Parkovanie po novom a trvalý pobyt
Nový systém parkovania, ktorý začne platiť od začiatku júla, spôsobí vrásky na čelách najmä tým, ktorí bývajú blízko centra mesta v prenajatých bytoch. V drvivej väčšine prípadov totiž nebudú môcť bezplatne parkovať blízko bydliska.
Ján Tomanovič, riaditeľ spoločnosti EEI, ktorá realizuje novú koncepciu, to povedal jasne: „V centrálnej mestskej zóne a v nových rezidentských lokalitách budú môcť bezplatne parkovať len autá s rezidentskou kartou. V prípade prvého vozidla za byt je cena 35 eur ročne, za druhé vozidlo 70 a za tretie 150 eur ročne. Rezidentom je ten, kto má v danej oblasti trvalý pobyt. O tom rozhodli mestskí poslanci vo všeobecne záväznom rozhodnutí mesta.“
Presvedčte majiteľa bytu
Cenník aj spôsob platenia od júla v doterajšej spoplatnenej zóne a nových rezidentských zónach nájdete v dnešnom vydaní denníka košice:dnes na stranách 12 – 13 alebo na tomto odkaze. Na spomínanom území však býva veľký počet ľudí v prenajatých bytoch. Tí všetci majú smolu. V blízkosti svojho bydliska zaparkovať bezplatne tak, ako doteraz, už nebudú môcť. „Jediné, čo môžu urobiť, je dohodnúť sa s majiteľom bytu, aby im umožnil prihlásiť sa na trvalý pobyt v byte, kde sú v podnájme. Prechodný pobyt ani nájomná zmluva im nepomôžu,“ tvrdí Tomanovič.
Príjem z daní
Podľa jeho slov je v záujme mesta, aby sa legalizoval pobyt ľudí, ktorí tam bývajú, používajú cesty či vytvárajú odpad. Mesto tým získa viac na podielových daniach, ktoré sa odvíjajú od počtu trvalo žijúcich obyvateľov. Na druhej strane by sa mal pre mesto zvýšiť aj príjem z daní z prenájmu, ktorému sa mnohí vyhýbajú tým, že nájomníkov neprihlásia. Na nový systém doplatia najmä ľudia, ktorí síce majú trvalý pobyt v Košiciach (mimo spoplatnenej zóny), avšak z rôznych dôvodov (rozvod, odchod od rodičov…) bývajú v prenajatých bytoch vnútri zóny. Za nich mesto získava podielové dane, ale na rezidentskú kartu nemajú nárok. „Rezidentom je len človek, ktorý má trvalý pobyt v danej rezidentskej zóne.“
Neaktívne autá
„Ak nie, hoci je aj Košičan, platí preňho na území nových zón to isté, ako pre návštevníkov mesta,“ hovorí šéf spoločnosti EEI. Kritický nedostatok parkovacích miest v širšom centre Košíc vzniká najmä tým, že za hranicou doterajšej zóny plateného parkovania celé dni stáli autá často s cudzími evidenčnými číslami. Postavili ich tam ľudia, ktorí pracujú v centre mesta, ale často šlo aj o takzvané neaktívne autá, ktoré si tam niekto odstavil aj na týždeň. Domáci miesto jednoducho nenašli. „Podľa našich výpočtov by teraz každý rezident mal nájsť parkovacie miesto do vzdialenosti 150 metrov od bloku, v ktorom býva. Prispeje k tomu aj asi 1500 nových parkovacích miest. Tie vytvoríme tým, že optimálne využijeme miesto na doterajších parkoviskách a pribudnú aj miesta na inak nevyužívaných a zanedbaných zelených plochách.“
Rezidenti zdarma len vo svojej zóne
Aj pre parkovanie v doteraz spoplatnenom území sa menia prvidlá. Platiť sa bude viac a na väčšej ploche ako doteraz.
