Zlá správa: Vrtuľníky nad Košicami môžu lietať aj v noci
Takmer tri roky sídli na košickom letisku Školiace stredisko pre pilotov vrtuľníkov z celého sveta Slovak Training Academy (STA). A už skoro tri roky sa obyvatelia mesta sťažujú na nočné prelety vrtuľníkov, ktoré im nedajú spať.
Chvíľu to vyzeralo, že nočné prelety nad Košicami sa skončili. Od mája však opäť začali pribúdať a s nimi aj sťažnosti na sociálnych sieťach i v našej redakcii. Mnohí uvádzajú, že vrtuľníky budia nielen ich a malé deti, ale napríklad aj psy, ktoré potom do noci štekajú a sú nepokojné. Iní zas cielene píšu sťažnosti a prosby o pomoc na magistrát, ale aj na iné štátne orgány.
[ad][/ad]Petícia s predžalobnou výzvou
Už 534 ľudí podpísalo petíciu za zrušenie preletov a tréningových letov vojenských a iných helikoptér nad mestom Košice. Jej text vytvoril v apríli minulého roku právnik Jaroslav Čollák.
Predkladatelia a podporovatelia petície súhlasia s potrebou výcviku, ale ako uvádzajú, nemalo by sa tak diať po 22. hodine nad zastavanými časťami mesta. Advokátska kancelária J. Čolláka koncom júla zaslala STA predžalobnú výzvu.
Píše sa v nej aj o tom, že STA vo svojich mediálnych výstupoch neustále zavádzala verejnosť tvrdeniami o nevykonávaní leteckej činnosti po 22.00 hodine: „Niekoľko desiatok podkladov, ktorými disponuje naša advokátska kancelária, je dôkazom, že z vašej strany dochádza ku klamaniu občianskej verejnosti a k neuvádzaniu pravdivých skutočností. Vaša spoločnosť bola viackrát vyzývaná na upustenie od porušovania predpisov, no k náprave nedošlo.“
V medziach zákona
Pri slávnostnom otvorení strediska jej vtedajší riaditeľ Juraj Lauš uviedol, že obyvatelia sa nemusia obávať zvýšeného hluku, pretože praktický pilotný výcvik nebude nad obytnými zónami. Prvé sťažnosti občanov však prišli už po prvých preletoch. Od júla 2019 je konateľom Košičan Lukáš Halás.
„STA veľmi citlivo vníma sťažnosti Košičanov a obyvateľov okolitých obcí. Každý podnet dôsledne preverujeme a analyzujeme. Cvičné lety vrtuľníkov realizujeme prostredníctvom spoločnosti Heli Company a sú povolené v rámci platnej legislatívy SR,“ reagoval L. Halás na naše otázky týkajúce sa hlučnosti preletov.
Predpisy neporušujú
Činnosť akadémie bola podľa konateľa riadne schválená nadriadenými orgánmi štátnej správy. „Všetky naše lety realizujeme v zónach, ktoré zákonne nelimitujú prevádzku našich vrtuľníkov, pričom vždy lietame nad predpísané letové výšky. Piloti sú v rámci výcviku povinní absolvovať aj nočné lety. STA odmieta akékoľvek tvrdenia o porušovaní predpisov.“
Halás hovorí, že napriek tomu sa snažia vychádzať v ústrety obyvateľom okolia letiska, ako aj dotknutých obcí a trasy ich cvičných letov často menia tak, aby dané lokality zaťažovali čo najmenej.
„Sme ochotní v prípade potreby diskutovať so zástupcami samosprávy. Na projektoch STA aktuálne pracuje vyše 300 ľudí,“ dodal na záver konateľ.
Osobná skúsenosť
Preletom vrtuľníkov nad Košicami sa na magistráte venuje námestníčka primátora Lucia Gurbáľová, ktorá túto tému mala aj vo svojom volebnom programe.
„Bezprostredne po nástupe do funkcie som s vedením košického letiska iniciovala stretnutie k preletom vrtuľníkov. Vtedy ma ubezpečovali, že sa budú realizovať v zmysle nastavených pravidiel a podmienok tak, aby čo najmenej zasahovali do komfortu obyvateľov dotknutých mestských častí.“
Doteraz to tak, podľa jej názoru, viac-menej aj bolo. V uplynulých týždňoch sa na ňu obrátilo viacero občanov, ktorí sa sťažovali na veľký hluk počas preletov vrtuľníkov vo viacerých častiach Košíc v blízkosti letiska.
