„Robíme všetko pre to, aby boli dopravné obmedzenia čo najmiernejšie“
Dočkali sme sa! Po ôsmich mesiacoch rôznych obmedzení a prekážok, ktoré spôsobila rekonštrukcia električkovej trate na Komenského ulici, minulý týždeň prešla po nových koľajniciach prvá električka. Aktivity dodávateľa stavby EUROVIA SK, a.s., však v Košiciach zďaleka nekončia. Hoci si stavbári cez sviatky dajú pauzu, opäť nastúpia v plnej zbroji 8. januára, aby čím skôr úplne sprejazdnili časť Triedy SNP a pustili sa do ďalších akcií v rámci megastavby. Nielen o koncoročnom účte sme sa rozprávali s generálnym riaditeľom spoločnosti EUROVIA SK Róbertom Šinálym.
Ako hodnotíte doterajší priebeh modernizácie električkových tratí?
Stavba takéhoto rozsahu si vždy vyžaduje mimoriadnu pozornosť. Po prvom roku realizácie môžem konštatovať, že nasadenie ľudí, príprava stavby, ako aj samotná realizácia, prebieha podľa očakávania ako vedenia spoločnosti EUROVIA SK, a.s., tak, dovolím si povedať, že aj investora stavby – mesta Košice. Nezaznamenali sme žiadne mimoriadne udalosti, splnili sme všetky kľúčové termíny stavby a odovzdali sme do užívania dohodnuté úseky. Tak ako na každej stavbe, aj tu sme počas roka operatívne riešili množstvo problémov. Vďaka profesionálnemu prístupu všetkých účastníkov sa nám ich aj podarilo vyriešiť.
Ktorá z doterajších častí stavby bola pre vás ako zhotoviteľa najkomplikovanejšia?
Každá jedna časť má svoje špecifiká, takže veľmi ťažko sa dá povedať, ktorá je tá najkomplikovanejšia. Križovatka VSS bola náročná z dôvodu logistiky niekoľkomesačného presmerovania dopravy, no za výraznej pomoci policajných zložiek sme ju zvládli bez väčších problémov. Práce v centre mesta si zase vyžadujú dôslednejšie riešenia pri prekládke inžinierskych sietí. Keby som to mal zovšeobecniť, tak problémy na prvých úsekoch ucelených častí, na ktoré sme v rámci rekonštrukcie narazili, sa na ostatných už len opakovali.
Pri rekonštrukcii električkových tratí v Košiciach badať snahu čo najmenej obmedziť dopravu (myslíme tým napríklad na Terase prednostné ukončenie a sprejazdnenie určených križovatiek namiesto toho, aby prebiehala stavba kontinuálne). Má to vplyv na jej časový rozvrh?
Harmonogram prác, ktorý sme poskytli investorovi, počíta v rámci rekonštrukcie i s obmedzeniami dopravy, takže všetky práce prebiehajú v súlade so schváleným plánom výstavby, resp. rekonštrukcie.

Pri predchádzajúcej stavbe integrovanej koľajovej dopravy zhotoviteľ poukazoval na nezakreslené inžinierske siete, ktoré znamenali časový sklz. Stretávate sa aj vy počas stavby MET s podobnými prekážkami? Ak áno, aký časový sklz spôsobujú?
Samozrejme. Rekonštrukčné práce sa realizujú priamo v centre mesta, takže s nezakreslenými sieťami sa stretávame pravidelne, ale tieto problémy sa v intraviláne vždy očakávajú a počíta s nimi i harmonogram prác. Môžem povedať, že do dnešného dňa sa nám v spolupráci so všetkými dotknutými organizáciami podarilo problémy flexibilne dotiahnuť do úspešného konca.
Pri súčasných stavebných prácach na sídlisku Terasa dochádza k zásahom do dopravy, ktoré znamenali a stále znamenajú dopravné prekážky, zápchy a zdržanie. Stretli sa vaši pracovníci buď na Terase, alebo v prípade iných ucelených častí stavby, s prejavmi agresivity zo strany nespokojných vodičov?
Uvedomujeme si, že stavebné práce si vyžadujú značné dopravné obmedzenia a ovplyvňujú tým dopravu v celom meste. Všetci sme ľudia a nie vždy máme dobrý deň, takže občas pri svojej práci natrafíme i na netrpezlivých vodičov. Chcem požiadať všetkých občanov i motoristov o trpezlivosť, robíme to pre nich.
Bude sa na stavbe na Terase pracovať aj počas vianočných a novoročných sviatkov? Ak nie, akým spôsobom vyjde vaša spoločnosť v ústrety košickým motoristom?
Práce medzi sviatkami na pár dní ustanú, aby si aj pracovníci mohli na chvíľu oddýchnuť. Avšak hneď po Novom roku, ak to klimatické podmienky a technologické postupy dovolia, budeme na stavbe pokračovať ďalej.
Počas rekonštrukcie električkových tratí v Prahe stavbári pracovali 24 hodín denne 7 dní v týždni, aby bola stavba čím skôr hotová a čím menej obmedzovala pohyb ľudí a dopravu. Prečo to nie je v Košiciach možné?
Práce prebiehajú v zastavaných oblastiach, kde žijú ľudia, to znamená, že aj stavebné práce musia byť počas nočného pokoja prerušené, navyše, v pláne organizácie výstavby je určený pracovný čas odkedy dokedy môžeme pracovať.
