Na Pľaci si oddýchnu všetci
25 študentov so skúsenosťami v zahraničí sa rozhodlo realizovať projekt s názvom Pľac. Ide o spoluprácu so žiakmi Špeciálnej základnej školy na Odborárskej ulici, ktorej cieľom je vytvoriť priestor pre žiakov i ľudí z okolitej komunity na zaujímavejšie trávenie školského i voľného času.
Vytvorí sa tak príjemnejšie prostredie pre žiakov, ktorí čakajú pred vyučovaním, pre rodičov čakajúcich na svoje deti, ale aj pre okolie, ktoré takýmto spôsobom môže využívať unikátny verejný priestor.
Študenti spolupracovali s profesionálmi
Oslovené mladé profesionálky vytvorili tím spolu so študentmi architektúry Fakulty umení Technickej univerzity v Košiciach pod záštitou architektky Andrey Bočkovej. „Tím realizoval so žiakmi štvrtého a piateho ročníka ŠZŠ Odborárska sériu workshopov zameraných na uvedomenie si priestoru, predstavivosti v priestore a realizáciu trojdimenzionálnych objektov. Tím architektov potom preložil niektoré z návrhov do minimodelov, v ktorých žiaci umiestňovali postavičky ľudí. Zamerali sa tak na podporu predstavivosti detí, zároveň aj na podporu predstavivosti architektov s úmyslom inšpirovať sa pri navrhovaní priestoru pred školou,“ uviedla pedagogička Zuzana Révészová.
Pódium, ihrisko, tabuľa
Študenti 2. ročníka Katedry architektúry Fakulty umení TUKE sa rozhodli počas dvoch týždňov v areáli školy vybudovať pódium, model ihriska či školskú tabuľu. Na projekte participovali okrem košických študentov i budúci architekti z Bratislavy, Brna i z Prahy. „Mne sa najviac páči táto drevená posteľ, na ktorej si môžem oddýchnuť počas prestávok pod holým nebom,“ povedal s úsmevom Štefan Žiga z 5. B. „Pracujeme ako dobrovoľníci, zároveň je to ideálne spojenie štúdia s praxou. Sme radi, že môžeme takouto formou pomôcť týmto deťom,“ zdôraznila Kristína Cabanová, študentka 2. ročníka Katedry architektúry z Fakulty umení.
Integrácia nie je jednoduchá
Pre mladých architektov je to vynikajúca príležitosť, ako sa naučiť komunikovať s rôznymi skupinami ľudí, zhmotniť ich potreby do konkrétneho návrhu. Tvorili pre približne 130 žiakov, ktorí potrebujú špeciálne vzdelávanie. Okolie ich prijíma ťažko. Aj počas prác v priestoroch areálu susedia na deti zavolali policajnú hliadku. Stačilo vysvetlenie, že ide o projekt, ktorý by mal napokon pomôcť aj im. „V Berlíne, ale aj iných svetových mestách, je to bežná prax. Žiaci môžu spolu so susedmi z okolia nažívať v príjemných situáciách. Môžu si spolu vypočuť koncert, zatancovať si, posedieť v tieni v spoločnom priestore,“ dodáva Révészová.
Foto: tv:naša
Odporúčané články
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.
Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja Majo Porvažník a kandidát na primátora Košíc Martin Mudrák dnes spoločne oznámili spustenie crowdfundingovej kampane na Donio na podporu ich spoločného projektu „Žeby dobre bolo“. Ide o prvú komplexnú a profesionálnu víziu, ktorej cieľom je zmeniť Východné Slovensko a Košice z prežívajúceho regiónu na miesto európskeho významu.
Opravu podjazdu, ktorý nikomu nepatrí a nemá stavebnú dokumentáciu, bol prekážkou pre plynulosť premávky a kompetentní ho nechceli riešiť, zabezpečovalo Občianske združenie Zachráňme podjazd. Ich aktivita bola dobrovoľná a výsledok slúžil všetkým. Keď sa v podjazde pri katastrálnom úrade objavil život v podobe karasov a kačiek, dobrovoľníci nechali odloviť ryby Slovenským rybárskym zväzom, aby bolo všetko v súlade s nariadeniami. V rozhovore so zakladateľom OZ Zachráňme podjazd Viliamom Knapom hovoríme o tom, aké dôležité je nevzdať sa.