrhla vláde ministerka zdravotníctva Andrea Kalavská (nominantka Smeru).
Ministerka ale zároveň vyhlásila, že tender nie je možné právne zrušiť. Tvrdí, že pripraví novelu, aby bolo možné takéto súťaže lepšie kontrolovať.
„Záchranná služba Košice spravila maximum pre to, aby v rámci výberového konania bola úspešná v čo možno najväčšom počte bodov a aj z tohto dôvodu sme podali odvolania v tých prípadoch, v ktorých sme úspešní neboli,“ uviedol riaditeľ Záchrannej služby Košice M. Boháč.
Práve pre odvolanie nie je výberové konanie ešte ukončené. Úrad pre dohľad dostal celkovo 252 odvolaní súvisiacich so 194 sídlami ambulancie záchrannej zdravotnej služby. O odvolaní proti rozhodnutiu úradu rozhoduje jeho predseda. Po odstúpení Haška prešla táto kompetencia na zástupcu predsedu úradu.
Košická záchranka sa na základe výsledkov výberového konania stane tretím najväčším poskytovateľom neodkladnej zdravotnej starostlivosti. Zamestnáva približne 500 záchranárov a lekárov.
[ad3][/ad3]