Spoplatnené parkovanie sa doteraz týkalo územia zhruba ohraničeného ulicami Strojárenská, Kuzmányho, Štúrova, Námestie osloboditeľov a Thurzova. To sa rozdelí na tarifné pásma. Viac ako dnes sa bude platiť v prvom tarifnom pásme. Na Mäsiarskej, Alžbetinej, Kováčskej, Vodnej, Kasárenskom námestí a medzi Zvonárskou a Orliou ulicou bude stáť hodina 1,50 eur. Ostatné parkoviská v spomínanej zóne zostanú na doterajšej cene – 1 euro. Návštevnícke parkoviská v rezidentských zónach budú lacnejšie – 50 centov.
Ešte lacnejšie budú záchytné parkoviská, teda napríklad pri amfiteátri, na Južnej triede, na Tyršovom nábreží, alebo pred knižnicou na Strojárenskej ulici. Cena bude 1 euro na dve hodiny, maximálne však 2 eurá na deň. „Treba upozorniť, že v rámci svojej rezidentskej zóny budú môcť rezidenti s rezidentskou kartou parkovať zadarmo na ktoromkoľvek voľnom mieste. V susednej zóne, alebo v centrálnej časti pre nich však platia rovnaké pravidlá, ako pre ostatných,“ upozorňuje Ján Tomanovič zo spoločnosti EEI. Počet vyhradených parkovacích miest viazaných na konkrétne evidenčné čísla áut sa podľa neho zmenší, čím pribudnú rezidentské miesta. „Takéto miesto bude stáť ročne 1000, alebo 1500 eur. Ak bude mať človek istotu, že za 35 eur ročne nájde miesto do 150 metrov od bydliska, bude zbytočné platiť takú vysokú sumu,“ myslí si J. Tomanovič.
Desať nových spoplatnených parkovacích zón
Ohraničujú ich tieto ulice:
1 Bajzova, železničná trať, Jantárová 2 Jantárová, Požiarnická, Južná trieda, Námestie osloboditeľov 3 Požiarnická, Jantárová, Oštepová, Južná trieda 4 Štúrova, Fejova, Južná trieda, Milosrdenstva, Šoltésovej, Skladná, Rastislavova 5 Štúrova, Skladná, Rastislavova 6 Štúrova, Kuzmányho, Vojenská, Husárska – Floriánska 7 Vojenská, Kuzmányho, ČSA, Štítová, Festivalové námestie 8 Letná, Komenského, Slovenskej jednoty, Gorkého, Strojárenská, ČSA 9 Slovenskej jednoty, Rampová, žel. trať, Lomená, Hutnícka 10 Lomená, železničná trať, Svätoplukova
Doterajšiu spoplatnenú zónu v centre lemujú ulice: Hutnícka, Strojárenská, Kuzmányho, Štúrova, Námestie Osloboditeľov a z východnej strany železničná trať.
Pre zväčšenie kliknite na mapu: Foto: Ľubo Ferko Mapa: eei
Súvisiace články:
Odporúčané články
Viac než sto staromestských seniorov sa zišlo v Radničnej sále na každoročnej Katarínskej zábave, ktorú miestna samospráva zorganizovala na utuženie komunitného života.
Po mimoriadnom roku 2023, keď letisko vybavilo viac ako 625-tisíc cestujúcich, prešlo bránami letiska za prvých desať mesiacov tohto roka už 656 561 pasažierov, čo predstavuje nárast o 17,4 % oproti rovnakému obdobiu minulého roka.
Na známom sídlisku Luník IX sa začal odvážny projekt, ktorý môže zmeniť životy mnohých detí. Riaditeľ školy a tím trénerov spustili pred časom tréning bojových športov pre deti s cieľom nielen naučiť ich sebaobrane, ale aj poskytnúť disciplínu a perspektívu lepšej budúcnosti. Tréningy sú pritom podmienené dobrým správaním a výsledkami v škole, čím sa motivujú deti k lepšiemu zápalu pre vzdelávanie. Deti aj napriek nepriaznivým podmienkam dosahujú skvelé výsledky, pričom sa jeden zo žiakov prebojoval až na majstrovstvá sveta.