Symbolika Veľkej noci napriek koronavírusu pretrváva
Pandémia súvisiaca s výskytom a šírením nového koronavírusu a ochorenia Covid-19 ovplyvní aj najvýznamnejší kresťanský sviatok Veľkú noc. Spoločenská izolácia nám tento rok neumožní navštíviť príbuzných a budeme musieť vynechať aj tradičnú oblievačku či šibačku.
Symbolika Veľkej noci však aj napriek mimoriadnej situácii pretrváva. O pôvode veľkonočných symbolov nám porozprával kulturológ Lukáš Šutor, z Katedry slovakistiky, slovanských filológií a komunikácie Filozofickej fakulty Univerzity Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach.
[ad][/ad]Pascha
Je to obradové pečivo (biely koláč) často v tvare barančeka, ktoré je rozšírené predovšetkým na východnom Slovensku. Jeho pôvod je v gréckom slove pascha – označuje židovské veľkonočné sviatky, pripomínajúce odchod Židov z egyptského zajatia. Dodnes sa ako pripomienka na rýchly odchod pripravuje nekvasené obradové pečivo maces.
„Pôvod sviatku je však ešte starobylejší. Pascha (hebrejsky pesach) bol semitský rituál zástupnej obety v čase rodenia sa jahniat, pri ktorom sa vstup do obydlia potieral krvou nepoškvrneného baránka. Krv mala uspokojiť démona zabíjajúceho všetkých prvorodených. Tento zvyk splynul s príbehom o záchrane prvorodených v egyptskom zajatí,“ vysvetlil Lukáš Šutor.
Kríž
Stal sa kresťanským symbolom obetovania baránka (Božieho Syna) až za vlády Konštantína I. Veľkého. Krucifix – kríž s telom mŕtveho Krista – sa začal objavovať až od konca 6. storočia. „Súviselo to s antickým tabu zobrazovať osoby kultu mŕtve. V stredoveku vznikla tradícia spájať Kristov kríž s rajským stromom poznania – biblickým variantom kozmického stromu. V podobe mŕtveho Krista na kríži je tento strom vo fáze očakávaného znovuoživenia.“
Zelené ratolesti
Sú známe aj ako vŕbové bahniatka, ktoré nájdeme v mnohých ľudových i cirkevných obradoch Veľkej noci, predstavujú rozšírený roľnícky symbol prebudenej prírody – v pohanskej tradícii znovuzrodeného vegetačného božstva. Prútiky spletené do korbáča majú na človeka prenášať jarnú vitalitu rastlín. Podobnú funkciu má aj živá voda z potokov a prameňov, na Veľkú noc používaná najmä v podobe kúpačiek a rituálneho umývania.
Vajce
Univerzálny symbol obnovy života a vyskytuje sa najmä vo vegetačných kultoch. Na Veľkú noc sa používa ako obradové jedlo, ale aj ako kultúrny symbol, artefakt v podobe kraslíc.
„Od 7. storočia kládli Slovania do niektorých hrobov na našom území maľované vajíčka. Postupne sa na farebnej škrupine objavovali jednoduché geometrické tvary s magickou funkciou a až v neskoršom období aj rastlinné a figurálne motívy. Ešte v minulom storočí sa cestou z veľkonočnej omše nechávali pre predkov na hroboch kraslice, ratolesti a paska – symboly znovuzrodenia,“ dodal kulturológ L. Šutor.
[ad2][/ad2]Odporúčané články
Mestská časť Košice-Staré Mesto oficiálne vyhlásila 5. ročník výtvarnej súťaže Cena Vojtecha Löfflera, ktorá sa tradične teší veľkej obľube medzi amatérskymi výtvarníkmi všetkých vekových skupín.
Ministerstvo kultúry pod vedením Martiny Šimkovičovej predstavilo projekt novej hudobnej úpravy slovenskej štátnej hymny, ktorá vznikla pod taktovkou známeho skladateľa, dirigenta a basgitaristu Oskara Rózsu. Hoci sa podstata hymny nemenila, upravený aranžmán a nová nahrávka budú stáť celkovo 46 500 eur.