Ako ste spokojní so spoluprácou s investorom, teda mestom Košice? Plní si finančné záväzky vyplývajúce zo zmluvy o dielo v dohodnutých termínoch a objeme?
Spolupráca s investorom, ale taktiež so všetkými dotknutými organizáciami, prebieha na profesionálnej úrovni a len vďaka nasadeniu všetkých zúčastnených dielo úspešne napreduje.
Ďalšou stavbou bude rekonštrukcia kruhovej križovatky na Moldavskej. Na aké obmedzenia dopravy sa musia vodiči pripraviť?
Na dopravné obmedzenia by sa vodiči mali pripraviť najmä v jarných mesiacoch. Chcel by som ale zdôrazniť, že k obmedzeniam dôjde až po úspešnej kolaudácii a sprevádzkovaní električky cez Terasu.
Máte za sebou časti stavby, ktoré sa nachádzajú v centre mesta (Komenského, Zimná, obratisko Botanická záhrada). V súčasnosti sa pracuje na sídlisku Terasa. V čom je zo stavebného hľadiska rozdiel pri prácach v širšom historickom centre a na mladšom sídlisku?
Stavebné práce sa v rámci mesta od seba veľmi nelíšia. Jediným rozdielom je snáď iba fakt, že keď sa stavala Terasa, pôvodné plány počítali aj s električkovou traťou v tomto úseku. To znamená, že inžinierske siete prechádzali kolmo na električkovú trať, kým v Starom Meste bola potrebná prekládka omnoho väčšieho počtu sietí, keďže tieto sa nachádzali buď priamo v trase električkového koľajiska, alebo v jeho tesnej blízkosti.
Po ukončení modernizácie na Komenského ulici poukazujú obyvatelia na nedostatky súčasného stavu (napríklad na úbytok parkovacích miest a zúženie cesty, ktoré si vyžiadala výstavba nových električkových zastávok a predĺženie pôvodných). Konzultovali ste s investorom a projektantom projekt a jeho dopady na dopravu v priebehu realizácie?
Spoločnosť EUROVIA SK je zhotoviteľom stavebných prác a práce realizuje podľa odsúhlasenej projektovej dokumentácie.
Aký dopad na práce má počasie? Spôsobilo doteraz sklz v harmonograme prác?
Vo všeobecnosti sú všetci stavbári, a tým pádom aj stavebné práce, závislé od klimatických podmienok, a to najmä v zimných mesiacoch. Pri zostavovaní harmonogramu prác sa s takýmito rezervami počíta.
Koľko pracovníkov na stavbe denne priemerne pracuje?
Na stavbe sa podieľa v priemere a závislosti od vykonávaných činností približne 100 až 200 pracovníkov denne.
Obyvatelia mesta nám posielajú množstvo pripomienok a podnetov k priebehu prác, prípadne dopravným obmedzeniam, ktoré rekonštrukcia vyvolala. Chceli by ste im pred koncom roka niečo odkázať?
Ešte raz by som chcel v mene všetkých, ktorí sa na projekte podieľajú, požiadať obyvateľov i motoristickú verejnosť o trpezlivosť a zhovievavosť, keďže stavebné práce budú ešte niekoľko mesiacov prebiehať na vyťažených križovatkách i v zastavanom území. Robíme všetko pre to, aby boli dopravné obmedzenia čo najmiernejšie a práce ukončené v čo najkratšom možnom termíne. Na záver prajem všetkým čitateľom denníka KOŠICE:DNES príjemné prežitie sviatkov a v novom roku veľa pracovných i osobných úspechov.
Je podpredsedom predstavenstva a generálnym riaditeľom spoločnosti EUROVIA SK. Na post generálneho riaditeľa nastúpil v januári 2012 po tom, ako úspešne zavŕšil svoje pôsobenie ako manažér stavby Nitra západ – Selenec počas výstavby náročného a zatiaľ jediného projektu PPP R1 realizovaného na Slovensku. V stavebníctve pracuje viac ako 20 rokov, počas ktorých pôsobil na rôznych manažérskych a riadiacich postoch. Vyštudoval STU v Bratislave, odbor Pozemné stavby.
Odporúčané články
Návrh nariadenia vlády Slovenskej republiky, ktorým sa vykonávajú niektoré ustanovenia zákona o adresnej energopomoci, vláda v stredu 3. decembra schválila. Ministerstvo hospodárstva SR, ktoré tento návrh pripravilo, uvádza, že cieľom návrhu nariadenia je nielen ustanoviť sumy adresnej energopomoci, ale upraviť všetky potrebné aspekty pre jej úspešné poskytovanie.
Toto sú najdôležitejšie informácie, ktoré vám prinášame za uplynulý týždeň v Košiciach. Od dvoch nehôd mestskej hromadnej dopravy po protest proti progresivizmu. Náš súhrn vám ponúka prehľad kľúčových momentov, ktoré sa udiali za uplynulých sedem dní v metropole východu.
Český prezident Petr Pavel v utorok na Pražskom hrade vymenoval predsedu hnutia ANO Andreja Babiša za premiéra. Babišovu tretiu vládu by okrem hnutia ANO mali tvoriť aj pravicové strany SPD a Motoristi. Informuje o tom web TN.cz.