Dnes nastáva reformný skok v školstve, tvrdí Gröhling
Dnešným dňom podľa ministra školstva, vedy, výskumu a športu SR Branislava Gröhlinga (SaS) oficiálne nastáva reformný skok v školstve. Uviedol to na dnešnom tlačovom brífingu v nadväznosti na prijatie troch hlavných školských zákonov v Národnej rade SR.
Novely pomôžu so zmenou obsahu vzdelávania, výrazne digitalizovať školstvo, podporiť inkluzívne vzdelávanie či skvalitniť vzdelávanie učiteľov. Znížia aj byrokraciu pre školy, zjednodušia pedagogickú dokumentáciu a uľahčia vstup odborníkov z praxe do škôl. Zmeny by sa mali týkať aj systémovej podpory žiakov so znevýhodnením, ktorým reforma poradenského systému zaistí dostupnejšiu starostlivosť a odborné poradenstvo.
Gröhling podotkol, že ich čakajú najväčšie reformné mesiace v školstve. „Budeme ich zavádzať do praxe cez zmeny v učive, na ktorých už teraz robí cez 300 pedagógov a odborníkov, cez kvalitnejšie vzdelávanie učiteľov alebo cez investície a reformné plány z Plánu obnovy. Mnohé viditeľné úpravy už aj zavádzame, ďalšie postupne budeme. Na všetky tieto reformy máme vyčlenené aj financie, vďaka ktorým neostanú len na papieri,“ objasnil.
Jedným z cieľov reformy obsahu vzdelávania je prispôsobiť učivo 21. storočiu a odstrániť prílišné memorovanie poučiek. Pozornosť sa má presunúť na rozvoj schopností, kritického myslenia a digitálnej, environmentálnej či finančnej gramotnosti u žiakov. Ďalšou oblasťou bude aj kvalitné vzdelávanie učiteľov. Zákon umožní, aby vzdelávanie učiteľov poskytovali aj mimovládne organizácie, teda neštátni poskytovatelia. Učitelia dostanú tiež možnosť získať dotácie na vzdelávanie. Rezort takto prepláca doplňujúce pedagogické štúdium a rozširujúce štúdium. Zároveň na Slovensku postupne vzniká 40 regionálnych centier, v ktorých budú vzdelávať učitelia z praxe.
Minister tiež zdôraznil potrebu digitálnej gramotnosti. Novelou vznikla nová pozícia školského digitálneho koordinátora, ktorý má na starosti vzdelávanie učiteľov aj žiakov vo využívaní digitálnych technológií a v ich zavádzaní do výučby. O pozíciu prejavilo záujem 414 škôl. Na tieto zmeny naväzujú tiež investície do digitalizácie z Plánu obnovy, eurofondov či REACT EU.
Zdroj: (SITA, adz;DSe)
Odporúčané články
Akademická únia v Oxforde (AUO) a Európske obchodné zhromaždenie v Oxforde (Spojené kráľovstvo) je inštitúcia s viac ako 25-ročnými skúsenosťami s oceňovaním vynikajúcich podnikov a lídrov zo 74 krajín.
Vodárenský systém Starina-Košice vstupuje vďaka najnovšej investícii v hodnote takmer 60 miliónov eur do rozhodujúcej etapy modernizácie. Úpravňa vody v Stakčíne, ktorá od roku 1984 drží chrbticu zásobovania veľkej časti východného Slovenska, prejde rozsiahlymi technologickými zásahmi. Dosiahne sa nielen dlhodobé zabezpečenie kvality dodávanej vody, ale zabezpečí sa aj istota dodávok tak, aby sa na vodu zo Stariny mohlo dlhodobo spoliehať ďalších približne štyridsať obcí v desiatich okresoch východného Slovenska.
V Košiciach sa v ako prvom slovenskom meste uskutočnil prieskum duševného zdravia v základných školách (ZŠ). Ako mesto informovalo, jeho výsledky sú priaznivé, väčšina žiakov sa v škole cíti príjemne, bezpečne a má pozitívne vzťahy so spolužiakmi aj učiteľmi.