Na zimnú údržbu v Košiciach má Kosit pripravených desiatky mechanizmov
AKTUALIZOVANÉ
Tri milióny eur, 44 malých, veľkých a pomocných mechanizmov a 50 ručných zametačov na zmenu je pripravených na príchod zimy. Dnes o tom informovali zástupcovia spoločnosti KOSIT Košice.
Mesto aj spoločnosť KOSIT už majú pripravený operačný plán zimnej údržby ciest II. a III. triedy, miestnych komunikácií, na ktorých premáva MHD, a ostatných ciest a chodníkov. Okrem plánu je k dispozícii na ich webových stránkach aj mapa obslužnosti.
Viaceré organizácie
Zimná údržbu v našom meste začína 1. novembra 2019 a končí 31. marca 2020. Koordinuje ju referát dopravy na Magistráte mesta Košice. Vykonávajú ju však viaceré organizácie. Hlavnou je spoločnosť KOSIT. Zároveň sa na nej podieľa Dopravný podnik mesta Košice, Správa mestskej zelene a Národná diaľničná spoločnosť, ktorá má na starosti cesty I. triedy. Plán zimnej údržby sa netýka mestskej časti KVP, ktorá si ju vykonáva svojpomocne.
[ad][/ad]Pomôže aj SMsZ
Počet zamestnancov, ktorí ručne čistia komunikácie, sa oproti minulému roku znížil zo 70 na 50. „Mesto Košice sa tohto roku rozhodlo, že časť aktivít bude vykonávať Správa mestskej zelene (SMsZ). My to považujeme za logické a vítame túto iniciatívu. Dôvod je úplne logický. Kým KOSIT zamestnáva ľudí hlavne v zime, SMsZ ich využíva v lete. Je teda ideálne vytvoriť také pracovné podmienky, aby zamestnanci mohli pracovať celoročne. Tohto roku bude Správa mestskej zelene testovať čistenie komunikácií, teda parkoviská, podchody, schody a MHD zastávky v mestských častiach (MČ) Sever a Západ,“ informoval na dnešnej tlačovej besede generálny riaditeľ KOSIT-u Marián Christenko, ktorý upozornil, že strojové čistenie budú v týchto MČ zabezpečovať aj naďalej.
Technika i ľudia
V tejto zimnej sezóne plánuje spoločnosť nasadiť až 224 zamestnancov. „V rámci obnovy vozového parku sme sa už v minulom roku sústredili na také vybavenie, ktoré zabezpečuje údržbu pre čo najprofesionálnejšie poskytované služby. Okrem už dnes bežného vybavenia, akými sú veľké sypače značky Mercedes a MAN a malé mechanizmy sypače – zametače Tremo a City–Tremo/KLB, sme v minulom roku pre potreby efektívnej údržby zakúpili aj buginy Traxter či štvorkolku,“ predstavil pripravené mechanizmy riaditeľ.
Diskutované chodníky
Každoročne najdiskutovanejšou témou sú chodníky. „Z pohľadu strojového čistenia ideme vo väčšom rozsahu oproti minulému roku. Pár kilometrov pribudlo na základe požiadaviek starostov mestských častí. Niektoré chodníky však opäť nebudú udržiavané, no budú označené. Spoločnosti sa z minulého roku vrátilo skoro 80 percent vyrobených tabúľ. Tie budú osadzované za účasti zástupcov mestských častí.“
Riaditeľ tiež uviedol, že momentálne nastal v tejto veci konsenzus medzi mestom a mestskými časťami. „Pripadá nám normálne, že ak sú popri ceste chodníky na oboch stranách, bude sa čistiť iba jedna strana. Pri blokoch sa tiež bude čistiť iba chodník pred bytovkou tak, aby bola zaistená dostupnosť k MHD, školám, obchodom či zdravotníckym zariadeniam.“
[ad2][/ad2]Posypový materiál
Na zimu sú už pripravené aj sklady s posypovým materiálom Pri bitúnku. V Košiciach využíva KOSIT soľ a drvinu. „Miešajú sa v rôznom pomere podľa toho, či ide o preventívny (1:2) alebo likvidačný (1:4) posyp. Podľa nášho názoru takýto posyp najlepšie zodpovedá aj poveternostným podmienkam v meste,“ spresnil riaditeľ divízie služieb Michal Hrabovský. Zároveň uviedol, že sa aj v ich firme vedú polemiky o tom, aký posyp využívať, keďže napríklad v Rakúsku či Nemecku sa drvina nepoužíva vôbec. „Dá sa s tým čiastočne stotožniť, ale používanie čistej soli alebo soľanky je oveľa nákladnejšie,“ doplnil Christenko, podľa ktorého sú však vodiči MHD radšej, ak používajú na kopcoch drvinu.
