UNLP Košice poskytuje psychologickú pomoc telefonicky aj počas sviatkov
Na Linkách duševnej pomoci počuť: „Som sám a okolo mňa je COVID.“ Ako dlho tu bude ešte COVID? Prídem ja alebo niekto z mojej rodiny o prácu? Bude nárast chudoby? Čo ak umrie na koronavírus môj blízky príbuzný alebo priateľ?
Odpovede na podobné otázky v poslednom období hľadajú klienti liniek duševnej pomoci Univerzitnej nemocnice L. Pasteura. Zavolať a žiadať o telefonickú podporu ich donútil pocit beznádeje, skľúčenosti, samoty aj hnevu.
Mnohí volajúci trpia následkami obmedzení – vznikajú častejšie rodinné konflikty, sú nútení vzdať sa mnohých pravidelných činností, ktoré im pomáhali udržiavať psychickú pohodu (šport, stretnutia s priateľmi…).
„Ľudia musia vynakladať väčšie úsilie a nachádzať nové spôsoby ako kompenzovať zavedené opatrenia a obmedzenia, aby sa im nezhoršil psychický stav, čo sú pomerne veľké nároky aj na zdravých ľudí,“ hovorí prednosta I. psychiatrickej kliniky UNLP Jozef Dragašek: „Osoby s duševným ochorením majú často zníženú schopnosť zvládať záťaž a tak je hľadanie spôsobu ako sa so situáciou vyrovnať pre nich oveľa ťažšie.“
[ad][/ad]Kto najčastejšie volá?
Telefonickú pomoc najčastejšie vyhľadávajú ľudia v strednom veku, prevažne ženy. Ide najmä o klientov s psychiatrickými diagnózami a tiež klientov s obmedzenou dostupnosťou osobnej psychiatrickej a psychologickej pomoci, rovnako o ľudí sociálne izolovaných či osamelých.
„Telefonujú aj klienti z Českej republiky, prípadne Slováci žijúci v zahraničí, využívajúci Skype. Výnimočne volajú deti, tie presmerujeme na Detskú linku dôvery,“ upresňuje psychológ z linky.
[ad2][/ad2]Pokračovanie článku je na ďalšej strane.
[break][/break]Výhody liniek
Všetci sa dnes obávame COVID infekcie. Prekážkou môže byť aj geografická vzdialenosť, pracovná doba i finančné ťažkosti. Mnohým vyhovuje anonymita, ostýchajú sa hovoriť o sebe z očí do očí konkrétnej osobe. „Klientom zaručujeme úplnú anonymitu a anonymný je aj pracovník na linke. Mnohí telefonujú dlhodobo pravidelne, sú to stáli klienti, ale mnoho je aj jednorazových telefonátov. Potešia nás telefonáty s odstupom dní, keď volajúci ďakujú za odbornú pomoc a usmernenie,“ dopĺňa odborníčka z linky.
[ad][/ad]Ako pomáhajú linky?
Ponúkajú ľuďom duševnú podporu, upokoja emócie, dodajú nádej, upriamia pozornosť na pozitívne stránky života a zlepšia náladu.
„Cieľom je ventilácia a odreagovanie emócií. Klientovi pomáhame zorientovať sa v problematike a zapájame jeho vlastné zdroje zvládania. Následne ponúkame možnosti riešenia problému, prípadne priame odborné usmernenie, ak treba, poskytneme kontakty na odborníkov z oblasti duševného zdravia,“ opisuje Ivan Dóci, prednosta II. psychiatrickej kliniky.
Odborníci UNLP na linkách pomoci majú recept aj na úzkostné stavy – pomôžu jednoduché a stabilizačné techniky, ktoré klientovi poradia a telefonicky ho inštruujú.
Na linkách naďalej ostávajú v popredí rodinné, vzťahové, pracovné a finančné problémy, pomoc blízkemu s duševným ochorením, pomoc pri zvládaní stresu, emočná a sociálna podpora pre osamelých ľudí a krízové riešenie pre osoby v núdzi.
Prvá Linka dôvery v UNLP bola založená v r.1989. „Prioritnou myšlienkou jej zriadenia bola telefonická prvá pomoc, primárne pri prevencii samovrážd. V minulosti dominovali na prvom mieste manželské a partnerské problémy, v súčasnosti je to najmä problematika zdravotných ťažkostí – konkrétne psychických. Vianočné obdobie patrí už roky medzi najzáťažovejšie, non-stop k dispozícii je linka aj kvôli osamelým a izolovaným ľuďom, prípadne pozostalým, ktorí stratili svojich blízkych,“ hovorí Monika Krišková z Komunikačného oddelenia UNLP Košice
Linka nádeje I. psychiatrickej kliniky: 055/644 1155
funguje každý párny týždeň v nasledujúcom režime:
pondelok – štvrtok: 7.30 – 19.30 h
Linka dôvery II. psychiatrickej kliniky: 055/622 2323
funguje každý nepárny týždeň v rovnakom režime ako Linka nádeje.
V piatky a počas víkendov fungujú linky pomoci v UNLP non-stop. Počas vianočných sviatkov budú tiež fungovať nepretržite. Sú spoplatnené ako telefonát na pevnú linku.
[ad2][/ad2]
Odporúčané články
Klub akcionárov VVS akcie Východoslovenskej vodárenskej spoločnosti, a.s. získať nemôže a nikdy túto ambíciu ani nemal. Uvedený postoj Klub akcionárov VVS deklaruje už od svojho založenia. Napriek tomu, že predseda NKÚ túto konštrukciu podsúva verejnosti, zákon ju jednoducho nepripúšťa. Predseda NKÚ Ľubomír Andrassy teda opäť zavádza.
V Košiciach si obyvatelia už po piatykrát môžu adoptovať chodník. Ako samospráva informovala na svojom webe, všetci, ktorí už v minulosti mali adoptovaný chodník a splnili s tým súvisiace povinnosti, sa už môžu registrovať v novej aplikácii Adaptie.
Cez víkend sa pri obchodnom centre Tip Top v mestskej časti Košice-Staré Mesto uskutočnila burza užitočných vecí z domácnosti, oblečenia a hračiek, ktorá prilákala množstvo predávajúcich aj nakupujúcich. Napriek počiatočným obavám z dažďa sa počasie umúdrilo, a slnečné lúče vydržali až do obeda, čo vytvorilo príjemnú atmosféru pre všetkých účastníkov.