Pneumatiky nepatria do kontajnerov. Kam s nimi?
Obdobie prezúvania pneumatík je v plnom prúde. Zimné idú do garáže a tie letné na kolesá. Čo však s pneumatikami, ktoré sú už ojazdené a ich ďalšie použitie nie je možné? Rozhodne by nemali skončiť len tak pri kontajneroch.
Do konca minulého roku platilo, že ste ich mohli odviezť do zberného dvora. Dnes je situácia úplne iná. Od 1. 1. 2016 vstúpil do platnosti nový zákon o odpadoch. Všetky ojazdené pneumatiky majú bezplatne odoberať v predajniach pneumatík či v pneuservisoch. Zákon síce máme, ale aká je prax, na to sme sa pozreli v relatívne krátkom čase už druhý raz. V dobrej viere, že sa azda niečo zmenilo k lepšiemu.
KOSIT už neberie
Touto témou sme sa v našich novinách zaoberali koncom januára. Medzi prvými sme vtedy oslovili KOSIT.
„S platnosťou od 15. decembra 2015 sa v zberných dvoroch z dôvodu zmeny legislatívy nebudú odoberať opotrebované pneumatiky. S účinnosťou od 1. januára 2016 sa v súlade s novým zákonom o odpadoch vykonáva spätný zber pneumatík na určených predajných miestach a v autoservisoch,“ uviedla Silvia Karolyiová, referentka PR oddelenia KOSIT-u.

Recyklačný fond
Milan Chromik z Recyklačného fondu nám napísal, že podľa ustanovení nového zákona o odpadoch, účinného od 1. januára 2016, každý distribútor pneumatík, ktorý poskytuje pneumatiky v rámci svojej podnikateľskej činnosti konečnému používateľovi samostatne alebo ako súčasť servisu, alebo ktorý vykonáva výmenu pneumatík bez ich predaja, je povinný zabezpečiť na svojich predajných miestach spätný zber odpadových pneumatík.
Spätným zberom sa rozumie bezplatný zber odpadových pneumatík, bez ohľadu na výrobnú značku a na dátum uvedenia pneumatík na trh, po celý prevádzkový čas, distribútorom pneumatík od ich držiteľov. Odber sa nesmie viazať na kúpu novej pneumatiky alebo iného tovaru.
„Porušenie uvedenej povinnosti distribútorom je správnym deliktom so sankcionovaním pokutou od 800 do 80 000 eur. Orgánom oprávneným na uloženie takejto pokuty je Slovenská inšpekcia životného prostredia a príslušný okresný úrad podľa miesta podnikania dotknutého distribútora,“ upozornil Milan Chromik a dodal, že v novom zákone o odpadoch je teda problém nakladania s odpadovými pneumatikami teoreticky vyriešený.
Pneuservisy
Keď sme ešte v januári s touto otázkou oslovili niektorých predajcov pneumatík a pneuservisy, zo siedmich oslovených nám iba v jednom, a to na Popradskej 56 (A STEEL) potvrdili, že túto povinnosť majú a aj bez problémov zákon dodržiavajú. Inde o zákone buď nevedeli, alebo si ho vyložili po svojom. Vyberajú neoprávnené poplatky alebo berú len od svojich klientov. Tento stav sa doteraz nezlepšil.
Mohli by zaúčinkovať pokuty pre znečisťovateľov, ale aj pre tých, čo pneumatiky odobrať nechcú. Mohli, lenže sme na Slovensku, kde veci nefungujú vždy tak, ako ich nalinajkuje nejaký zákon alebo predpis.
Ako kontroluje dodržiavanie zákona oprávnený orgán
Oslovili sme oprávnené orgány, ktorými sú Slovenská inšpekcia životného prostredia a Okresný úrad životného prostredia v Košiciach. Slovenská inšpekcia ani za štyri dni na naše otázky neodpovedala. Z okresného úradu sme odpovede dostali od Milana Murína, vedúceho odboru starostlivosti o životné prostredie.
Existuje nejaký zoznam zberných miest na pneumatiky?
„Neexistuje a ani nie je účelné ho vytvárať, pretože povinné osoby sú všetci výrobcovia pneumatík a všetci distribútori a predajcovia pneumatík.”
Čo robiť, ak nám ich nechcú zobrať?
„Ak občanovi pneumatiky nezoberú, či už kvôli tomu, že na to nemajú priestor, alebo že ich zoberú iba za poplatok, mal by podať podnet na príslušný orgán štátnej správy odpadového hospodárstva. Povinnou osobou sú v tomto prípade nielen všetky pneuservisy, ale aj predajne pneumatík.“
Uložili ste už nejaké pokuty?
„K dnešnému dňu neboli vykonané zatiaľ žiadne kontroly, nakoľko uvedený zákon nadobudol účinnosť len dňom 1. 1. 2016, takže ide o nové podmienky, postupy…“
Náš bleskový prieskum
Včera sme oslovili ďalších päť distribútorov pneumatík. Pýtali sme sa, či nám zoberú šesť starých pneumatík. Pneuservis Kolesár, Myslavská 194: „U nás berieme späť pneumatiky iba za poplatok.“ Seol, Severné nábrežie 40: „Áno, pokojne ich doneste, nie je to žiadny problém.“ Marco car, Popradská 88: „Nie, iba za poplatok.“ KB pneu, Priemyselná 3: „Áno, samozrejme.“ R & O, Juhoslovanská: „Nie. Veď ich odneste do KOSIT-u.“
Foto: Jana Vargová
Odporúčané články
V sobotu 29. novembra sa pri Dolnej bráne v Košiciach konal protest proti progresivizmu. Zvolávateľmi boli Alexander Riabov a Andrej Palko, na pódiu vystúpil spevák Marián Greksa či košický komunálny poslanec Michal Djordjevič. Cez telemost sa spojili aj s biskupom Schneiderom z Kazachstanu. Podľa organizátorov prišlo 3000 až 3500 ľudí. Cieľom občianskeho protestu bolo poukázať na škodlivosť ideológie progresivizmu v spoločnosti, rodine a poukázať na jeho dopad na ľudské práva.
Počas stredy 17. decembra bude na Kavečianskej ceste v Košiciach obnovená obojsmerná premávka. Z „esíčka“ tiež bude odstránená svetelná signalizácia. Na sociálnej sieti o tom informuje mesto Košice, ako objasnilo, súvisí to s prestávkou v stavebných prácach počas zimných mesiacov.
Vláda v stredu schválila návrh zákona, ktorého hlavným cieľom je zosúladiť slovenskú legislatívu s európskou smernicou o transparentnosti odmeňovania a posilniť tak zásadu rovnakého odmeňovania žien a mužov za rovnakú prácu alebo prácu rovnakej hodnoty. Nový zákon má transponovať do právneho poriadku Európsku smernicu (EÚ) 2023/970 z 10. mája 2023, ktorej transpozičná lehota uplynie do 7. júna 2026.