Kraj plánuje výstavbu prvého úseku Zemplínskej cyklomagistrály, prepojí obce Zalužice a Lúčky
Košický samosprávny kraj (KSK) sa znova priblížil k projektu Zemplínskej cyklomagistrály, ktorý má vytvoriť cyklistický okruh okolo Zemplínskej šíravy. Kraj v tomto roku zabezpečí vypracovanie projektovej dokumentácie pre výstavbu prvého úseku cyklotrasy medzi obcami Zalužice a Lúčky, následne bude vyhlásené verejné obstarávanie na zhotoviteľa a samotná realizácia. Informovala o tom hovorkyňa predsedu KSK Anna Terezková.
[ad][/ad]„Keď je reč o cestovnom ruchu na Zemplíne, najsilnejšími destináciami sú nepochybne Zemplínska šírava a Tokaj. Obidve tieto oblasti majú vysoký potenciál pritiahnuť turistov a ponúknuť kvalitný priestor na relax aj pre domácich. V posledných rokoch sa v týchto lokalitách cyklistické trasy iba značili na existujúcich chodníkoch a komunikáciách. My chceme pomôcť turistickému ruchu pri „slovenskom mori“ tým, že cyklotrasami prepojíme všetky obce v okolí vodnej nádrže. V prvom kroku chceme vybudovať novú cyklotrasu medzi obcami Zalužice a Lúčky v dĺžke viac než päť kilometrov, postupne by sa mali pridávať ďalšie úseky,“ povedal predseda Košického samosprávneho kraja Rastislav Trnka.
V rámci spolupráce s obcami, cez ktoré by mali cyklotrasy viesť, sa kraj zaviazal podporiť aj realizáciu doplnkovej cyklistickej infraštruktúry, takzvaných BikePointov, teda prístreškov s vybavením pre cyklistov, ako sú nabíjacia stanica pre elektrobicykle a mobily, či stojany na bicykle.
[ad2][/ad2]Zemplínska cyklomagistrála, ktorá je súčasťou územného plánu kraja, je rozdelená do dvoch etáp. V prvej etape by mal byť vytvorený cykloturistický okruh okolo Zemplínskej šíravy. Cyklotrasa by mala pribudnúť aj od centra mesta Michalovce po stredisko Biela hora, ďalej cez stredisko Hôrka a Medvedia hora do Kaluže a ďalšie dva cyklochodníky by mali prechádzať obcami Kaluža a Klokočov. Tento cykloturistický okruh by mal mať 32 kilometrov. V druhej etape projektu má prísť k prepojeniu Zemplínskej šíravy s vinohradníckou oblasťou Tokaj. Cyklotrasa by mala viesť po hrádzach a účelových komunikáciách cez Lastomír, Sliepkovce, Stretavku, Drahňov, Veľké Raškovce, Oborín a Brehov, pričom jej celková dĺžka by mala byť viac než 40 kilometrov.
„Na rozvoj cyklotrás v Košickom kraji máme v župnej kase v tomto roku vyčlenených 2,3 milióna eur, pričom plánujeme využiť aj európske štrukturálne a investičné fondy. Presnú sumu potrebnú na prvú fázu cyklotrasy okolo Zemplínskej šíravy budeme poznať po vypracovaní projektovej dokumentácie, ktorá stanoví napríklad aj typy použitých materiálov,“ dodal Trnka.
[ad3][/ad3](SITA, mt;mlu, foto: webnoviny/sita/ilustračné)
Odporúčané články
Vodárenský systém Starina-Košice vstupuje vďaka najnovšej investícii v hodnote takmer 60 miliónov eur do rozhodujúcej etapy modernizácie. Úpravňa vody v Stakčíne, ktorá od roku 1984 drží chrbticu zásobovania veľkej časti východného Slovenska, prejde rozsiahlymi technologickými zásahmi. Dosiahne sa nielen dlhodobé zabezpečenie kvality dodávanej vody, ale zabezpečí sa aj istota dodávok tak, aby sa na vodu zo Stariny mohlo dlhodobo spoliehať ďalších približne štyridsať obcí v desiatich okresoch východného Slovenska.
Skauti a skautky, ktorí ho každý rok prinášajú na Slovensko, ho v stredu 17. decembra priniesli na košický magistrát.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.