TAKTO vyzerá nový grafikon ZSSK. Zmeny nastanú aj v prímestských autobusoch
Železničná spoločnosť Slovensko, národný dopravca, priniesla nový grafikon platný od 12. 12. 2021. Sľubuje hustú vlakovú dopravu, ktorá takto naposledy vyzerala pred 20 rokmi. Vlaky štátneho dopravcu majú najazdiť v budúcom roku až 35,8 milióna kilometrov.
Podľa Romana Koreňa, predsedu predstavenstva Železničnej spoločnosti Slovensko, je nový grafikon veľmi ambiciózny z hľadiska objemu, ale aj nadväznosti spojov, ktoré majú najazdiť o 2 milióny kilometrov viac ako tento rok. „Prípadne pokazený vlak, alebo vlak po nehode sa budeme snažiť nahradiť zálohou v rádoch desiatok minút, či jednej, dvoch hodín, prípadne zmeškaných cestujúcich na frekventovanejších tratiach vyzdvihne nasledujúci spoj,“ uviedol Roman Koreň s tým, že nový systém sa zdá byť veľmi citlivý na poruchy infraštruktúry. V takýchto prípadoch národný vlakový dopravca viac spraviť nevie. „Zmeškanie jedného vlaku v ranných hodinách sa môže preniesť na všetky vlaky na tej ktorej trati na pasažierov až do konca dňa,“ upozornil Koreň.
„Železnice ako najekologickejšia forma dopravy sú jednoznačne budúcnosťou verejnej osobnej dopravy, na to aby sa stali voľbou číslo jeden pre cestujúcich ale potrebujeme nielen moderné vlaky, ale aj kvalitnú infraštruktúru. Ak to naozaj so železničnou dopravou a zlepšovaním služieb myslíme vážne, musíme do nej investovať viac peňazí aj zo štátneho rozpočtu,” povedal minister dopravy, Andrej Doležal.
Vlaky z/do Košíc
Medzi Košicami a Bratislavou bude premávať 7 párov vnútroštátnych rýchlikov každý deň. Jazdný čas týchto vlakov bude 5 hodín a 50 minút a jazdiť budú rýchlosťou až 160km/h. Premávať na tejto linke budú aj 4 páry vlakov InterCity denne, ktorých jazdný čas bude približne 4 hodiny a 45 minút.
Regionálne vlaky na trase Košice-Trenčín budú naďalej vedené ako dva páry rýchlikov každý deň, pričom nedeľný vlak z Košíc pôjde až do Bratislavy.
Na trase Košice-Moldava nad Bodvou mesto bude vedených 10 párov osobných vlakov, z toho 3 budú premávať len v pracovných dňoch . Na linke Košice-Čierna nad Tisou budú v čase špičky jazdiť vlaky každú hodinu a mimo nej každé 2 hodiny. Na trase Košice-Trebišov-Michalovce-Humenné bude premávať 9 párov regionálnych expresov (REX) v dvojhodinových intervaloch. Tieto vlaky budú mať modernizované klimatizované vozne s wi-fi pripojením a s možnosťou prepravy imobilných cestujúcich. Na linke Košice-Kysak-Prešov/Lipany budú v čase špičky premávať osobné vlaky každú hodinu, mimo špičky každé 2, pričom v pracovných dňoch bude táto trasa doplnená o 9 regionálnych rýchlikov.
Čo sa týka medzištátnej dopravy, z Košíc do Budapešti pôjde namiesto 2 párov EC vlakov podľa nového grafikonu až 7 párov v dvojhodinovom režime. Linka Košice-Mukačevo bude spojená dvomi pármi vlakov, bez prestupov a bez čakania na hraniciach.
Odporúčané články
Ako sme nedávno informovali, v Mestskej časti Západ sa rozmohli prípady vykrádania áut. Počet vlámačiek stúpol až štvornásobne a šíria sa dohady, že by to mohli mať na svedomí organizované skupiny. Oslovili sme starostu MČ Západ Marcela Vrchotu s otázkami, kedy by mohli začať dohliadať na bezpečnosť v rizikových oblastiach žandári aj ako sa dá predchádzať ďalším podobným prípadom.
Oznámil to na dnešnej tlačovej besede. Lörinc je v súčasnosti starostom mestskej časti Sídlisko KVP, rovnako je aj poslancom mestského zastupiteľstva v Košiciach a zastupiteľstva Košického samosprávneho kraja (KSK). Donedávna pôsobil aj na poste vicežupana KSK, tejto funkcie sa ale vzdal začiatkom novembra.
Podľa Inštitútu vzdelávacej politiky (IVP) rastie počet neodborne vyučovaných hodín fyziky a informatiky, pričom v rámci Slovenska sú problémy aj s technickou, etickou výchovou a občianskou náukou. IVP uvádza, že pri každom z týchto predmetov viac ako 30 percent hodín odučí nekvalifikovaný učiteľ. Zaujímalo nás, ako sú na tom s počtom kvalifikovaných učiteľov základné a stredné školy v Košiciach. Otázky sme adresovali učiteľom ZŠ a SŠ, Magistrátu mesta Košice aj Košickému samosprávnemu kraju.

