Igor Matovič: Počas blackoutu by platil výnimočný stav a vojenská disciplína
AKTUALIZOVANÉ
Vypnutie Slovenska, tzv. blackout, si premiér Igor Matovič (OĽaNO) predstavuje ako výnimočný stav počas niekoľkých týždňov. Na minimum by sa znížila mobilita ľudí, dodržiavala by sa vojenská disciplína a fungovalo by vojenské zásobovanie.
Takýto dočasný stav by podľa neho umožnil čo najrýchlejšie naštartovať ekonomiku, ktorá za súčasnej situácie bude dlhodobo trpieť.
„Naozaj stojíme pred týmto rozhodnutím (vyhlásiť blackout). Medicínsky sme dokázali vírus zraziť opatreniami na kolená. Na druhej strane je priebeh rozšírenia ochorenia v SR v podstate ‘sploštený’. To sú však spojené nádoby. Ak medicínsky vírus stlačíme na minimum, aby sme chránili životy, ekonomiku priškrtíme, držíme ju pod krkom, karanténa trvá veľmi dlhú dobu. Ekonomika je rovnako ako vírus na kolenách. Sme v tejto situácii,“ zdôraznil predseda vlády.
Upozornil, že ako krajina môžeme byť aj za rok, ak nebude vyvinutá vakcína, v takom móde, ako sme dnes. „A to je dlhodobá ekonomická smrť. Je to môj názor, aj názor viacerých ekonómov,“ povedal Matovič.
[ad][/ad]Dve možnosti
Slovensko za tejto situácie má podľa Matoviča dve možnosti. Jednou je, že bude mať nízke počty infikovaných, ale bude ekonomicky zomierať. „Druhá možnosť je taká, že urobíme s vírusom krátky proces, ako to urobili v čínskom Wu-Chane, keď tam veľmi rýchlo, drastickými hygienickými opatreniami vírus eliminovali na minimum. Toto sú dve voľby, pred ktorými stojíme. Chcem preto, aby sme sa ako spoločenstvo rozhodli, ktorou cestou pôjdeme,“ doplnil premiér.
Podľa Matoviča sa musíme rozhodnúť veľmi rýchlo. Blackout si vie predstaviť „čím skôr“. „Boli by sme veľmi slabí, ak by sme rozhodnutie urobili až v lete,“ naznačil.
Podčiarkol, že v prípade tzv. totálneho blackoutu by boli automobilky aj iné fabriky zatvorené. „Čím viac dokážeme stlmiť, mobilitu, stlmiť čo nie je nevyhnutné, tým väčšiu šancu môžeme mať a tým kratšie môže úplné vypnutie trvať,“ zdôraznil. Nový koronavírus spôsobuje podľa neho slovenskej ekonomike každodenne straty vo výške asi 70 miliónov eur.
„Vojenská disciplína“
Ak by sa Slovensko ako spoločenstvo rozhodlo, že ide smerom k blackoutu, podľa Matoviča by bolo dobré, aby to bolo avizované pár týždňov dopredu. „Ja neviem povedať kedy, je to idea, je to jedna z možných ciest,“ odpovedal premiér na novinársku otázku, kedy by SR mohla pristúpiť k blackoutu.
Ľudia počas blackoutu by podľa neho museli byť „vojensky disciplinovaní“, pretože by bol vyhlásený výnimočný stav, ale tak, aby mal každý dostatok životných potrieb.
„Každý by musel všetky svoje činnosti eliminovať,“ doplnil Matovič.
Zásobovanie, najmä základnými potrebami, by počas blackoutu muselo fungovať naďalej. „Moja osobná predstava je, že rozhodnutie je treba urobiť do týždňa, do dvoch,“ povedal. Rozhodnutie „o vypnutí štátu“ by podľa premiéra nemalo prísť direktívne, ale v diskusii.
Matovič upozornil, že pri prísnom blackoute by tzv. pendleri dostali na výber, či budú žiť na Slovensku, alebo v zahraničí. „Hranice by boli hermeticky uzatvorené, s minimalizáciou rizika, pretože pendleri sú z tohto pohľadu výrazné riziko,“ dodal premiér. Aj po ukončení blackoutu by sa podľa neho museli naďalej dodržiavať prísne hygienické opatrenia, napríklad kontrolovať ľudí vstupujúcich do republiky.
[ad2][/ad2]Sulík je proti návrhu
Minister hospodárstva a vicepremiér Richard Sulík (SaS) je zásadne proti experimentom, ako zlikvidovať ekonomiku. Za takýto experiment označil návrh premiéra o vypnutí Slovenska, tzv. blackoute, čiže výnimočnom stave počas niekoľkých týždňov.
Sulík uviedol, že pokiaľ sa nič mimoriadne neudeje, je proti tomuto návrhu.
„Pokiaľ sa nič mimoriadne neudeje – typu 1 000 mŕtvych denne ako v Taliansku – som zásadne proti takýmto experimentom, ako zlikvidovať ekonomiku,“ reagoval.
Odporúčané články
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.
Vianočné trhy na Hlavnej ulici sú opäť tu a s nimi aj vôňa škorice, vína a pečených dobrôt. Kým atmosféra láka ľudí do ulíc, mnohých zaujíma predovšetkým to, ako sa tento rok zmenili ceny. Pozreli sme sa preto priamo do stánkov a pripravili aktuálny prehľad toho, v akých cenách sa pohybujú najobľúbenejšie vianočné pochúťky a nápoje.
Od spustenia košického obchvatu ho využilo približne pol milióna vozidiel. Z veľkej časti išlo o nákladnú dopravu. Informovali o tom z mediálnej komunikácie Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Po približne dvoch mesiacoch od otvorenia nového, 14-kilometrového úseku pri Košiciach sa podľa NDS poradilo dostať z metropoly východu 90 percent tranzitnej nákladnej dopravy. Denne cezeň prejdú približne tri tisícky ťažkých nákladných vozidiel.