Ako vrátiť nevhodný vianočný darček
Vianoce sú spojené s darčekmi. Sú to sviatky, kedy chce darca potešiť svojho najbližšieho. Nie vždy je však dobrý úmysel darcu spojený s nadšením obdarovaného. Niekedy daná vec nesedí, inokedy sa nepáči a občas sa stane, že niekto si nejaký darček praje až tak veľmi, že ho dostane dvakrát. V takýchto prípadoch vyvstáva problém, ako s nevhodným darčekom naložiť.
Výmena či vrátenie darčeka sú založené na dobrej vôli obchodníka. Vo väčšine prípadov je však potrebné na oblečení či obuvi nechať originálne visačky. Niektorí obchodníci požadujú aj pôvodný obal. Slovenská obchodná inšpekcia upozorňuje, že žiaden právny predpis neukladá kupujúcemu povinnosť, aby si odkladal originál obalu.
Darčeky z internetového obchodu
Ak bol darček kúpený cez internet, je možné ho vrátiť do 14 dní bez uvedenia dôvodu za podmienok stanovených zákonom o ochrane spotrebiteľa pri uzavieraní zmlúv na diaľku. Ak si chcete uplatniť právo na odstúpenie od zmluvy, musíte jednoznačne informovať obchodníka o svojom rozhodnutí. Môžete to urobiť napríklad tak, že k tovaru, ktorý vraciate poštou, pridáte písomné vyhlásenie alebo zašlete fax či e-mail.
Odstúpiť od zmluvy môžete aj vyplnením elektronického formulára pre odstúpenie od zmluvy, pretože nestačí len tovar odoslať späť. Obchodník je povinný vám poskytnúť vzorový formulár na odstúpenie od zmluvy, ktorý môžete použiť, aby ste ho informovali o odstúpení od zmluvy. Jeho použitie je však dobrovoľné. Vrátiť dar môže buď darca, alebo sám obdarovaný, ak mu darca odovzdá doklady preukazujúce kúpu.
Nedajte sa oklamať
Tovar môžete vrátiť v zákonnej 14-dňovej lehote aj vtedy, ak ste si ho objednali cez internet a vyzdvihli v kamennej predajni. Veľké množstvo internetových obchodov ponúka možnosť vyzdvihnúť si tovar v niektorej zo svojich pobočiek či v špecializovaných výdajných miestach. Tento postup sa dá využiť aj vo veľkých kamenných predajniach, to znamená, že tovar si objednáte cez internetové stránky obchodu a potom si ho osobne prevezmete v predajni. V každom prípade, hoci si tovar prevezmete priamo v obchode alebo na inom mieste na to určenom, kúpna zmluva bola uzatvorená cez internet, a preto od nej môže kupujúci v 14-dňovej lehote odstúpiť.
Kamenné predajne
Žiadny právny predpis nestanovuje povinnosť predajcu prijať späť tovar, ktorý zákazníkovi z rôznych dôvodov nevyhovuje, a to ani v prípade nevhodných darčekov. Je teda iba na dobrej vôli predajcu, či žiadosti o výmenu vyhovie. To sa ale netýka prípadov chybného tovaru, pretože predávajúci ručí, že predávaná vec nevykazuje pri prevzatí chyby a ak to tak nie je, kupujúci má právo na jeho výmenu alebo vrátenie peňazí.
Verejná garancia
Ak však kamenné predajne výmenu alebo vrátenie peňazí verejne garantujú, musia požiadavke na výmenu darčeka alebo jeho vrátenie vyhovieť. Mnoho obchodníkov priam láka zákazníkov pred Vianocami na možnosť vrátenia kúpeného tovaru, prípadne aspoň jeho výmenu. Hoci k tomu predajcovia nie sú nijako viazaní, musia túto garanciu dodržať. To sa týka aj prevádzkovateľov e-shopov, ktorí môžu ponúknuť zákazníkom dlhšiu lehotu na vrátenie, než je daná zákonom.
Dôvody musíte uviesť
Keďže v kamennej predajni nemôžete vrátiť tovar bez udania dôvodu, vopred si pripravte konkrétne argumenty. Napríklad, že vám nesedí veľkosť, farba či zameranie. Nestačí iba konštatovanie, že sa vám tovar nepáči. Taktiež musíte rátať s možnosťou, že vám v obchode nevrátia peniaze, ale v hodnote tovaru vám dajú nákupnú poukážku či nabitú kartu s kreditom vo výške tovaru, ktorý ste vrátili.
Poškodený či pokazený
V prípade, že má darovaná vec chyby, môže ju darca alebo obdarovaný reklamovať rovnakým spôsobom bez ohľadu na to, či boli kúpené cez internet alebo v klasickom obchode. Štandardná záručná lehota je 24 mesiacov, ak predajca neposkytuje dlhšiu záruku. Postup reklamácie je zvyčajne popísaný v reklamačnom poriadku. Niektorí obchodníci majú na svojich stránkach k dispozícii priamo reklamačné formuláre. V prípade kamenných obchodov, ak nemá kupujúci v záručnom liste uvedený konkrétny špecializovaný servis, ktorý je v mieste predávajúceho alebo v mieste pre kupujúceho bližšom, je predávajúci povinný prijať reklamáciu v ktorejkoľvek prevádzke.
Internetové darčeky, ktoré nie je možné vrátiť
– letenky a lístky na vlak, vstupenky na koncert a hotelové rezervácie na konkrétne dátumy
– jedlá a nápoje (v prípade pravidelných dodávok, napr. z mliekarne)
– tovar vyrobený na objednávku alebo jasne na mieru (napr. oblek)
– zapečatené nosiče údajov, ako sú DVD, ktoré ste otvorili pri ich prevzatí
Nezabudnite na svoje práva a povinnosti pri výmene tovaru
- Po doručení tovaru by ste ho mali vyskúšať iba takým spôsobom, aby nedošlo k zníženiu jeho hodnoty. Napríklad, oblečenie môžete vyskúšať, nie však nosiť; televízor môžete zapnúť, vyskúšať zvuk a obraz, ochranné obaly môžete odstrániť, iba ak je to nevyhnutné na vyskúšanie. - Zákon spotrebiteľom umožňuje odstúpiť od zmluvy ešte pred dodaním tovaru. - Vždy si starostlivo odložte doklad o kúpe, pri uplatnení reklamácie ho treba predložiť. - Nesprávny alebo nevhodný tovar vráťte čo najskôr. Rovnako chybný tovar reklamujte hneď. - Ak budete vystupovať voči predávajúcemu zdvorilo a mierne, máte oveľa väčšie šance na úspech pri riešení vašej reklamácie.
Zdroj: Európske spotrebiteľské centrum SR
Foto: Shutterstock