Medzinárodná šesťdňová – kolos so 600-tisícovým rozpočtom
V pondelok sa v Košiciach začal 90. ročník Medzinárodnej šesťdňovej motocyklovej súťaže – ISDE 2015. Po tradičnom štarte pri OC Atrium Optima motocyklová olympiáda dnes pokračuje ďalšími dvoma kolami v okolí Vyšného Medzeva, Opátky, Kojšova či Bašky.
Marketingovým riaditeľom prestížneho podujatia je Branislav Koniar z agentúry Progress Promotion Košice. My sme sa ho opýtali:
Máte skúsenosti so zabezpečovaním veľkých podujatí, okrem iného roky organizujete aj Medzinárodný maratón mieru. Je Medzinárodná šesťdňová motocyklová súťaž – ISDE 2015 väčším sústom?
Určite viac nám dáva zabrať Šesťdňová, keďže ju organizujeme premiérovo. Všetko, čo robíte po prvý raz, je oveľa komplikovanejšie, pri maratóne už máme vychodené cestičky. Nehovoriac o tom, že tieto motocyklové enduro preteky pokrývajú podstatne väčšie územie ako maratón a súťaž trvá až šesť dní, pričom účastníci tu pobudnú desať dní. Tak, to je vskutku veľký projekt.
V čom vás požiadavky jazdcov a ich tímov zaskočili?
Organizačný proces je náročný, od prihlásenia, registrácie, technického preberania motoriek, potvrdzovania a následných zmien v nominácii, až po plán ubytovania, dopravy… Bolo toho veľmi veľa, ale na toto sa dokážete pripraviť. Akurát vás potom prekvapí rôzna kultúra komunikácie, u jednotlivých krajín a tímov je diametrálne rozdielna. Celkom inak komunikujete so zástupcami Austrálie či Kanady alebo Južnej Afriky… Napríklad, zámorské tímy potrebovali prepravu kontajnermi. Spôsob prepravy materiálu aj tímov do Košíc bol rozdielny. Máme tu i takých, čo si motorky prenajímajú, aby ich nemuseli ťahať spoza oceánu.
Zvládnuť tento kolos chce aj dostatočný tím ľudí. Koľko sa ich stará o motocyklovú olympiádu?
Veľa ľudí máme v jednotlivých lokalitách, kde sa deň čo deň preteká, či je to Medzev, Gelnica, Kojšov, Opátka. Tam máme nadšencov z miestnych motoklubov, ktorí inak spolupracujú aj počas roka. Iná partia sa stará o motokros v Kechneci, tam im prídu vypomôcť ďalší. V paddockoch A a B a na sekretariátoch je tak isto kvantum ľudí. Ďalší sa starajú o ceremoniál, spoločenskú stránku podujatia. Sú to stovky a stovky ľudí, ale priznám sa, zatiaľ sme ani nerátali.
Zaťažkávacou skúškou bol už samotný otvárací ceremoniál v centre mesta…
Mali sme obavy z časovania a presnosti tímov. Videli sme naposledy na 89. ročníku v Argentíne, že to môže byť veľký problém. Predsa len enduráci nie sú zvyk nutí na olympijský pochod ako trebárs v Pekingu. Ale boli sme milo prekvapení. Do pohybu sa z Kulturparku dalo dvetisíc ľudí rôzneho veku, mechanici, lídri, rodinní príslušníci. Pochodovali mestom a v pohode sme ich dostali ku Immaculate. Študenti z Katkinho parku niesli tabule tímov. Po sobote sme počúvali len pozitívne ohlasy, vraj to bol najlepší ceremoniál v histórii. Isteže nebol najhonosnejší, pretože rozpočtom sa k iným krajinám nemôžeme prirovnávať. Náš ceremoniál stál možno sedem – osemtisíc eur, inde je to rádovo viac.
Ak sme už pri číslach, prezradíte, aký je rozpočet 90. ročníka Medzinárodnej šesťdňovej? Rozpočet na podujatie je približne 600-tisíc eur a ja verím, že po zosumarizovaní všetkých položiek skončíme niekde na nule. Výdavky si treba strážiť a príjmy musíte naháňať. Stále sme dúfali, že získame výraznejšiu podporu od Ministerstva školstva Slovenskej republiky. Tvrdili sme, že po Univerziáde je to tohto roku druhé najväčšie športové podujatie na Slovensku. Univerziáda dostala rádovo vyššiu podporu ako Šesťdňová, no ale to je už za nami.
Slovensko po deviatich rokoch postavilo svoj Trophy Team. Usporiadať preteky a nemať na nich svoje želiezka v ohni, to by z pohľadu diváka nebolo ono. Skúste si zatipovať, ako skončia naši zástupcovia?
Všetci vieme, že tento šport nepatrí medzi top tri na Slovensku, a teda podmienky sú v ňom zložité. Ale ja vidím, že naša partia je odhodlaná. Verím, že náš Trophy Team skončí doma do desiateho miesta. Na Šesťdňovej rozhodujú maličkosti, každá technická chyba či výpadok jazdca sa penalizuje. Bude to aj o šťastní.
Vyvrcholením podujatia bude záverečný motokros v Kechneci. S akou diváckou účasťou rátate?
Sám som zvedavý. Veľa bude závisieť aj od sobotňajšieho počasia. Otvárací ceremoniál sa stretol s veľkým záujmom verejnosti. Davy zvedavcov prúdia denne k paddocku, aby zhliadli motocykle. Budem rád, ak bude návšteva päťtisícová. Areál pojme podľa prepočtov okolo osemtisíc divákov, len jazdci a tímy tvoria 1500 ľudí. Podporili sme obec Kechnec, aby sa prišli pozrieť domáci. No a ja verím, že Košičania si túto možnosť nenechajú ujsť, vstupenky sú stále v predaji. V civile už pretekárov mohli vidieť na Hlavnej, v sobotu ich môžu sledovať v akcii na motorkách. Ide o veľa – záverečný motokros by ešte mohol rozhodovať o celkovom víťazovi.
Tričká na dračku
Marketingový riaditeľ Šesťdňovej Branislav Koniar je milo prekvapený záujmom o suveníry, ktoré dali organizátori vyrobiť. Niektoré veľkosti tričiek sa vypredali skôr, ako sa vôbec začala prvá etapa. „V prvej várke sme nechali zhotoviť tisíc tričiek, takmer všetky sa rozchytali za štyri dni. Máme tu už ďalšie požiadavky na konkrétne veľkosti. V predaji sú aj šiltovky a ďalšie predmety. Vidíme, že jazdci a tímy si chcú z nášho mesta odniesť takýto suvenír, v rade na ne čakali aj priaznivci tohto športu,“ povedal B. Koniar.
Foto 1: TASR
Foto 2: Veronika Janušková
Odporúčané články
Slovenskí hádzanári sú po dvoch zápasoch kvalifikácie EHF EURO 2026 stále bez bodu. Po prehre v Maďarsku podľahli doma Čiernej Hore 35:38 (18:21) a skomplikovali si postupové šance na najbližší európsky šampionát.
Dnešný zápas medzi FC Košice a Slovanom Bratislava priniesol presne to, čo fanúšikovia futbalu očakávali – emócie, drámu aj gólové momenty. Duel dvoch rozdielnych svetov slovenského futbalu skončil remízou 1:1, no priebeh stretnutia zanechal v divákoch množstvo zaujímavých dojmov.