Notára z východu neplatila len košická, ale aj bratislavská záchranka. Za pár dní zarobil takmer 80-tisíc eur
Šéfovia Záchrannej služby Košice a Záchrannej zdravotnej služby Bratislava si na overovanie dokumentov potrebných do júlového tendra na prerozdelenie staníc záchraniek vybrali toho istého notára z Veľkých Kapušian.
Denník KOŠICE:DNES už minulý týždeň informoval, že notár Pavol Sádel vykonal vidimáciu, teda osvedčenie zhody kópie s originálom pre košickú záchranku. Notársky overil celkovo 33 748 strán.
Išlo o prílohy k žiadostiam o udelenie licencií na prevádzky záchranárskych staníc, ktoré košická záchranka poslala do výberového konania Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou. Podala 82 žiadostí, podľa podmienok súťaže každú dvojmo.
Notárovi štátna príspevková organizácia zaplatila s DPH 53 861 eur. Riaditeľ košickej záchranky Miroslav Boháč aj Sádel povedali, že účtovaná bola najnižšia možná odmena, teda 1,33 eura za stranu podľa vyhlášky ministerstva spravodlivosti. Faktúra teda podľa nich nezahŕňa žiadnu náhradu hotových výdavkov, ako je napríklad cestovné, náhradu za stratu času za úkony mimo sídla notárskeho úradu, ani navýšenia za prácu mimo úradných hodín či časovo náročné úkony.
Rovnaké úkony v rovnaký čas
Aj keď išlo o veľké množstvo kópií, na rovnakú prácu v rovnakom čase si najala Sádela aj bratislavská záchranka. Podľa dátumu na objednávke tak urobila len jeden deň pred uzávierkou podávania žiadostí do výberového konania, ktorá bola 16. júla.
Sádel od záchranky v hlavnom meste zinkasoval 25 500 eur s DPH. Riaditeľ organizácie Ľubomír Slovák na otázky denníka KOŠICE:DNES neodpovedal. Zo zverejnených objednávok vyplýva, že okrem Sádela využila bratislavská záchranka aj služby ďalších troch notárov, ktorým dokopy zaplatila ďalších viac ako 35-tisíc eur.
Na osvedčovanie listín notárom sa nevzťahuje zákon o verejnom obstarávaní, štátne organizácie ich tak môžu vybrať priamo. Košická záchranka tvrdí, že postup s bratislavskou v tejto veci nijako nekoordinovala.
„Výber notára nebol so štatutárom Záchrannej zdravotnej služby Bratislava žiadnym spôsobom komunikovaný,“ povedal M. Boháč.
Zopakoval, že Sádel v priestoroch záchranky v Košiciach overoval listiny od 9. do 16. júla. Ako mohol notár osvedčovať naraz v Košiciach aj v Bratislave?
[ad][/ad]Osobne v Košiciach
Sádel vysvetľuje, že prítomný pri úkonoch vidimácie bol osobne len v metropole východu. „Pomocnú silu, ktorou je zamestnanec, v mojom prípade notársky koncipient, môže notár v zmysle Notárskeho poriadku poveriť vykonávaním jednotlivých úkonov. To znamená, že ich notár nemusí vykonávať osobne,“ uviedol.
Už skôr tiež opísal, že notári, aj keď osvedčujú doslovnú zhodu kópie s originálom, listiny nemusia čítať, a pritom ich porovnávať. Postupujú tak, že na moderných a rýchlych prístrojoch listiny skenujú, a „potom je predpoklad, že fotokópia doslovne súhlasí s originálom“.
Notár z Veľkých Kapušian zvládol v Košiciach za deväť dní urobiť takmer 34-tisíc kópií a na konci jednotlivých dokumentov ešte vyznačiť takzvanú osvedčovaciu položku. Jeho koncipient v Bratislave, v prípade, že záchranka nevystavila objednávku spätne, musel za dva dni naskenovať a overiť vyše 19-tisíc strán.
Bratislavská záchranka získala v tendri licencie na prevádzku 94 ambulancií rýchlej lekárskej alebo zdravotnej pomoci. Košická uspela so žiadosťami na 57 staníc.
– Na Slovensku štát aktuálne určil 328 bodov záchrannej zdravotnej služby.
– Najviac (187) je ambulancií, ktorých posádku tvoria dvaja záchranári (RZP), staníc s lekárom (RLP) je 81. Okrem toho funguje ešte sedem vrtuľníkových záchraniek a päť mobilných intenzívnych jednotiek s lekárom, ktoré sú určené na prevoz pacientov v najvážnejšom stave.
– Novým typom v počte 48 staníc budú tzv. sekundárne RZP, ktoré budú prevážať pacientov vyžadujúcich neodkladnú zdravotnú starostlivosť medzi jednotlivými nemocnicami.
– Záchranná služba Košice v súčasnosti zabezpečuje fungovanie 47 staníc (15 RLP a 32 RZP), najmä v Košickom a Prešovskom kraji.
– Po ukončení tendra, ktorý ešte neuzavreli pre 192 odvolaní podaných proti jeho výsledkom, by mala košická záchranka prevádzkovať o desať staníc viac (12 RLP, 3 mobilné intenzívne jednotky RLP, 42 RZP).
– Košická záchranka si v súťaži udržala aj všetkých trinásť staníc v meste Košice.
– Deň pred vyhlásením tendra na prerozdelenie staníc dánska spoločnosť Falck informovala, že na trhu končí. Dovtedy mala najviac licencií a v Košiciach v budove na Bačíkovej sídlila jej centrála aj operačné stredisko s desiatkami zamestnancov.
– Ešte pred oznámením odchodu Falcku z tejto firmy prešli do košickej záchranky Ladislav Neubert a Vladimír Hossa. Prvý sa stal odborným zástupcom a hlavným lekárom, druhý hlavným zdravotníckym záchranárom. Bez výberového konania si ich vybral riaditeľ M. Boháč. Denníku KOŠICE:DNES k tomu povedal, že sa rozhodoval na základe osobných stretnutí a životopisov, pričom obaja sú podľa neho „absolútnou špičkou vo svojom odbore“.
– Záchranky sú pomerne výnosná činnosť, preto sa o ich prevádzkovanie uchádzajú aj súkromné firmy. Z verejného zdravotného poistenia dostávajú na svoje fungovanie mesačný paušál. Pre RZP je to 24-tisíc, pre RLP vyše 41-tisíc eur. Štát im platí aj 79 centov za každý kilometer jazdy sanitky.