Ministerstvo predstavilo systémovú stratégiu na zníženie opakovania ročníka
Ministerstvo školstva, vedy, výskumu a športu SR plánuje zaviesť systémovú stratégiu na minimalizovanie opakovania ročníka. Uviedol to na dnešnom tlačovom brífingu šéf rezortu Branislav Gröhling (SaS). Pomocou stratégie škola zistí, ktorý žiak potrebuje podporu, prečo ju potrebuje a ako mu ju zaistiť. Celkovo ide o trojročný plán, v prvom roku zistia o akých žiakov ide, v druhom roku sa zapoja podporné mechanizmy a v poslednom roku sa vyhodnotí daná stratégia. Na základe dát plánuje na konci volebného obdobia zvážiť generálny zákaz opakovania ročníka. Rezort tiež plánuje zrušiť dvojzmennú prevádzku na základných školách, ktorá podľa Gröhlinga má vplyv na počty žiakov opakujúcich ročník. Minister zároveň podotkol, že tendencia opakovania ročníka klesá. Pokles však predstavuje rozdiel 1 percentuálneho bodu. Výnimkou bol školský rok 2019/2020, keď si namiesto odhadovaných 10-tisíc žiakov na základnej škole učivo z uplynulého ročníka v školskom roku zopakovalo 3-tisíc žiakov. Dáta za školský rok 2020/2021 budú známe v polovici septembra.
Gröhling dodal, že na Slovensku ide o prvú systematickú stratégiu, ako znížiť opakovanie ročníka a pomôcť žiakom uspieť v škole. „Naším cieľom je vyhnúť sa opakovaniu tak, aby sme už počas školského roka identifikovali a zachytili žiakov v riziku. Následne im poskytneme pomoc a podporu, aby učivo zvládli,“ priblížil. Ide podľa neho o prierezový a nadrezortný problém, ktorý sa týka aj sféry Ministerstva práce, sociálnych vecí a rodiny SR. V tejto veci rezort školstva inicioval stretnutie nielen so zástupcami ministerstva, ale aj s ďalšími odborníkmi.
Štátna tajomníčka pre národnostné školstvo, inkluzívne a celoživotné vzdelávanie Svetlana Síthová vysvetlila, že školy si podľa novej koncepcie zmonitorujú žiakov. Budú zisťovať, či majú žiaka, ktorý potrebuje podporu a pomoc, a budú sa snažiť zistiť príčinu problému. Môže ísť o žiakov, ktorí majú vymeškané väčšie množstvo hodín, zhoršil sa im prospech, nestíhajú tempo vyučovania alebo zažívajú problémy v škole. Pri tejto prvej fáze budú školy používať novozavedený index školskej úspešnosti. Po identifikácii žiaka zistia školy cez rozhovor dôvody a na základe toho určia podporné opatrenia, ako mu pomôcť. Základom je podľa štátnej tajomníčky nástup do doučovania.
Síthová doplnila, že v ďalšej fáze škola nadviaže spoluprácu s komunitným centrom, poradenským zariadením či neziskovým sektorom. Poradenské zariadenie vypracuje spolu so školským podporným tímom a triednym učiteľom intervenčný plán, prípadne žiaka zaradí do svojej starostlivosti. V poslednej etape sa vyhodnotí efektívnosť a účinnosť opatrení. „Školy sa zároveň nemusia báť zavádzania nových opatrení. Zo strany ministerstva školstva, ako aj priamo riadených organizácií Výskumného ústavu detskej psychológie a patopsychológie a Štátneho pedagogického ústavu budú k dispozícii webináre, prostredníctvom ktorých riaditeľom, učiteľom či školským psychológom pomôžeme s uplatnením nového postupu,“ zdôraznila.
Zdroj: (SITA, adz;DSe/ d.p.)
Odporúčané články
Pri príležitosti 106. výročia vzniku Československej republiky sa v pondelok 28. októbra uskutočnilo v Košiciach slávnostné stretnutie pri sochách Tomáša Garrigue Masaryka a Milana Rastislava Štefánika, dvoch významných osobností, ktoré stáli pri zrode spoločného štátu Čechov a Slovákov.
Cesta vlakom z Bratislavy do Košíc sa pre pani Andreu z Košíc zmenila na nepríjemnú skúsenosť, keď jej 6. novembra 2024 počas jazdy ukradli kufor. Páchateľ s ním vystúpil v Spišskej Novej Vsi. Vďaka rýchlej reakcii Oddelenia železničnej polície v Spišskej Novej Vsi sa však podarilo kufor vypátrať a vrátiť jeho majiteľke.
Košice si v nedeľu 17. novembra pripomenuli 35. výročie Nežnej revolúcie, ktorá patrí medzi kľúčové historické udalosti Československa. Nenásilný odpor ľudí v novembri 1989 priniesol zmenu, ktorá ukončila obdobie totalitného režimu a nastolila demokratické princípy, slobodu a práva pre všetkých občanov.