Z košickej “šuvky” do sveta počítačových hier
Hru začali vytvárať traja stredoškoláci asi pred poldruha rokom. Chlapci si sadli od prvého dňa, aj keď sú z úplne iných kútov Slovenska.
„Ja pochádzam z Popradu, no v poslednom čase ako študent Školy úžitkového výtvarníctva trávim omnoho viac času v Košiciach. Náš programátor Martin je z Bratislavy a game-designer Števo je z Ružomberka. Videli sme sa dvakrát v živote, čo je dosť málo, keďže na hre pracujeme viac ako rok a pol, no z našich internetových konverzácii by sa dalo napísať niekoľko kníh,” hovorí so smiechom Adam.
Najväčšou náhodou bolo ich stretnutie. “S prvotným nápadom vytvoriť novú online hru prišiel programátor Martin Rác,” spomína Adam na to, ako trojica začínala. “Vo svete to aj tak býva, že iniciátormi projektov bývajú práve títo ľudia. Vtedy sa však nedalo povedať, že by bol programátorom, lebo o tom nevedel takmer nič. Jediné, čo vedel bolo, že ho hnevajú firmy, ktoré vyvíjajú a prevádzkujú podobné hry a preto sa rozhodol vytvoriť si vlastnú hru,” uvádza A. Klimo.
Chcel si kresliť autíčka
Tesne predtým, ako sa začal podieľať na hre si Adama zaobstaral tablet a začal pracovať s grafickým programom s úmyslom kresliť si autá – presnejšie navrhovať ich dizajn. Hry ho však bavili odmalička a preto, keď ho oslovil Martin so žiadosťou o spoluprácu, okamžite súhlasil. “Tiež ma však odmalička baví hrať hry, hraním som strávil veľmi veľa času,” hovorí Adam.
Ako však dodáva, nerozhodla iba jeho záľuba v hrách, ale aj akási vidina budúcnosti. “Chcel som sa podieľať na niečom, čo tu po nás ostane,” tvrdí Adam a dodáva, že od toho okamihu deň čo deň pracujú na tom, aby bolo vidieť výsledky ich práce.
Pokus-omyl
Práce na príprave hry trvali dlhý čas. Navyše zo začiatku ho zdržiavalo i to, že nemal dosť skúseností. „Neovládal som správne postupy práce v programe. Veci som robil presne tak, ako sa robiť nemajú. Potom som sa rozhodol prerobiť všetky náhľady. Dúfal som, že ich spravím dobre. Opäť som sa však mýlil. Urobil som ich síce lepšie, ale podobným postupom. Technicky to však bola vždy tá istá dvojrozmerná grafika. Dnes už viem, že tieto veci sa robia v 3D,” hovorí Adam o ťažkých začiatkoch.
Liga Klanov
A o čom vlastne hra ich hra je? Ako už napovedá jej názov Liga klanov (League z Clans – LoC), ide o súboje rôznych klanov, ktoré sa odohrávajú v prostredí stredoveku. V hre si hráči môžu vybrať z troch národov – Križiakov, Saracénov a Vikingov. Každý národ má vlastné grafické prostredie, teda náhľad mesta, vojakov a budovy a zároveň reprezentuje iný druh taktiky. Ide o medzinárodnú online tímovú hru, založenú na logických princípoch.
“V praxi ide o to, že hráči bojujú ľudia najskôr medzi sebou, každý sám za seba vo svetoch trvajúcich jeden mesiac s kapacitou 150 hráčov. Keďže majú možnosť medzi sebou nielen bojovať ale aj spoločne sa brániť, dochádza k ich komunikácii a tu je podstatný aj sociálny rozmer hry,” vysvetľuje Adam. Zvedavci si ju môžu vyskúšať na stránke (www.leagueofclans.eu).
Nový projekt
Chlapci nepopierajú, že to nie je ich jediný projekt. Už teraz popri hre vyvíjajú nový komunikačný nástroj. O tom však zatiaľ nechceli prezradiť viac. “Začíname tiež tvoriť jeden ešte väčší projekt medzinárodného charakteru. Dá sa teda povedať, že sme naplno vyťažení. Ja sa od počítača okrem jedenia takmer ani nepohnem,” konštatuje Adam Klimo. V každom prípade je však spokojný.
“Myslím si, že môžem povedať za všetkých, že sa bavíme tým, čo robíme a dávame do toho všetko. Chceme, aby naše výsledky boli na úrovni, keďže svet nerozlišuje či ako tvorca projektu máte 16, 30 alebo 50 rokov, svet chce kvalitný, konkurencieschopný produkt,” hovorí mladík.
Zároveň však skromne priznáva, že za vznikom hry nestoja len oniu traja, ale aj mnoho ďalších ľudí, ktorí im pomáhali. “Pomohlo nám veľa ľudí, či už radou, ale aj samotní hráči, ktorí boli a stále aj sú neoceniteľní pri odhaľovaní a nahlasovaní rôznych chýb, na oprave ktorých momentálne pracujeme,“ dodáva stredoškolák Adam.
:NICOL URBANOVÁ
Foto: archív A. Klima