Nová lávka pre peších i cyklistov cez Ružín má prispieť k rozvoju turizmu
Nová lávka pre peších i cyklistov, ktorá spája brehy vodnej nádrže Ružín, má prispieť k rozvoju turizmu v regióne. Otvorili ju tam v piatok popoludní. Projekt bol podporený z prostriedkov Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie (MIRRI) SR sumou približne 200.000 eur.
“Pred tromi rokmi sme získali v rámci akčného plánu rozvoja okresu Gelnica financie na projekčné práce. Následne sme požiadali aj o financie na realizáciu. Podarilo sa nám dielo za približne 220.000 eur, z toho sumou približne 20.000 eur prispela obec,” uviedol pre TASR starosta obce Margecany Igor Petrik.
Lávka má podľa jeho slov nad vodou približne 60 metrov a celkovú dĺžku viac ako 110 metrov. Spája katastre obcí Margecany a Jaklovce.
“Máme ešte ďalší projekt v rámci MIRRI SR. Požiadali sme o ďalších 130.000 eur, máme hodnotiacim výborom okresu odsúhlasených 97.000 eur. Je to na rozhodnutí MIRRI SR. Urobili by sme ešte nájazdové rampy, ktoré sú dosť dlhé, a preto aj finančne náročné,” doplnil Petrik s tým, že v budúcnosti by chceli, aby bola lávka súčasťou cyklotrasy od ružínskeho priehradného múru až na Kojšovskú hoľu.
“Sme veľmi radi, že sa to zrealizovalo. Most spája obce, nielen symbolicky, ale prináša to v podstate aj novú kvalitu z pohľadu turizmu,” povedal štátny tajomník Ministerstva investícií, regionálneho rozvoja a informatizácie SR Dušan Velič.
Podľa ústredného riaditeľa Kancelárie Združenia miest a obcí Slovenska (ZMOS) Michala Kaliňáka je Slovensko typická vidiecka krajina, keďže až 96 percent samospráv tvoria dediny. Je preto podľa neho dôležitá medziobecná spolupráca, ako to bolo i pri tomto projekte.
“Ak hovoríme napríklad o cyklotrasách a podobne, to už nie je problém iba legislatívny alebo týkajúci sa financií, ale je potrebné spárovať legislatívu s peniazmi. Na Slovensku z plánu obnovy máme nula eur na majetkovo-právne usporiadanie pozemkov, ale zároveň 100 miliónov eur na cyklotrasy. Žiadnu cyklotrasu nevybudujeme na pozemkoch, ktoré nemajú jedného pána, takže je potrebné nastaviť zákony a paragrafy na životné situácie,” skonštatoval Kaliňák.
Čerpanie eurofondov a tiež majetkovo-právne usporiadanie pozemkov bolo hlavnou témou zasadnutia členov Združenia miest a obcí Hnileckého regiónu, ktoré sa v Margecanoch konalo v piatok predpoludním.
“Ak neusporiadame pozemky, samosprávy nebudú môcť čerpať eurofondy, pretože každý eurofondový projekt je viazaný na vlastnícke vzťahy k pozemkom. Prísľub bol taký, že rezort MIRRI SR si uvedomuje vážnosť situácie. Je to problém viacerých ministerstiev, tak je asi najvyšší čas, aby sa čo najviac ministerstiev spojilo a dalo na túto jednoduchú otázku ako ďalej s eurofondmi zrozumiteľnú odpoveď,” dodal Kaliňák.
(TASR, man lem)
Odporúčané články
Neslávne známy podjazd pri katastrálnom úrade v Barci je po 20 rokoch opravený. Podjazd bol opätovne spustený 7. novembra 2025. Roky bol bremenom MČ Barca, aj keď spadá do oblasti MČ Juh a dlho sa riešilo aj určenie jeho vlastníka. Registráciou občianskeho združenia Zachráňme podjazd sa zabezpečilo odstránenie havarijného stavu. Električková trať, ktorá na ňom prechádza, stále čaká na opravu.
Slovenská katolícka charita (SKCH) rozširuje svoju činnosť v oblasti podpory vylúčených rómskych komunít a nadväzuje úzku spoluprácu s mestskou časťou Košíc Luník IX. Partneri sa dohodli na vytvorení systémového a udržateľného modelu podpory, ktorý má ambíciu stať sa vzorom aj pre verejné politiky na národnej úrovni.
Oddnes je časť parkovacích miest na Berlínskej ulici v košickej mestskej časti Sídlisko Ťahanovce spoplatnená. Ako informovala mestská časť na sociálnej sieti, k danému riešeniu dospeli po dlhoročných sporoch na základe dohody medzi mestskou časťou, mestom Košice a súkromným vlastníkom pozemkov, spoločnosťou MPV Družstvo.