Aká budúcnosť čaká cyklodopravu v našom meste?
Zápchy či preplnené parkoviská sú každodenným strašiakom dopravy v Košiciach. Riešením situácie by mohlo byť zvýšenie záujmu obyvateľov o cyklistiku. Mesto chce proti individuálnej dopravnej situácii bojovať projektmi.
Zatraktívnenie cyklodopravy by mohlo odľahčiť dopravnú zaťaženosť, obmedziť hluk a znečistenie ovzdušia. Navyše, cyklistika prispieva k zlepšeniu zdravotného stavu obyvateľstva. Súčasné podmienky na jej využívanie však nie sú ideálne.
Nedostatky
Stratégia rozvoja verejnej osobnej a nemotorovej dopravy do roku 2020 uvádza deficity cyklodopravy Košíc hlavne v nedostatočnom vytvorení cyklopruhov a cyklokoridorov. Uvádza aj nevhodné riešenia prejazdu cyklistov cez križovatky a nevybudované prepájacie úseky cyklotrás.
Stratégia vidí hlavné nedostatky okrem iného v existujúcom značení cyklotrás. „Obmedzená, resp. nedostatočná, je aj integrácia cyklodopravy s mestskou hromadnou dopravou,“ uvádza sa v dokumente. V meste tiež chýbajú chránené parkoviská pre bicykle, cyklostojany, nabíjacie stanice pre elektrobicykle, systémy automatickej požičovne bicyklov. Cyklotrasy nie sú napojené na medzinárodné cyklotrasy. „Keďže nie sú vzájomne prepojené, tým pádom nedokážu dostatočne zabezpečiť mobilitu obyvateľov mesta, napr. pre dochádzanie za prácou ľudí z mestských častí či pohyb v rámci mesta.“
Výzva
Mesto pripravuje projekty, ktoré majú podporiť záujem ľudí o cyklistiku. Ich cieľom má byť eliminácia individuálnej automobilovej dopravy. Mesto sa chce zaoberať dvoma hlavnými projektmi. Prvým je výstavba novej cyklodopravnej trasy a druhým systém verejného zdieľania bicyklov.
Koncom roka bola vyhlásená výzva na zvýšenie atraktivity a prepravnej kapacity nemotorovej dopravy. Týkať sa má hlavne cyklistickej dopravy. O dotáciu chce požiadať aj mesto. Výzva je otvorená od 26. decembra 2016 do vyčerpania financií. Maximálna ani minimálna výška príspevku na projekt nie je stanovená. Výzvu vyhlásilo Ministerstvo pôdohospodárstva a rozvoja vidieka Slovenskej republiky ako Riadiaci orgán pre Integrovaný regionálny operačný program (IROP). IROP podporí mesto dotáciou vo výške 95 percent požadovanej sumy.
Podľa hovorkyne mesta Lindy Šnajdárovej sa mesto v rámci vypísanej výzvy zapojí podaním žiadosti o nenávratný finančný príspevok do 2. kola. Uzávierka kola bude končiť 21. júna.
Nová trasa
Projekt bude riešiť výstavbu novej cyklodopravnej trasy, dopravné značenie a doplnkovú výsadbu zelene. „Cieľom projektu je výstavba ďalšieho úseku cyklodopravnej trasy vedúcej v meste Košice pozdĺž rieky Hornád, ktorá bude zároveň úsekom medzinárodnej cyklomagistrály Eurovelo 11,“ povedala hovorkyňa mesta. Celková dĺžka navrhovanej cyklodopravnej trasy je 375 m. Prechádzať bude cez Myslavský potok.
Prepojením dvoch už existujúcich úsekov nemotoristických komunikácií pri Hornáde v severnej a južnej časti Sídliska nad jazerom sa vytvorí možnosť prejazdu cyklistov po pravom brehu Hornádu cez celú mestskú časť. Pokračovať bude v trase Eurovelo 11 po existujúcej cyklistickej trase do centra Košíc.
