Mimoriadne a pravidelné vlaky ZSSK mohli na stretnutia s pontifikom prepraviť takmer 50-tisíc pútnikov
Železničná spoločnosť Slovensko, a.s., (ZSSK) zaviedla v súvislosti s návštevou pápeža Františka na Slovensku 95 mimoriadnych vlakov tak, aby spolu s pravidelnými spojmi na daných traťových úsekoch umožnili prepravu takmer 50-tisíc ľudí na verejné stretnutia s pontifikom.
Ako národný osobný dopravca informoval agentúru SITA, tieto vlaky mohli prepraviť v utorok v spojitosti so stretnutiami v Prešove 14-tisíc, v Košiciach skoro 16-tisíc ľudí a v stredu v Šaštíne-Strážach 18-tisíc pútnikov. Na všetky tieto podujatia s účasťou hlavy Vatikánu sa zaregistrovalo celkovo viac ako sto tisíc záujemcov zo Slovenska, ale aj zo zahraničia.
Mimoriadne vlaky na stretnutia s pápežom zabezpečila spoločnosť na základe dohody s ministerstvom dopravy a výstavby ako objednávateľom dopravných výkonov. Náklady na tieto spoje budú podľa železničiarov kryté v rámci platnej zmluvy o dopravných službách vo verejnom záujme. Ponuka mimoriadnych vlakov vychádzala z predpokladanej účasti a z reálnych možností národného dopravcu.
“Súčasne sme pri príprave mimoriadnych vlakov priebežne komunikovali a získavali aktuálne informácie zo strany organizátorov a samosprávy. Zabezpečenie dopravy iba pravidelnými 335 vlakmi v daných úsekoch by nebolo realizovateľné, a to najmä vzhľadom na očakávaný čas príchodu návštevníkov v období, kedy pravidelné vlaky ešte nepremávajú,” uviedol hovorca ZSSK Tomáš Kováč.
Pre očakávaný počet návštevníkov bolo pri individuálnej cestnej doprave na podujatia potrebné počítať s veľkými zdržaniami, dopravnými obmedzeniami a tiež s problémami s parkovaním a dostupnosťou miest stretnutí. “Pri železničnej doprave uvedené nevýhody odpadávajú vďaka samostatnej dopravnej ceste, kde železničná doprava nie je náchylná na zdržania z dôvodu dopravných obmedzení a dopravnej zápchy,” podotkol Kováč. Miesta stretnutí sú v relatívnej blízkosti železničných staníc, najmä v Šaštíne. “Navyše je železničná doprava spoľahlivá, bezpečná a ekologická, čo preferuje aj samotný Svätý Otec František,” poznamenal hovorca.
ZSSK v súvislosti s aktuálnou situáciou spojenou s ochorením COVID-19 prijala vo vlakoch množstvo opatrení, aby sa predišlo šíreniu nákazy. “Od začiatku prepuknutia pandémie v maximálnej možnej miere všetkými prostriedkami zabezpečujeme, aby vlaky spĺňali najvyššie štandardy hygieny a bezpečnosti,” ubezpečuje Kováč. Cestujúci sú stále povinní nosiť vo vlakoch rúška, alebo šál či šatku, a mať prekrytý nos aj ústa počas celej cesty. Na nevyhnutný čas, keď sa cestujúci chce napiť alebo najesť, je možné si rúško odložiť. To isté platí pri kontakte v pokladniciach pri nákupe cestovných dokladov. “ZSSK sa spolieha na ohľaduplnosť a zdravý rozum cestujúcich, pretože cestovanie vlakmi je také bezpečné, ako sa sami správame. Dôležité je, aby sa zodpovedne k sebe i ostatným správali aj cestujúci,” dodal hovorca.
Zdroj: (SITA, be;su)
Odporúčané články
Práce na výstavbe polyfunkčného objektu na Námestí osloboditeľov zdržal archeologický výskum. Trval od začiatku mája do polovice júna tohto roka. Na základe rozhodnutia Krajského pamiatkového úradu Košice skúmal tím archeológov Fakulty umení TU pod vedením Mgr. Rastislava Rusnáka, PhD. pozostatky sídelných stôp a múrov citadely medzi Claudiiným a Leopoldovým bastiónom.
Stavebné práce na modernizácii električkovej trate v Košiciach pokračujú v niekoľkých častiach projektu súčasne. Mesto informovalo, že aktuálne prebieha budovanie nových koľajových zvrškov v obratisku, rekonštrukcia mosta ponad železničnú trať aj úprava mosta ponad Myslavský potok.
Prenájom priestorov wellness v košickom Národnom olympijskom centre plaveckých športov (NOCKE), ktorý už nejaký čas vzbudzuje otázky o férovosti a transparentnosti v Košiciach, si všimla aj bratislavská redakcia jedného z popredných slovenských denníkov. Nielenže išlo o investíciu vo výške 20 miliónov eur, ale pozoruhodné je aj to, že prevádzku rozsiahleho wellness centra, ktoré súťažila mestská firma, vyhral mestský poslanec Miroslav Špak. Hoci mesto a jeho správcovská firma Tepelné hospodárstvo (TEHO) tvrdia, že súťaž bola transparentná, Transparency international upozornila na možné etické výhrady spojené s podnikaním voleného zástupcu mesta v mestskom projekte.