„Ako obyvateľka mestskej časti Poľov som aj ja zaznamenala zvýšený počet preletov v nočných hodinách. Keďže dochádza k intenzívnemu narúšaniu nočného pokoja preletmi nad domami aj po polnoci, opätovne som iniciovala stretnutie s predstaviteľmi košického letiska.“
To sa aj uskutočnilo 4. augusta. „Počas stretnutia sme sa zhodli na tom, že si uvedomujeme ekonomický prínos tejto inštitúcie pre mesto a región. V našom spoločnom záujme je však aj eliminovanie negatívnych vecí, ktoré sú s tým spojené. Aj zo svojej pozície môžem povedať, že urobíme všetko pre ich odstránenie,“ konštatovala po stretnutí námestníčka.
Za všetkým hľadaj koronavírus
Predstavitelia letiska námestníčku informovali, že zvýšená intenzita lietania súvisí s mimoriadnou situáciou kvôli koronavírusu. Piloti totiž musia absolvovať letové hodiny, ktoré nebolo možné uskutočniť v jarných mesiacoch.
„Toto je však dočasný jav a zároveň sú pripravené opatrenia, ktoré by už v najbližších dňoch mala STA realizovať pre zlepšenie celkového stavu,“ skonštatovala pre denník KOŠICE:DNES L. Gurbáľová, ktorá sa má v utorok 11. 8. opäť stretnúť aj so zástupcami STA a Leteckej fakulty Technickej univerzity.
„Na ňom sa máme otvorene rozprávať o konkrétnych krokoch a ich časovom naplnení tak, aby naši občania mali už čoskoro opäť pokojný spánok.“
Hygienici hluk neriešia
Sťažnosti na lety vrtuľníkov zaznamenal aj magistrát. Mesto v máji tohto roku tvrdilo, že sa v tejto súvislosti obráti na Regionálny úrad verejného zdravotníctva (RÚVZ) Košice za účelom merania hluku. Ak by tak pracovníci magistrátu urobili, dozvedeli by sa ako my, že problematika obťažovania hlukom zo strany helikoptér nespadá do kompetencie tunajšieho RÚVZ.
„Obráťte sa, prosím, s vašimi otázkami na oddelenie oblastného hygienika Ministerstva dopravy a výstavby,“ uviedla pre náš denník regionálna hygienička košického RÚVZ Zuzana Dietzová.
„Útvar vedúceho hygienika Ministerstvo dopravy a výstavby SR eviduje za tento rok štyri podnety od súkromných osôb, ktoré upozorňujú na hluk z vrtuľníkov. Mesto Košice k dnešnému dňu žiadnu sťažnosť nedoručilo,“ informovali nás z odboru komunikácie ministerstva dopravy. „Podnetmi sa zaoberá Oddelenie oblastného hygienika v Košiciach. Spoločnosť, ktorá údajne hluk produkuje, bola vyzvaná, aby sa k danému problému vyjadrila.“
Zároveň uviedli, že nateraz nám nemôžu poskytnúť viac informácií, keďže ich aj oni iba v tomto čase získavajú. Môžu lietať nonstop
Zaujímali nás aj povolenia, ktoré má STA na prevádzku letov. Na odporúčanie Ministerstva dopravy a výstavby SR sme sa obrátili na Dopravný úrad.
„Úvodom vás informujeme, že predmetné lety vykonáva spoločnosť Heli company a nie Slovak Training Academy. Táto spoločnosť nemá obmedzenie na vykonávanie letov, teda môže vykonávať lety 24 hodín denne,“ uviedla pre KOŠICE:DNES hovorkyňa Dopravného úradu Eva Oravcová.
Dodala tiež, že ich úrad sa už v minulosti zaoberal sťažnosťami v tejto súvislosti. „Vo vzťahu k nočnému lietaniu sa môžu občania obrátiť na oblastného hygienika a, samozrejme, na samotnú spoločnosť Heli company.“
Heli Company je prešovská eseročka. Pôvodne sa uvažovalo, že práve v Prešove sa otvorí tréningové centrum. Pri otváraní STA v Košiciach v októbri 2017 sa expremiér Fico vyhol priamej odpovedi na otázku, či je ešte aktuálna otázka vybudovania tréningového centra na vrtuľníkovej základni v Prešove, kde 11. januára tohto roku pribudli posledné tri vrtuľníky Black Hawk a celkovo ich tam majú deväť. Konateľom spoločnosti Heli Company je Popradčan Michal Kvaka, exriaditeľ Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby (ATE).
Spoločníkom od konca januára 2018 je podľa obchodného registra práve STA s výškou peňažného vkladu 6 750 eur, na ktorý je na základe zmluvy zriadené záložné právo na celý obchodný podiel spoločníka v prospech Tatra banky.
[ad2][/ad2]