Automatická požičovňa bicyklov
Druhým projektom bude vybavenie cyklodopravných trás doplnkovou infraštruktúrou, tzv. „bike sharing system“, alebo systémom verejného zdieľania bicyklov. V rámci projektu bude riešený systém automatickej požičovne bicyklov. Dostupný má byť širokej verejnosti.
„Prostredníctvom automatizovanej siete navzájom prepojených stojanov si bude možné bicykel požičať a následne vrátiť na ktorejkoľvek zo zriadených staníc,“ vysvetľuje Šnajdárová. Podľa jej slov je v centrálnej mestskej zóne a priľahlých mestských častiach navrhnutých 20 lokalít pre umiestnenie staníc. Užívatelia tak nebudú musieť riešiť problémy spojené s vlastníctvom bicykla ako je parkovanie, skladovanie, oprava.
„Súčasťou projektu je zriadenie webstránky a mobilných aplikácií, ktoré budú informovať o systéme a navigovať užívateľov k samotným staniciam,“ upresnila Šnajdárová.
—
Ladislav Rovinský: Mesto je cyklistom stále dlžné
O súčasnom stave i perspektívach cyklistiky v meste sme sa zhovárali s Ladislavom Rovinským zo spolku Bicykel –Košice.
Postrehli ste v poslednej dobe zmeny v cyklistickej doprave v Košiciach?
Postrehol som len drobné zmeny zo strany mesta. Pribudli napríklad stojany na bicykle.
Aké nedostatky v cyklistickej doprave na území mesta vnímate?
Žiaľ, nepodarilo sa splniť to, čo je základom rozvoja cyklistickej dopravy v Košiciach. A to prepojenosť jednotlivých mestských častí. Dodnes sa napríklad pracovníci U. S. Steelu nemôžu dostať do práce na bicykli. To isté platí pre obyvateľov Pereša, Poľova, Lorinčíka, Ludvíkovho dvora, Šace. My sme dlhodobo žiadali, aby táto vec bola riešená. Na Námestí Osloboditeľov všeobecným záväzným nariadením bol určený regulačný plán, ktorý bol neskôr zmenený. V oboch nariadeniach sa rátalo a ráta s prepojením Južnej triedy a Hlavnej ulice. Keď sme to v roku 2011 urgovali, vtedajší námestník primátora Ladislav Lazár nás obvinil, že zbytočne politizujeme, lebo vec bude riešená. Ani po piatich rokoch sa však nič nezmenilo. To sú hlavné veci, ktoré potrebujeme, aby boli prepojené mestské časti. Aby sa cyklista napríklad z Ťahanoviec či Furče vedel dostať do ktorejkoľvek inej mestskej časti.
Ktoré konkrétne úseky by bolo treba primárne sprejazdniť?
Všetky križovatky. Napríklad cyklotrasa z Terasy končí pri Amfiteátri a do mesta už nevedie. Očakávame, že mesto tento problém čím skôr vyrieši. Vtedy povzbudí záujem o cyklistickú dopravu.
Aké projekty by ste privítali v rámci podpory cyklodopravy?
Bolo by dobré, keby mesto zatlačilo na organizácie, ktoré by mali vybaviť budovy cyklistickými stojanmi. Všetky úrady a školy by mali mať stojany. Zamestnávatelia by mali mať úschovu bicyklov. To je úloha pre Inšpektorát práce. Zákonník práce určuje povinnosť zamestnávateľom zabezpečiť úschovu bicyklov. Každý by mal mať strážené miesto, kde si môžu zamestnanci uložiť bicykel. My sme svojho času chceli presadiť projekt „bike on board“, ktorý by umožnil cyklistom prepravu bicyklov v mestskej hromadnej doprave. Videl som to v Innsbrucku a funguje to. Samozrejme, že ani tam si nemôže cyklista vynucovať vstup do autobusu, keď je preplnený. Ale prečo v poloprázdnom autobuse či električke nemôže byť bicykel? Tomu nerozumiem.
Oľga Točiková
Foto: Veronika Janušková