Kalamita
Vedenie KOSIT-u dúfa, že ich neprekvapia ani prípadné kalamitné situácie. Operačný plán presne určuje, aký je počet techniky v pohotovosti, ako je potrebné postupovať, kto zabezpečí aký typ a druh techniky, koho kontaktovať a pod. „Čo sa týka najkritickejších úsekov, je to individuálne. Záleží na počasí, či sa tvoria snehové jazyky, aký silný je vietor či stúpania a klesania trás MHD. Nakoľko naše vozidlá nemajú právo prednostnej jazdy, radi by sme požiadali všetkých vodičov, aby zodpovedne prispôsobili svoju jazdu a parkovanie našej práci a svojmu okoliu,“ uviedol Christenko.
Musia byť o krok vpredu
„Budeme sa snažiť robiť maximum pre to, aby sme zmiernili dopad poveternostných podmienok na miestne komunikácie. Nie je našou úlohou odstrániť všetok sneh a ľad. Splnením úlohy nie je čierny asfalt, ale schodnosť a prejazdnosť,“ upozornil Michal Hrabovský, ktorý je každodenne v kontakte s vežou na Letisku Košice a Slovenským hydrometeorologickým ústavom. „Musíme byť vždy o krok vpredu pred počasím a pripravovať si takzvané soľné lôžko na to, keď prichádzajú veľké mrazy či husté sneženie. Iba tak môže byť technika účinná. Určite sa snažíme poučiť z januára 2017, keď boli v Košiciach viac ako 15-stupňové mrazy.“
Nikto nemá prednosť
Prednosť v čistení nemá žiadna mestská časť. „Cez deň sú ľudia v práci, preto sa nebudeme motať v centre, keďže sú tam zaparkované autá a je zvýšený pohyb osôb. Preto sa vtedy čistia periférne mestské časti. Po 17. hodine, keď sa vracajú ľudia domov, začína sa s čistením centra. Sme tam zhruba do ôsmej rána, aby sme všetko pripravili,“ hovorí Hrabovský. Preto aj oproti minulému roku zmenili striedanie osádok, ktoré sa striedali o šiestej ráno.
Spoločnosť má v prípade sneženia zmluvnú povinnosť prednostne zabezpečiť zjazdnosť a schodnosť komunikácií s najvyšším prioritným stupňom. „V prvej vlne údržby sa sústreďujú všetky činnosti najmä na hlavné ťahy a trasy liniek MHD. Výkon zimnej údržby sa na komunikácie s prioritným stupňom 2 a 3, teda bočné ulice, chodníky, schody, podchody a ďalšie, presúva až po vykonaní údržby komunikácií s prioritných stupňom 1. Nie je preto reálne možné, aby sme vykonali údržbu na všetkých spravovaných úsekoch naraz,“ zdôraznil generálny riaditeľ KOSIT-u Marián Christenko.
V súvislosti s priebehom zimnej sezóny očakáva spoločnosť KOSIT aj zvýšený počet telefonátov na bezplatnú Zelenú linku (0800 156 748) a správ na sociálnych sieťach firmy.
Plánovaný rozsah výkonov v sezóne 2019/20
Strojové čistenie (dĺžka v m)
1. Mosty 3 800
2. Štátne cesty (trasy MHD) 166 990
3. Ostatné komunikácie 142 915
4. Chodníky (udržiavané) 232 409
5. Parkoviská 42 978 m2
Spolu 546 114
Ručné čistenie (plocha v m2)
1. Podchody 560
2. Schody 10 350
3. Chodníky (udržiavané) 22 107
4. Priechody a ostrovčeky na križovatkách 3 987
5. Zastávky MHD a priľahlé chodníky 17 071
Spolu 54 075
(Zdroj: KOSIT)
foto: Veronika Janušková
[ad3][/ad3]Odporúčané články
Viac ako stovka ľudí sa včera zišla pred historickou budovou staromestskej radnice v Košiciach, aby spoločne uctili pamiatku obetí vojny a vyjadrili podporu Ukrajine. Toto pietne zhromaždenie, organizované pri príležitosti 1000 dní od začiatku invázie, spojilo obyvateľov mesta v symbolickom sviečkovom pochode.
Rodičia s deťmi sa môžu tešiť na zábavný program plný humoru a kúziel.
Ľudia si opäť pripnú červený mak na znak úcty k vojnovým hrdinom. V pondelok 11. novembra si Slovensko pripomenie Deň vojnových veteránov. Ako informovalo združenie Post Bellum, tento deň je príležitosťou pripomenúť si príbehy hrdinov, ktorí bojovali za slobodu.