Košická Tepláreň predstavila investíciu za 35 miliónov eur
Tepláreň Košice (TEKO) uviedla do prevádzky novú technológiu na kombinovanú výrobu elektriny a tepla za 35 miliónov eur. Podľa predsedu predstavenstva TEKO Ladislav Kocha sa celkový objem prostriedkov investovaných do ekologizácie, modernizácie a optimalizácie riadenia teplárne týmto navýši na sumu vyše 150 miliónov eur.
Podľa šéfa teplárne chcú zachovať adekvátnu cenu za teplo, ktorá je jednou z najnižších na Slovensku.
Ambíciou Ministerstva hospodárstva je postupné odstraňovanie uhlia z výroby tepla a elektrickej energie. „V tomto prípade sa zníži podiel uhlia na výrobe elektriny a tepla z 880-tisíc ton na 130-tisíc ton. Táto investícia ušetrí 30-tisíc ton oxidu uhličitého ročne, čo pri dnešných cenách predstavuje ušetrených asi 750-tisíc eur,“ uviedol minister hospodárstva P. Žiga.
Štyri nové plynové motory
Investícia mení princíp fungovania jedného z dvoch technologických celkov – TEKO I. Päťdesiatročná technológia založená na spaľovaní uhlia nebola ekologicky ani technicky dlhodobo únosná. TEKO I tvorili pôvodne dva parné kotly. Od novej vykurovacej sezóny budú potrebu tepelného a elektrického výkonu zabezpečovať štyri nové plynové motory.
„Ich výstavba na vysokoúčinnú kombinovanú výrobu tepla a elektriny je dôležitým míľnikom v histórii spoločnosti. Spája zvyšovanie energetickej účinnosti a znižovanie emisií znečisťujúcich látok,“ uviedol predseda predstavenstva Teplárne Košice Ladislav Koch.
Začali v roku 2014
Projekt sa začal v roku 2014 prípravou projektovej dokumentácie. Rok na to vyriešila tepláreň financovanie projektu formou úveru z banky. V roku 2017 verejným obstarávaním vybrala z troch ponúk rožňavskú spoločnosť ENERGYCO, s.r.o. Dielo bolo realizované v rokoch 2018 až 2019.
Nové technologické zariadenie vybudovali v priestore medzi uhoľnou skládkou a starým objektom horúcovodnej uhoľnej kotolne, ktorý bol nevyužívaný. Motory po zavedení do ostrej prevádzky fungujú jednotlivo i spolu, podľa potrieb. Zodpovednosť za nepretržitú a bezpečnú prevádzku zariadenia nesie dodávateľ počas nasledujúcich 60 mesiacov.
• Vzrastie výroba elektriny vplyvom odlišnej technológie -tisíc ton ročne,
• Zmení sa palivový mix z pôvodného pomeru 80% uhlie ku 20% plyn na 60% uhlie ku 40% plyn,
• Znížením spotreby uhlia dôjde k úspore cca 30-tisíc ton CO2.
Foto: Veronika Janušková
[ad][/ad]Odporúčané články
Do redakcie nášho denníka prišiel postreh od čitateľa, ktorý si všimol, že na Strojárenskej ulici už nie je lavička Václava Havla. Pamätná tabuľa ostala, no stoličky so stolíkom sú preč. Takúto lavičku majú aj vo Washingtone, Dubline, Barcelone, Benátkach, Tel Avive aj Prahe, len z Košíc musela odísť na reparáciu do Čiech. Dôvodom bol vandalizmus.
Ako informovalo na sociálnej sieti Krajské riaditeľstvo Policajného zboru v Košiciach, nehoda sa stala v ranných hodinách, v smere na Furču. Vodič autobusu linky 55 dostal na namrznutej vozovke šmyk, následne prešiel do protismeru a napokon zišiel dole svahom.
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.