Kam tečú eurofondy v Košiciach? Z pohľadu únie patríme do menej rozvinutých regiónov
Eurofondy sú pre regionálny rozvoj a skvalitňovanie životných podmienok v ňom kľúčovým faktorom. Bez tejto formy priamych platieb by sa Slovensko, ale i jednotlivé kraje vyvíjali oveľa pomalšie.
V súčasnosti je v Košiciach rozrobených 89 projektov. Celková zazmluvnená suma predstavuje cez 100 miliónov eur pre Košičanov a rozvoj mesta. Vybrali sme šesť najdrahších projektov. Prvý je ďaleko nad všetkými ostatnými. Aquapark, električkové trate na Ťahanovce a letisko a návrat trolejbusov do Košíc medzi projektmi v realizácii nebol.
V kategorizácii projektov na webovom portáli ITMS2014 je naše okolie “menej rozvinutý región”.

1. miesto: Najdrahší z realizovaných projektov
Rekonštrukcia a modernizácia Slaneckej cesty je pre plynulosť premávky nevyhnutná, najmä kvôli zápcham smerom z mesta. Na práce bolo vyčlenených viac ako 17,5 milióna eur, 85 percent z tejto sumy bolo poskytnutých z európskeho fondu regionálneho rozvoja. Dĺžka realizácie sa odhaduje na 81 mesiacov, čo je takmer sedem rokov. Objednávateľom nenávratného finančného daru je mesto Košice. V zmluve vystupuje ako prijímajúci konajúci práve primátor Jaroslav Polaček. Plánovaný koniec datujú na 1. 6. 2023.

2. miesto: Výskum pre zdravie obyvateľstva a zdravotnícke technológie
Cieľom výskumu je riešiť problémy pri diagnostikovaní a liečbe onkologických, kardiovaskulárnych a vírusových ochorení, ochorení centrálneho nervového systému a ochorení pohybového aparátu. Na výskum bolo prostredníctvom nenávratného finančného daru vyčlenených viac ako 9,8 milióna eur. Prijímateľom finančného daru je Univerzita Pavla Jozefa Šafárika v Košiciach s konajúcim prijímateľom Pavlom Sovákom. Z prostriedkov Európskej únie je z celej sumy dotovaných 82,45 percent. Dĺžka projektu je 44 mesiacov, trvať by tak mal tri a pol roka. Plánované ukončenie výskumu je v júni 2023.

3. miesto: Urgentný centrálny príjem, Nemocnica Košice-Šaca
Projekt je v realizácii v celkovej zazmluvnenej hodnote viac ako 8,1 miliónov eur. Priama platba je určená na modernizáciu infraštruktúry ústavných zariadení poskytujúcich akútnu zdravotnú starostlivosť za účelom zvýšenia ich produktivity a efektívnosti. Plánované ukončenie prác je vo februári roku 2022. Konajúcim prijímateľom je Ján Slávik a Agnesa Janoková.

4. miesto: Tepelné rozvody na KVP
Rekonštrukcia a modernizácia rozvodov tepla v okruhoch na sídlisku KVP mala trvať do januára roku 2020, no stále ho portál ITMS2014 vyhodnocuje ako neukončený. Na práce bolo vyčlenených niečo cez 8 miliónov eur. Prijímateľom nenávratného finančného príspevku je Tepelné Hospodárstvo s.r.o. Košice a konajúci je Štefan Kapusta.

5. miesto: Zníženie emisií, ktoré produkuje U. S. Steel
Znečistenie ovzdušia z koksovej služby donútilo autority žiadať o priamu platbu prostredníctvom Európskej únie. Konajúcim sa podarilo na skvalitnenie ovzdušia v okolí fabriky zazmluvniť sumu okolo 4,7 milióna eur na zelenšie hospodárenie. Únia im však poskytla len 55 percent z celej priamej platby. Rovnako ako tepelné rozvody na KVP, mal byť tento projekt ukončený, no ITMS2014 ho stále ukazuje v priebehu. Ukončený tak oficiálne nie je. Konateľmi sú David Earle Hathaway a Miroslav Kiraľvarga.

6. miesto: Zvyšovanie energetickej efektívnosti zásobovania tepla
Ďalším projektom v realizácii, ktorý už mal skončiť, je rekonštrukcia a modernizácia rozvodov tepla s cieľom zvyšovania energetickej efektívnosti. Projekt dostal zelenú so zazmluvnenou sumou takmer 4,5 milióna eur. Podľa portálu pre eurofondy mal začať v marci roku 2019. Miesta, kde sa práce mali uskutočniť boli Košice-Západ, MČ-Dargovských hrdinov a Nad Jazerom. Konajúcim pri priamej platbe bol Ladislav Koch, František Hazala a Vladimír Vágási. Prijímateľ ako celok je TEKO.

To, že sú pre nás priame platby extrémne dôležité, môžeme vnímať takmer všade. Odraz v zrkadle by sme po vystúpení z EÚ mohli vidieť v susediacom štáte na východe. Ten to šťastie získavať eurofondy nemá. Ich kontrolná činnosť je však nanajvýš dôležitá a potrebná, pretože ide o verejné financie a skvalitňovanie životného štandardu pre obyvateľov celého kraja.
Denis Dufala
Odporúčané články
Ako sme nedávno informovali, v Mestskej časti Západ sa rozmohli prípady vykrádania áut. Počet vlámačiek stúpol až štvornásobne a šíria sa dohady, že by to mohli mať na svedomí organizované skupiny. Oslovili sme starostu MČ Západ Marcela Vrchotu s otázkami, kedy by mohli začať dohliadať na bezpečnosť v rizikových oblastiach žandári aj ako sa dá predchádzať ďalším podobným prípadom.
V stredu 19. novembra došlo v ranných hodinách k vykoľajeniu vlaku ZSSK. Ako informoval portál railpage.net, keďže došlo k poškodeniu trate, možno očakávať meškania vlakov a nástupištia č. 1 a č. 2 sú mimo obsluhy.
O zmene nebezpečnej križovatky pri amfiteátri na Festivalovom námestí sa hovorí už dlhé roky. Obyvatelia Košíc si môžu všimnúť obrovské žeriavy na stavbe polyfunkčného objektu, zmenu dopravy je badať na časti Starej spišskej cesty. Práce na zmene križovatky mali podľa magistrátu začať v septembri tohto roka. Prevažnú časť má budovať developer. Mesto sa finančne bude podieľať na prestavbe križovatky spolu s investorom CTR.


