Dopravný podnik: Trolejbusy stále chceme!
Stratégia rozvoja dopravy a dopravných stavieb, vyhotovenie ktorej si objednal košický magistrát, počíta so zrušením trolejbusovej dopravy v meste. Denník košice: dnes o tom informoval už v pondelok. Dopravný podnik mesta Košice (DPMK) však stále tvrdí, že má záujem ju udržať.
„Aj keď trolejbusové linky sa na celkových prepravných výkonoch DPMK podieľajú len šiestimi percentami, spoločnosť má záujem o prevádzkovanie tohto ekologického spôsobu dopravy. Pri obnove vozového parku je však podnik obmedzený financiami,“ tvrdí hovorkyňa košických dopravcov Michaela Karaffová.
Potrebujú investície
Podľa slov primátora Košíc Richarda Rašiho je ďalší rozvoj trolejbusovej dopravy možný len v prípade, ak nevyhnutné investície bude možné čerpať z fondov Európskej únie.
„V Košiciach totiž potrebujeme nielen nové trolejbusy, ale predovšetkým investovať do trolejového vedenia a meniarne. Ide možno aj o desiatky miliónov eur,“ hovorí primátor, ktorý mal vo volebnom programe dobudovanie trolejbusového okruhu.
Ako zdôraznila hovorkyňa DPMK, podnik reagoval na každú zverejnenú výzvu vyhlásenú ministerstvom životného prostredia v rámci operačných programov Životné prostredie a Ochrana ovzdušia. Žiadali schválenie fi nančných prostriedkov na nákup ekologických trolejbusov. Tri verejné súťaže, ktoré DPMK vyhlásil, však boli neúspešné. Do poslednej, začiatkom tohto roka, sa neprihlásil žiadny záujemca.
Staré a poruchové
Napriek tomu deklarujú dopravcovia záujem prihlásiť sa aj na najbližšie výzvy. „Počet trolejbusov, ktoréchceme zakúpiť, a aj časový horizont budeme vedieť špecifikovať až podľa objemu finančných prostriedkov, ktoré bude ponúkať najbližšia výzva. Samozrejme, záleží aj na tom, či v nej naša spoločnosť uspeje,“ zdôrazňuje Karaffová.
Podľa informácie z DPMK v súčasnosti vlastnia 18 trolejbusov, ktorých priemerný vek prevyšuje 20 rokov. Preto náklady na ich údržbu a prevádzku každoročne rastú. Vysoká je predovšetkým poruchovosť pohonu, vzduchových zariadení a korózia karosérií.
Prednosť dostali električky
Posledné nové trolejbusy nakúpili v roku 1999. „V decembri 2012 zastupiteľstvo prijalo Stratégiu obnovy a rozvoja MHD v Košiciach, kde bol schválený nákup autobusov prostredníctvom komerčného dlhodobého investičného úveru a obnova vozového parku električiek prostredníctvom fondov EÚ. Pre Košice boli vyčlenené finančné prostriedky na nákup električiek a rekonštrukciu tratí, nie však na nákup trolejbusov,“ približuje situáciu hovorkyňa Karaffová.
Aj v Banskej Bystrici to ide…
DPMK viackrát na otázky o budúcnosti trolejbusovej dopravy reagoval, že má záujem ju zachovať, ale okrem investícií do modernizácie trolejových sietí musí obmeniť aj zastaraný vozový park. No vraj trolejbusy nemá od koho nakúpiť. Viaceré pokusy (tri verejné súťaže) boli podľa slov hovorkyne dopravcov Michaely Karaffovej neúspešné, pretože sa neprihlásil dostatočný počet záujemcov.
Od včerajška jazdia po Banskej Bystrici štyri úplne nové trolejbusy, z nich tri veľké kĺbové s kapacitou 166 cestujúcich. Nakúpili ich za peniaze z eurofondov po verejnom obstarávaní. Súťažili tri firmy. V posledných rokoch prostredníctvom operačného programu Doprava nakúpili desiatky trolejbusov aj v Bratislave či Žiline. Trh trolejbusov teda u nás objektívne funguje. Peniaze z eurofondov už tiež mal DPMK k dispozícii, keď vyhlasoval súťaže. Čo teda chýba košickým dopravcom? Téme sa budeme venovať aj zajtra.
Búrlivé reakcie Košičanov na miliónovú stratégiu
Po zverejnení informácie o tom, že si mesto nechalo u pražskej firmy NDCom vypracovať Stratégiu rozvoja dopravy a dopravných stavieb, sa spustila doslova búrka reakcií Košičanov. Prekáža im najmä cena dokumentu – vyše milióna eur.
Takáto suma je napísaná v zmluve o dielo, ktorú mesto Košice a pražská konzultačná firma NDCom podpísali ešte v novembri minulého roku. Výsledkom ročnej práce expertov je vyše stostranový dokument, ktorý analyzuje situáciu v košickej doprave, jej dopady na životné prostredie a navrhuje riešenia. Jeho súčasťou sú aj viaceré mapy s údajmi o dopade hluku z dopravy na území mesta.
Ľuďom sa cena zdá vysoká
Prinášame vám niekoľko komentárov, ktoré k téme ľudia napísali na facebookovom profi le košice:dnes: “Stratégia dopravy za milión eur? A čo tak stratégia hospodárneho a transparentného nakladania s verejnými zdrojmi?” (Bratislavská občianska samospráva) “Tomu sa vraví kšeft a za milión vedia napísať, čo len na objednávateľových očiach vidia. Žiaľ. Nehorázny tunel.” (Vladimír Čuchran) “Stratégia za milión? Mám dosť bujnú fantáziu, ale aj tak si neviem predstaviť, čo by tam mohlo byť za milión!” (Peter Máté) „Nepáči sa mi to. Praha vie, čo je dobré pre Košice? Nestačilo požiadať alebo objednať si rozbor na VŠ dopravnej v Žiline?“ (Juraj Modrák)
Odpovedia kompetentní
Na to, koľko práce mala pražská fi rma na vypracovaní stratégie, a či bola cena za ňu primeraná, sme sa pýtali na magistráte. Odporučili nás však na rokovanie, kde by mali byť prítomní najpovolanejší – priamo zástupcovia NDCom, ktorá stratégiu vypracovala. “Bližšie informácie k téme získate na verejnom prerokovaní Stratégie rozvoja dopravy a dopravných stavieb v pondelok 23. novembra,” znela odpoveď z magistrátu.
Foto 1 a 2: Ivan Fleischer
Foto 3: TASR
Odporúčané články
Re-use centrum spustilo zbierku na podporu rodín bez domova, ktorým chce pomôcť k lepšiemu štartu v novom bývaní. Organizátori zbierky hľadajú funkčné mikrovlnné rúry, kuchynské stoličky, sady hrncov, príborov a pohárov, ale tiež notebooky a nové sady paplónov s vankúšmi. Zoznam potrebných vecí bude priebežne aktualizovaný.
Už druhý rok pokračuje kreatívna obnova lavičiek v historickom parku UNLP v Košiciach. Ide o príklad dobrovoľníctva, ktoré môže inšpirovať aj iné komunity či školy.
Vo štvrtok 7. novembra 2024 sa uzavrela tohtoročná sezóna v Komunitnej záhrade Denného centra na Laboreckej ulici v Košiciach. Nadšenci záhradníctva sa zhromaždili, aby vykonali posledné práce na zazimovanie záhrady.