Akvaparky žiadajú úpravu podmienok COVID automatu
Akvaparky na Slovensku v čiernych okresoch podľa COVID automatu zatvárajú svoje brány. Slovenská asociácia akvaparkov, kúpalísk a plavární (SAAKP) preto žiada úpravu podmienok COVID automatu, ktorý by poskytoval určité výhody pre plne očkované osoby v čiernych okresoch.
K uzatvoreným prevádzkam pri Zemplínskej šírave a vo Svidníku sa od začiatku tohto týždňa pridali Aquacity Poprad a Vodný park Bešeňová, ktoré pre nastavenie podmienok COVID automatu nemali inú možnosť. Prvý viceprezident SAAKP Peter Kolenčík o tom informoval na portáli asociácie s tým, že vzhľadom na kapacitné obmedzenia a ekonomickú nerentabilitu zatvára svoje brány aj Termálne kúpalisko Podhájska. To je v okrese Nové Zámky, ktorý má červenú farbu.
„Aktuálne viac než 50 % prevádzok rekreačného kúpeľníctva balansuje na hrane ekonomickej rentability s výrazným obmedzením kapacity na 25 % a počet prevádzok, ktoré od 1. novembra uzatvárajú svoje prevádzky, narastá,” upozornil prezident SAAKP Gabriel Somogyi. Očkované osoby z čiernych okresov podľa asociácie opäť vyhľadávajú wellness turistiku a neraz cestujú za termálnymi prameňmi či rekreáciou najmä do Maďarska, Poľska alebo Česka, kde majú pre očkovaných nastavené výrazne lepšie podmienky.
„Akvaparky, kúpaliská, hotely, wellness, fitness centrá na strednom a východnom Slovensku vzhľadom na podmienky automatu zatvárajú svoje prevádzky napriek tomu, že dôsledne plnili a plnia epidemiologické opatrenia a umožňovali vstup v zmysle COVID automatu plne očkovaným osobám, respektíve osobám v režime OTP,” uviedla SAAKP. Namiesto očkovacej lotérie, ktorá podľa asociácie zjavne nepriniesla požadovaný efekt, lebo čiernych okresov pribúda, by radšej videli prezentáciu schém pomoci na mesiace november a december, prípadne pri pokračovaní nepriaznivej situácie aj od začiatku budúceho roka.
„Nechceme zatvárať prevádzky a bezradne čakať na pomoc od štátu, naopak, chceme poskytovať svoje služby a veríme, že našu frustráciu zdieľa minimálne 2,5 milióna očkovaných Slovákov, ktorí sa cítia byť podvedení prístupom vlády,” dodala SAAKP.
Ministerstvo dopravy a výstavby SR v utorok informovalo, že momentálne analyzuje spôsoby pomoci podnikateľom v cestovnom ruchu a gastre aj v jesenných mesiacoch. “Sme pripravení pokračovať s pomocou. Tí, ktorí vyčerpajú pomoc zo schémy de minimis, môžu žiadať z tzv. veľkej schémy, kde je limit na žiadateľa milión eur,” uviedol generálny riaditeľ sekcie cestovného ruchu na ministerstve dopravy a výstavby Tomáš Ondrčka. Zároveň platí, že pomoc je možné vyplácať len spätne.
“Uvedomujeme si však, že najlepšou pomocou by bolo, keby podniky zostali otvorené a mohli tvoriť tržby. To si však vyžaduje zmeny COVID automatu, o ktorých chceme rokovať s Ministerstvom zdravotníctva SR,” dodal riaditeľ odboru komunikácie na ministerstve dopravy Ivan Rudolf. Subjekty v cestovnom ruchu a gastre môžu stále žiadať o financie v rámci aktuálnej malej a veľkej schémy pomoci v celkovom objeme 257 miliónov eur. Ministerstvo vyplatilo doteraz vyše 120 miliónov eur približne 14-tisíc subjektom v tomto odvetví.
Zdroj: (SITA, be;qq)
Odporúčané články
Košice sa pridávajú k celoslovenským spomienkovým akciám pri príležitosti 35. výročia Nežnej revolúcie, ktorá znamenala prelomové zmeny v dejinách Slovenska. Séria podujatí s názvom 35 rokov slobody odštartuje v piatok 15. decembra a vyvrcholí v nedeľu mítingom na Hlavnej ulici pod názvom Nádejou sme my, občania.
Vianočné sviatky sú časom solidarity a pomoci tým, ktorí to najviac potrebujú. Mestská časť Košice – Juh organizuje v termíne od 18. novembra do 29. novembra 2024 potravinovú zbierku pod názvom „Daruj kilečko“. Jej cieľom je pripraviť štedrejšie Vianoce pre občanov v núdzi.
Železnice Slovenskej republiky (ŽSR) pokračujú v modernizácii železničnej infraštruktúry na Východnom Slovensku, pričom čerpajú finančné prostriedky z viacerých zdrojov, vrátane Programu Slovensko, Nástroja na prepájanie Európy (CEF), Plánu obnovy a odolnosti a Operačného programu Integrovaná infraštruktúra (OPII). Tieto investície sa zameriavajú na modernizáciu tratí, železničných uzlov, elektrifikáciu a výstavbu prestupných terminálov.